ساخت پروژه های مسکونی چهارمحال و بختیاری در هاله ای از ابهام

ساخت پروژه های مسکونی چهارمحال و بختیاری در هاله ای از ابهام

کارشناسان بارها هشدار داده اند که خانه دار شدن برای بسیاری از طبقات جامعه، تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است. از سوی دیگر، طرح های دولتی برای مسکن سازی نیز چندان موفق نبوده و خیلی از این طرح ها، در میانه ی راه با چالش های بزرگی رو به رو می شوند. طرح اقدام ملی مسکن که در دولت دوازدهم کلید خورد و سپس در دولت سیزدهم با طرح نهضت ملی مسکن ادغام شد، همچنان بلاتکلیف است. در استان چهار محال و بختیاری، بعد از گذشت سه سال هنوز هم هیچ واحدی به متقاضیان تحویل داده نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، این روزها می توان گفت که چهارمحال و بختیاری، نمونه و مثال خوبی از عدم موفقیت طرح نهضت ملی مسکن شده است. پروژه های این طرح با چالش های متعددی مثل بالا رفتن قیمت زمین، تامین زیرساخت در حوزه ی آب و برق و گاز، تعلل پیمانکاران، عدم واریز وجه توسط متقاضیان و تامین زمین رو به رو شده است. هر یک از این چالش ها به تنهایی می تواند منجر به تعطیلی یک پروژه شود.

خیلی از متقاضیان واحدهای مسکونی این طرح با مشکل تامین مالی مواجه شده اند. در هفته ی گذشته پیامکی به متقاضیان این استان ارسال شد که آنها را به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تا پایان دی ماه، دعوت می کرد. عدم پرداخت این مبلغ تا مهلت مقرر به منزله ی انصراف از طرح های حمایتی مسکن تلقی می شود.

در ابتدا، وعده های مسئولین این گونه بود که در ابتدای دهه ی فجر، تعدادی از این واحدها به متقاضیان تحویل داده شود. اما به نظر می رسد که این وعده تحقق یافتنی نیست. همچنین با توجه به افزایش نجومی قیمت مصالح ساختمانی، متقاضیان باید خود را برای پرداخت اقساط دیگری آماده نمایند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفری که به این استان داشت، ضمن ارائه ی آمارهایی که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام شده بود، گفت که در شهرکرد ۶۷۰۰ هزار متقاضی مسکن های نهضت ملی وجود دارد که واریز وجه اولیه را نیز انجام داده اند.

اکبر نیکزاد گفت: عملیات ساخت و ساز برای ۳ هزار واحد مسکونی شروع شده و ۳۷۰۰ واحد دیگر نیز باید هر چه سریع تر وارد فاز ساخت و ساز شوند. چرا که ارزش پول واریزی توسط متقاضیان روز به روز کمتر می شود و باید تا یک ماه آینده، عملیات اجرایی تمامی واحدهای مسکونی این شهر آغاز شده باشد.

حالا که سه ماه از سفر رئیس بنیاد مسکن به این شهر می گذرد، هنوز هم زمین کافی برای ساخت و ساز این پروژه های مسکونی تامین نشده است و ۶ شهر دیگر نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وضعیت ساخت و ساز مسکن در شهرکرد

خیلی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان چهارمحال و بختیاری، نسبت به وضعیت کنونی این طرح گله دارند. یکی از این متقاضیان چنین می گوید: بعد از ثبت نام و تایید نهایی، اولین واریزی بنده ۴۰ میلیون تومان بود که در آذرماه ۱۳۹۹ انجام گرفت. یک سال بعد، مبلغ ۵۰ میلیون تومان دیگر به عنوان قسط دوم پرداخت کردم و قسط سوم نیز در اردیبهشت ۱۴۰۱ واریز شد. ۱۰۰ میلیون تومان دیگر به عنوان قسط چهارم در شهریور ماه سال جاری پرداخت شد و حالا پیامک زده اند که باید تا پایان دی ماه، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز پرداخت کنیم.

این متقاضی می گوید که در ابتدا طرح اقدام ملی، هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. به این ترتیب هزینه ی ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۲۷۰ میلیون تومان می شد. اما تا این لحظه و با وجود پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون دیگر در دی ماه، هنوز هم خبری از پیشرفت پروژه ها نیست. از سوی دیگر مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده، ۳۵۰ میلیون تومان است که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید متقاضی آورده ی بیشتری داشته باشد.

وی همچنین اشاره می کند که در ابتدای ثبت نام این طرح، زمان تحویل واحدها دوساله اعلام شده است. اما به دلیل عدم پرداخت سر موقع برخی از متقاضیان، روند ساخت و ساز به کُندی پیش می رود و به ضرر متقاضیانی است که پول خود را سر موقع پرداخت نمی کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است