ساخت اولین شهر جدید بین المللی در جنوب کشور

ساخت شهرهای جدید یکی از دغدغه های اصلی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید بوده است اما به نظر می آید که حالا ساخت این شهرها به نواحی جنوبی کشور نیز رسیده است. مدیرعامل این شرکت اطلاع داد که اولین شهر بین المللی کشور در ساحل جنوبی ساخته خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا جعفری اعلام کرد که نام این شهر، خلیج فارس خواهد بود و قرار است که حوزه های جدیدی از شهرسازی در آن پیاده سازی شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان ساخت که شهرهای جدید برای این ساخته می شوند تا جمعیت کلانشهرها مدیریت شود. در این حوزه تلاش شده تا سکونتگاهی در شهرهای جدید ساخته شود که با فرهنگ اسلامی ایرانی تطابق داشته باشد.

در این مسیر، هدف اصلی این است که زمین های بالقوه ی کشور را به یک محیط مناسب جهت ایجاد شهرهای جدید تبدیل کنند.

وی اعلام کرد: در این دوره از مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید، ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است و امور مربوط به اجرای این واحدها نیز در پیش گرفته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که ساخت مسکن در این شهرها، مطابق با رویکرد جدید شهرسازی صورت می گیرد. در واقع، ساخت مسکن به تنهایی هدف غایی نیست. بلکه به دنبال ساخت شهرهایی باکیفیت هستند.

دولت سیزدهم در تلاش است که علاوه بر ساخت مسکن برای افراد، زندگی اجتماعی آن ها را نیز ارتقاء بدهد و کیفیت زندگی در شهرهای جدید را بالا ببرد. به همین دلیل است که همزمان با ساخت مسکن، توجه ویژه ای به پروژه های روبنایی و زیربنایی نیز می شود. تلاش می شود که بخشی از اراضی کشور به جهت پروژه های زیرساختی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه به صحبت های وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و تاکید نمود که باید دسترسی سریع و ارزان میان شهرهای جدید و شهرهای مادر صورت بگیرد. علاوه بر این، موضوع اشتغال زایی در این شهرها مورد توجه است.

همان طور که اشاره شد یکی از اصلی ترین دلایل ساخت شهرهای جدید، تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و کاهش جمعیت آن هاست. اما در حال حاضر، شهرهای بزرگ همچنان پرجمعیت مانده اند چرا که ساکنین این شهرهای جدید برای اشتغال به کلانشهرها می آیند. بنابراین تنها اتفاقی که رخ داده، ایجاد دردسرهای جدید رفت و آمد برای ساکنین شهرهای جدید است.

به عبارت دیگر، ساکنین این شهرها هنوز هم برای اشتغال ناچار هستند که به شهرهای بزرگ بیایند. به همین دلیل است که وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه ای بر ایجاد شغل در این شهرها دارد.

علیرضا جعفری در ادامه ی سخنان خود به این نکته اشاره کرد که باید مطالعات مختلفی در حوزه ی برنامه ریزی برای توسعه ی شهری صورت بگیرد. اولویت هم با مطالعاتی است که به حوزه ی اجتماعی و فرهنگی می پردازد. همزمان با ساخت مسکن باید زیربناهای اجتماعی و فرهنگی نیز پرداخته شود از همان گام های ابتدایی مد نظر باشد.

وی در ادامه به ساخت شهرهای جدید در نوار ساحلی جنوب کشور نیز اشاره کرد و آن ها را بستر مناسبی برای شهرسازی دانست. چرا که می توانند در ارتقای اقتصاد دریامحور، پتروشیمی و کشاورزی موثر باشند. باید ساز و کاری در پی گرفته شود که جمعیت را به سمت نوار ساحلی جنوب کشور هدایت کرد. ساخت خانه هایی که با الگوی زیست ایرانی اسلامی تطابق دارد می تواند میزان استقبال از این شهرها را بالا ببرد.

البته باید در کنار ساخت مسکن به اشتغال و اقتصاد نیز توجه ویژه ای داشت. سکونتگاه های باکیفیت، می تواند جمعیت را به آن سمت هدایت کند.

جعفری در انتهای سخنان خود به ساخت اولین شهر بین المللی در نوار ساحلی جنوب کشور اشاره کرد و عنوان نمود که این شهر، در زمینی به وسعت ۲۰ هزار هکتار و در شهر بندر عباس ساخته خواهد شد.

مسائل مربوط به ساخت این شهر بین المللی در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است. رویکرد اصلی شرکت عمران در ساخت این شهر جدید، این است که در تمام مباحث فرهنگی، هویت بخشی و هوشمندسازی، بین المللی باشد و بتواند پذیرای افراد مختلفی از جهان باشد.

ساخت چنین شهری می تواند توانایی های جوان ایرانی در حوزه ی شهرسازی را به رخ دنیا بکشد و در رقابت های تراز اول جهان، حضور داشته باشد.

ساخت شهرهای جدید در دولت های گذشته چندان موفقیت آمیز نبوده است. چرا که بیشتر این شهرهای جدید کیفیت لازم برای زندگی را ندارند. جمعیت ساکن این شهرها نیز به دلیل عدم توان مالی برای خرید ملک در شهرهای بزرگ، ناچار به سکونت در این شهرها شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است