عرضه ی آهن اسفنجی باید اصلاح شود

عرضه ی آهن اسفنجی باید اصلاح شود!

در طول چند هفته ی گذشته، افزایش قیمت آهن اسفنجی باعث شده است که خیلی از تولید کنندگان، دچار ضرر و زیان شوند. به همین دلیل انجمن فولاد ایران ضمن ارسال نامه ای به وزارت صمت، اعلام کرد که این افزایش قیمت منجر به ضرر و زیان قابل توجه کارخانه های تولید فولاد و به خصوص فولادسازان کوچک و متوسط شده است. به نحوی که خیلی از آن ها ناچار به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شوند. این انجمن از وزیر صمت درخواست کرد که شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی را اصلاح کند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آقای بهرام سبحانی نامه ای به وزیر صمت ارسال کرده و در آن به موضوع افزایش قیمت آهن اسفنجی اشاره کرده است. وی خاطرنشان ساخت که آهن اسفنجی شارژ فلزی اصلی در تولید فولاد ماه های اخیر بوده است و خواستار سه موضوع کنترل، اجرا و پایش کف عرضه ابلاغی به شرکت های تولید کننده آهن اسفنجی، منع شرکت های بازرگانی از ورود به تالار اصلی و مجاز برشمردن تولیدکننده های فولاد برای خرید این محضول در رینگ رقابیت و همچنین کاهش محدودیت های احتمالی مصرف گاز و برق شد. وی همچنین خواستار تولید مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا و در طول چند ماه آینده شد.

سبحانی در ادامه ی چنین افزوده است: پیرو مکالمات و مکاتبات قبلی با حضرتعالی و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته بورس کالای ایران، بر اساس آنچه که پیش بینی می شد، قیمت آهن اسفنجی به عنوان شارژ فلزی اصلی در تولید فولاد کشور افزایش قیمت زیادی در طول چند ماه اخیر داشته است. به نحوی که نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در بورس کالا که در مرداد ماه ۵۷ درصد بوده است، حالا در معاملات اخیر به ۶۵ درصد رسیده است.

بهرام سبحانی در طول نامه ی خود به وزارت صمت خاطرنشان ساخت که هزینه های حمل، تبدیل و استاندارد ضایعات در فرآیند ذوب فولاد، قیمت فروش فعلی شمش در بورس کالا و…منجر به ضرر و زیان کارخانه های تولیدی شده است. وی اشاره کرد که این موضوع به خصوص بر روی تولیدی های کوچک و متوسط اثرگذار است و خیلی از این کارخانه ها و تولیدی های کوچک ناچار به تعطیلی واحد خود شده اند. چرا که توان تحمل زیان انباشته ی چند ماه گذشته را نداشتند.

همچنین در طول ماه های آینده و با سردتر شدن هوا، احتمال محدودیت های تامین گاز در کارخانه ها وجود خواهد داشت. در نتیجه طبیعی است که دوباره شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت مجدد آهن اسفنجی شویم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه ای از وزیر صمت درخواست کرد که به خواسته های زیر ترتیب اثر داده شود:

کف عرضه ی ابلاغی به شرکت های تولید کننده ی آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود و تجدیدنظری جدی روی آن صورت بگیرد.

وی همچنین به کمبود عرضه ی آهن اسفنجی نسبت به تقاضا نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نسبت عرضه ی این محصول به بازار، حدود ۶۰ درصد از کل تقاضاهاست. در نتیجه درخواست کرد که شرکت های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و فقط تولیدکننده های فولاد کشور مجاز به خرید این محصول در بازار رقابت باشند. سبحانی همچنین درخواست نمود که تاجران نیز فقط در مچینگ و در صورتی که تقاضایی از واحدهای تولیدی وجود نداشت بتوانند آهن اسفنجی را خریداری کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد در انتها خواستار رایزنی با مسئولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای رفع محدودیت های احتمالی بر واحدهای احیاء مستقیم و ایجاد هماهنگی میان شرکت های تولید کننده آهن اسفنجی شد تا در ماه های آینده بتوانند عرضه ی مکفی و تولید مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است