بررسی وضعیت خرید ملک مرداد ۱۴۰۲

بررسی وضعیت خرید ملک مرداد 1402

حالا که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده، خیلی از افراد این سوال را دارند که آیا زمان مناسبی برای خرید ملک هست یا خیر!

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از مشاوران املاک اعتقاد دارند که باید از فرصت استفاده کرد و وارد بازار مسکن شد چرا که الان در کف خود هستند.

تورم مسکن کاهش ۱ درصدی داشته و همین موضوع، نقطه ی امیدواری برای خیلی از فعالان بازار است. البته هنوز نمی توان گفت که قیمت مسکن ارزان است چرا که خیلی ها، توان خرید خود را از دست داده اند.

در واقع مدت هاست که بازار ملک از خریدار مصرف کننده و خانه اولی خالی شده است.

البته در این میان، برخی دیگر می گویند که کاهش قیمت مسکن و رکود بازار را می توان به فال نیک گرفت. چرا که شاید به زودی، بتوان مصرف کننده ی واقعی را نیز به بازار کشاند.

آمارها نشان می دهد که آخرین مصرف کنندگان واقعی مسکن، خریداران سال ۹۶ بودند. بعد از آن، جهش قیمتی اتفاق افتاد و روز به روز، خرید مسکن از دسترس مردم دورتر شد.

گرچه حالا ۲۰ درصد از قیمت مسکن کمتر شده اما هنوز هم قدرت خرید مردم، بازسازی نشده است.

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که برای ورود متقاضیان واقعی مسکن به این بازار، باید دلایل حذف آن ها در طی چند سال گذشته را بررسی کرد.

فردین یزدانی می گوید که افزایش قیمت مسکن، صرفا مربوط به مشکلات داخلی این حوزه نبوده است.

وی گفت: وقتی همه چیز گران شده، نمی توان انتظار داشت که مسکن هم گران نشود. اما در مورد ورود متقاضیان واقعی مسکن به این بازار باید بگوییم که با وجود رشد قیمتی چند سال گذشته، رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید متقاضیان مسکن خیلی پایین آمده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد که حتی در دهه ی ۹۰ هم با ارائه ی تسهیلات مسکن، اندکی قدرت خرید برای مردم باقی مانده بود.

اما در حال حاضر، هیچ تسهیلاتی نمی تواند به خانه دار شدن مردم کمک کند. بنابراین این انتظار که متقاضیان مسکن وارد بازار شوند، انتظاری بی جا و بیهوده است.

گرچه آمارها نشان می دهد که تورم مسکن در تیرماه سال جاری، نسبت به ماه پیشین ۱ درصد کاهش داشته اما این موضوع در قیاس با گرانی های بی سابقه ی این روزها، چندان اثرگذار نیست.

اما سوال اصلی این جاست که آیا زمان خوبی برای خرید مسکن است؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که بهترین زمان خرید، همین امروز است. چرا که آمارها نشان می دهد تعداد پروانه های ساختمانی اخذ شده، کاهش پیدا کرده و در نتیجه، بعدها با کمبود عرضه ی مسکن رو به رو خواهیم بود.

وی تاکید کرد که اگر خریداران مسکن، قدرت خرید دارند همین امروز اقدام به خرید کنند و در انتظار اخبار یا اتفاقات سیاسی نماند.

افت معاملات مسکن هم به دلیل گرانی سرسام آور ملک است. چرا که دیگر قدرت خریدی وجود ندارد.

یکی دیگر از اعضای اتحادیه مشاوران املاک هم اعلام کرد که کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن، قطعی و رسمی نیست. چرا که مشخص نیست این کاهش قیمت در مورد تمام نقاط تهران بوده یا صرفا به چند منطقه منحصر می شود. بنابراین باید درخصوص این موضوع با احتیاط سخن گفت.

رحیم احمدزاده، اعلام کرد که کاهش قیمت مسکن به دلیل رکود است. اما برخی از مناطق تهران همواره رونق داشته اند و کاهش قیمت شامل حال آن ها نمی شود.

به طور میانگین، قیمت مسکن تهران با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده است. اما لازم به ذکر است که این کاهش قیمت به دلیل رکود معاملات مسکن بوده است. در واقع تا زمانی که هزینه های ساخت مسکن بالاست، نمی توان گفت که کاهش قیمت رخ داده است.

این عضو اتحادیه نیز تاکید کرد که متقاضیان، خرید خود را بی توجه به وضعیت انجام دهند. چرا که قیمت ها به حالت قبل برمی گردند. بنابراین نیازی نیست که نگران ضرر خود باشند.

از طرف دیگر، وزیر راه و شهرسازی به صراحت در مورد کاهش قیمت ۱۲ الی ۱۵ درصدی مسکن تهران صحبت می کند. وی حتی از تلاش وزارتخانه برای ادامه ی این روند کاهش سخن گفت.

مشاور وزیر نیز اعلام کرد که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن تهران در قیاس با ماه های گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

سوال اصلی این جاست که وقتی نهاده های ساختمانی همچنان با رشد قیمت مواجه هستند، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده ی مسکن زیاد نشود؟

دیدگاه ها غیرفعال است