متقاضیان مصرفی مسکن، وارد بازار شوند!

متقاضیان مصرفی مسکن، وارد بازار شوند!

در روزهای پایانی سال گذشته، نگرانی های زیادی در خصوص افزایش قیمت وجود داشت. خیلی از افراد تصور می کردند که با ورود به سال جدید، قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. اما برخلاف انتظارات تورمی موجود، قیمت مسکن در این روزها، کاهشی شده و به نظر می آید که از ابتدای خرداد ماه سال جاری، ثبات اقتصادی نسبی برقرار شده است. به همین دلیل، فروشندگان واحدهای مسکونی تخفیف ارائه می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن ضمن عنوان کردن این مباحث، تاکید کرد که برآوردها نشان از کاهش قیمت مسکن در بازار می دهد.

فرشید پورحاجت اعلام کرد که در طی ۲ ماه اخیر، تعداد معاملات مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است. به نحوی که در قیاس با سال گذشته، دچار ۸۰ درصد کاهش شده است.

در نتیجه، به نظر می آید که کمتر کسی در بازار معاملات مسکن حضور دارد و همان تعداد کم هم ناچارند که قیمت ملک خود را با تخفیف ارائه کنند.

فرشید پورحاجت، در ادامه ی صحبت های خود خاطرنشان کرد که یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت مسکن، عرضه ی واحدهای جدید به بازار است.

این کارشناس مسکن گفت: در سال های ۹۹ تا ۱۴۰۱، برنامه ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی صورت گرفت و حالا که به سال ۱۴۰۲ رسیده ایم، برخی از این ساخت و سازها به بازار عرضه شده اند و به همین دلیل قیمت مسکن کاهش پیدا کرده. در ضمن برخی از این واحدها با هزینه های کمتری نسبت به الان ساخته شده اند.

وی تاکید کرد که قیمت این واحدها زمانی اعلام شده که سازندگان انتظارات تورمی برای آغاز سال جدید داشتند. اما با فرا رسیدن خرداد ماه سال جاری و ثبات نسبی اقتصادی، این قیمت ها دچار ریزش شد. علاوه بر این، رکود عجیبی بازار مسکن را فرا گرفته و کمتر کسی تصمیم به خرید می گیرد. به همین دلیل، چاره ای دیگر جز ارائه ی تخفیف های سنگین توسط فروشندگان باقی نمی ماند.

البته ناگفته نماند که این کاهش قیمت در خصوص واحدهایی رخ داده که مالکان آن ها نیاز به پول داشته اند. دیگر مالکان ترجیح داده اند که بازار را ترک کرده و فعلا معاملات خود را متوقف کنند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان اعلام کرد که با توجه به شرایط رکودی فعلی در بازار مسکن، بهتر است که خریداران مصرفی و متقاضیان واقعی مسکن، وارد بازار شوند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر، نوساناتی در بازار نهاده های ساختمانی رخ داده که بعدها روی قیمت مسکن نوساز و کلیدنخورده اثر می گذارد. بنابراین پیش از گرانی های آینده، بهتر است که متقاضیان مصرفی خرید خود را انجام دهند. در واقع حالا بهترین فرصت برای ورود به بازار مسکن است.

پورحاجت تصریح کرد که کمبود مسکن شدیدی که در کشور وجود دارد، به زودی منجر به گرانی مجدد خانه ها خواهد شد و این فرصت می تواند برای متقاضیان مصرفی خوب باشد.

این مقام مسئول اعلام کرد که حدود ۶ میلیون کمبود مسکن در کشور وجود دارد که به دلیل کم کاری های قبلی است. تقاضای انباشته یکی از اصلی ترین معضلاتی است که در آینده گریبان بازار مسکن را خواهد گرفت.

وی همچنین یادآور شد که بازار مسکن بخش زیادی از اقتصاد کشور را به دوش می کشد و یک اقتصاد پیشران است. سیاست های دولت باید به سمتی پیش برود که منجر به رکود نشود. اصلی ترین وظیفه ی دولت هم این است که از سازندگان مسکن حمایت کند تا روند ساخت و ساز در کشور قدرت بگیرد و رونق بیشتری پیدا کند.

پورحاجت در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تسهیلات بانکی مربوط به مسکن پرداخت. در حال حاضر با وجود دو برابر شدن مبلغ این تسهیلات، باز هم قدرت خرید ندارد. در ضمن همین وام نیز به زحمت پرداخت می شود و بانک ها در این حوزه کم کاری می کنند.

بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، تسهیلات بانکی به شکل خوبی میان متقاضیان و بنگاه های تولید مسکن توزیع نمی شود. حتی سازندگان و پیمانکاران بخش خصوصی هم نمی توانند به تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن دسترسی داشته باشند.

همین موضوع روند تولید مسکن را با تاخیر ایجاد کرده است. بعد از ۲ سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن، دولت همچنان درگیر تامین زمین برای ساخت واحدهاست. در حالی که بر اساس وعده ی دولت، تا امروز باید حداقل ۲ میلیون مسکن ساخته می شد.

دیدگاه ها غیرفعال است