عوارض شهرسازی از خرداد ماه، الکترونیکی می شود

عوارض شهرسازی از خرداد ماه، الکترونیکی می شود

بر اساس گزارش ها و خبرهایی که از کمیته ی شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران به گوش می رسد، قرار است از خرداد ماه سال جاری، عوارض شهرسازی و نوسازی و تمام فیش هایی که برای نظارت فنی صادر می شود، به صورت الکترونیکی صورت بگیرد. تا پیش از این تمام این امور به صورت دستی صورت می گرفت.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این کمیته ضمن اعلام خبر مبنی بر تلاش های شهرداری برای الکترونیکی کردن این روند، اعلام کرد که باید همه چیز در شهرداری به صورت غیر حضوری صورت بگیرد.

احمد صادقی تاکید کرد که برای دستیابی به این هدف باید زیرساخت های متعددی فراهم شود که اصلی ترینشان، شهرداری هوشمند است. به همین دلیل در آینده ای نزدیک باید این زیرساخت ها تغییر پیدا کند.

صادقی در ادامه خاطرنشان ساخت که اراده ی شهرداری برای تحقق این هدف، در سال جاری بسیار محکم تر است. وی یادآور شد: از دیگر برنامه هایی که با جدیت دنبال می کنیم این است که زیرساخت های لازم برای بارگذاری بخشی از اطلاعات در سامانه ی شفافیت آماده شود. البته در روزهای پایانی سال گذشته، بخشی از این زیرساخت ها فراهم شده و در سامانه ی مزبور بارگذاری شد.

رئیس کمیته ی شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران اعلام کرد که بخش هایی از این سامانه مبهم است که باید در جهت رفع ابهام آن کوشید. اصلی ترین اقدام برای رفع ابهام سامانه ی شفافیت این است که شهرداری، یک سری از این ابهامات را در قالب پرسشنامه و استفساریه در شورا مطرح کند. به این ترتیب می توان پاسخ روشنی دریافت کرده و تمام تکالیف را به صورت یک به یک در سامانه ی شفافیت بارگذاری کرد.

وی در ادامه به بحث هوشمند سازی در شهرداری پرداخت و گلایه کرد که در سال جاری، بودجه ی این بخش را چندان بالا نبرده اند. آن چیزی که به عنوان بودجه ی هوشمندسازی تعیین شده، صرفا برای نگه داشتن آن است. اما از آن جایی که قرار است این روند هوشمندسازی در تمام اقدامات شهرداری تهران، معاونت ها، سازمان ها و..لحاظ شود، باید از بودجه ی خود این نهادها برای هوشمندسازی نیز بهره برد. به عبارت دیگر هر یک از برنامه های هوشمند سازی، باید بودجه ای مخصوص به خود را داشته باشد.

این مقام مسئول در شورای شهر تهران، در ادامه به عملکرد شهرداری در این حوزه پرداخت و آن را چندان جالب توجه ارزیابی نکرد.

البته احمد صادقی اصلی ترین دلیل عدم هوشمند سازی در شهرداری را حملات سایبری متعدد به سامانه های شهرداری در سال های گذشته دانست. در نتیجه به نظر می رسد که شهرداری نتوانسته آن طور که باید و شاید، این پروسه را در پیش بگیرد. اما در سال گذشته، اقدامات زیرساختی مناسبی به این منظور، صورت گرفت.

رئیس کمیته ی شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت:

امیدواری ما این است که در سال جاری، شهروندان تهرانی شاهد رخدادهای محسوسی در حوزه ی هوشمندسازی شهر باشند.

یکی از اصلی ترین حوزه هایی که این کمیته بر آن تمرکز کرده است، الکترونیکی شدن صدور عوارض شهرسازی و …است. به این ترتیب از حجم مراجعه به شهرداری و تاخیر در انجام کار، تا حد زیادی کاسته می شود.

چنین عواملی شاید به طور مستقیم بر وضعیت بازار مسکن تهران اثر نگذارند اما می توانند تا حدی آشفتگی موجود در بازار ساخت و ساز و عوارض شهرداری و…را کنترل کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است