عدالت محوری در بحث برنامه ریزی شهری

عدالت محوری در بحث برنامه ریزی شهری

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در جدیدترین دیدار خود با مدیر ارشد اسکان بشر در دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه هبیتات ملاقات کرد.

بر اساس اخباری که در خصوص این دیدار به گوش می رسد، محور این جلسه، هویت شهرهای جدید با رویکرد ایرانی اسلامی بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا جعفری در طی دیداری که با پاپوری، مدیر ارشد اسکان بشر در دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه هبیتات داشت، تاکید کرد که این هویت ایرانی اسلامی را برای شهرهای جدید در نظر گرفته اند و باید معماری و نمای شهر به گونه ای باشد که چنین پیغامی منتقل گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخشی از سخنان خود چنین گفت:

در برنامه ریزی شهری جدید ما، برنامه های مختلف از جمله ارتقای پایداری شهرها در برابر بلاهای طبیعی، توجه به محیط زیست در احداث شهرهای جدید، مدیریت انرژی، توجه به زلزله خیر بودن، جلوگیری از پدیده ی فرسودگی شهری و تاریخ سازی در فضای شهری دنبال می شود.

وی تاکید کرد که تمام این موارد مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی خواهند بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که در حوزه ی ساخت شهرهای جدید، باید از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا استفاده کرد. این مقام مسئول تاکید کرد که باید از تجربیاتی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه های مدیریت، برنامه ریزی و توسعه پایداری شهری به دست آمده، استفاده کرد و در همین راستا، گام های خوبی برداشت.

علیرضا جعفری در قسمت دیگری از سخنان خود اعلام کرد که برنامه ریزی های شهری که در شهرهای جدید دنبال می شود، رویکرد انسان محور دارند. وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه ها در نهایت به ساخت شهرهایی منتهی شود که عدالت اجتماعی در آن ها رعایت شده و کیفیت زندگی افراد را بالا ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که شعار دولت سیزدهم، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بوده است. شرکت عمران شهرهای جدید نیز می خواهد خانه هایی با استانداردهای شاخص شهرسازی تولید نماید.

وی خاطرنشان ساخت که این شرکت می خواهد سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد تا در پایان ۴ سال، سهم ۶۰۰ هزار واحدی خود را ادا کرده باشد.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در خصوص ساخت شهرهای جدید وجود دارد، خدمات روبنایی و زیربنایی است. در بیشتر شهرهایی که ساخته شده اند، خبری از این زیرساخت ها نیست و همین موضوع، زندگی در این شهرها را سخت و دشوار کرده است.

علیرضا جعفری تاکید کرد که در برنامه ریزی های جدید، توجه ویژه ای به ساخت بناهای خدماتی مثل سالن های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و درمانی شده است. در واقع این رویکرد، در کنار تولید مسکن جدی گرفته می شود.

وی در ادامه از مدیر ارشد اسکان بشر در دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه درخواست کرد که تجربیات موفق خود را در این حوزه با شرکت عمران شهرهای جدید در میان بگذارد.

این مقام مسئول در ادامه به حوزه های مختلفی که برنامه ریزی شهری شهرهای جدید در دولت سیزدهم، در دست اقدام دارد اشاره کرد. بخشی از این حوزه ها شامل توانمند سازی در بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی، مشارکت مردم در ساخت و اداره ی شهر، تولید مسکن معیشتی، اشتغال سازی با استفاده از خط ساحلی جنوب کشور، سکونتگاه هایی در قالب شهرک ها، ایجاد فرصت هایی برای راه اندازی کسب و کار خانگی، ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی، رونق گردشگری و…می باشد.

در ادامه ی این جلسه، مدیر ارشد اسکان بشر در دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه هبیتات نیز ابراز خوشحالی کرد که هدف مشترکی میان این دفتر و شرکت عمران شهرهای جدید وجود دارد و هر دو شرکت می خواهند که شهرهای هوشمند و پایدار ساخته شود.

وی در ادامه به عدالت محوری در ساخت و توسعه ی شهرها اشاره کرد و گفت:

اشاره به عدالت محوری در ساخت شهرهای جدید، نکته ی بسیار مهمی بود که عنوان شد. در خیلی از شهرهای دنیا، به احساس خوشبختی و دسترسی به امکانات توجه شده اما مفهوم عدالت مورد توجه قرار نگرفته است.

پاپوری، تاکید کرد که در حوزه ی عدالت محوری برنامه ریزی شهری، باید به مواردی مثل کاهش آلودگی، ترافیک و ارتقای سطح تولیدکنندگی مردم توجه شود. وی خاطرنشان ساخت که بسیاری از کشورهای دنیا در بحث توسعه ی شهری توجهی به مبحث تولیدکنندگی مردم ندارند. در حالیکه این موضوع بسیار مهم است.

مدیر ارشد دفتر اسکان بشر در آسیا و اقیانوسیه به ایده ی ساخت شهرهای ۱۵ دقیقه ای اشاره کرد و تاکید نمود که ساخت چنین شهرهایی می تواند از اتلاف وقت و انرژی، بسیار کارآمد و موثر باشد.

وی در نهایت به موضوع مهم دیگری که در جلسه مطرح شد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که طراحی مردم محور شهرهای جدید باید مورد تاکید قرار بگیرد.

پاپوری همچنین از وزارت راه و شهرسازی درخواست که رویکردها و نکات خود را در حوزه ی برنامه ریزی شهری در اختیار کمیته اسکان بشر قرار دهد تا بتوان آن ها را در مقاد توافقات خود با جمهوری اسلامی ایران ثبت کرده و اعلام نمایند.

شرکت عمران شهرهای جدید که سال هاست در حوزه ی ساخت شهرهای جدید فعالیت می کند، متعهد شده است که در طی چهار سال، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد. گرچه روند ساخت و ساز این واحدهای مسکونی به هیچ وجه قابل قبول نبوده است، اما به نظر می آید که حالا اقدامات جدی تری در این حوزه، شکل گرفته است.

توجه ویژه به زیرساخت ها در احداث شهرهای جدید، بخش دیگری از وظایف شرکت عمران است. تجربیات تلخ گذشته در ساخت شهرهای جدید و عدم توجه به خدمات روبنایی و زیرساختی، باعث شده که مسئولین، وسواس بیشتری در حوزه ی خدمات روبنایی داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است