برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم؟

برای بازسازی ساختمان از کجا شروع کنیم

برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم؟ این سوال معمولا برای افرادی که قصد ایجاد تغییر در خانه و محل زندگی خود دارند، پیش می‌آید. بازسازی ساختمان یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که در زمینه نوسازی و تجهیز ساختمان‌های قدیمی انجام می‌شود. اگر خانه شما قدیمی است اما به هر دلیلی قصد تغییر محل زندگی و جابجایی ندارید، می‌توانید با انجام بازسازی تغییرات چشم گیری در آن ایجاد کنید.

بازسازی و تعمیرات ساختمان در زمینه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. انواع مختلفی از فعالیت‌ها برای افزایش استحکام ساختمان، ایجاد تغییر در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نمای بیرونی، دکوراسیون داخلی و … در این زمینه صورت می‌گیرند. در ادامه به نکات مهمی پیرامون بازسازی و مراحل انجام آن می‌پردازیم.

اهمیت برنامه ریزی برای بازسازی ساختمان

همان‌طور که گفته شد بازسازی در زمینه‌های مختلفی انجام شده و باید تمام مراحل به ترتیب انجام شوند. برنامه ریزی و زمان بندی اهمیت بسیار زیادی دارد و هرگز بدون انجام آن کار بازسازی را شروع نکنید. به این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمام فعالیت‌های موردنیاز در زمان درست و به ترتیب اصولی انجام می‌شوند.

در پاسخ به این سوال که برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم، می‌توانید با انجام برنامه ریزی فهرستی از تمام کارهای موردنیاز را مشخص کرده و ترتیب آن‌ها را نیز تعیین کنید. در مقابل هر کدام از کارها می‌توانید هزینه حدودی و افرادی که باید آن را انجام دهند نیز مشخص کنید. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، می‌توانید از نتیجه نهایی نیز اطمینان داشته باشید.

می‌توانید تمام ایده‌ها، نیازها و خواسته‌های خود را به صورت دقیق و شفاف یادداشت کنید تا در تمام مراحل بازسازی از آن استفاده کرده و نتیجه کار مطابق با سلیقه و نیاز شما باشد.

شروع بازسازی خانه

قطعا ساخت یک ساختمان از ابتدا بسیار راحت‌تر است و دردسر کمتری به همراه دارد. اما در بازسازی ساختمان قبل از هرکار باید سازه به طور کامل بررسی شده تا بخش‌هایی که نیازمند انجام بازسازی هستند، مشخص شوند. انواع مختلفی از فعالیت‌ها برای بازسازی خانه انجام می‌شوند که در ادامه ذکر شده‌اند.

  • بررسی و ارزیابی کامل شرایط فعلی ساختمان
  • استفاده از تجهیزات و روش‌هایی برای توقف فرسودگی ساختمان
  • بررسی قانونی بازسازی و دریافت مجوزهای موردنیاز
  • دریافت تأییدیه از مهندسین ناظر
  • انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم برای تأیید پایداری سازه
  • آغاز تخریب
  • زهکشی
  • انجام فعالیت‌های عمده مانند ستون‌ها، کف خانه، سقف و …
  • مقاوم سازی ساختمان در مقابل شرایط آب و هوایی و رطوبت
  • تغییر نمای ساختمان
  • تعویض درب و پنجره‌های قدیمی
  • عایق کاری سقف و دیوارها
  • تعمیر یا تعویض سیستم‌های لوله کشی، برق کشی، گاز کشی و …
  • گچکاری و تزئینات داخلی
  • تعویض کابینت‌ها و کمدهای موجود در اتاق‌ها و آشپزخانه
  • نصب کفپوش موردنظر
  • تمیزکاری و چیدمان وسایل منزل

 

برای بازسازی ساختمان از کجا شروع کنیم

در بازسازی اولویت با کدام قسمت‌هاست؟

برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم؟ گاهی اوقات افراد فقط قصد بازسازی بخش‌های مشخصی از خانه مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و …. را دارند. اما اگر قصد دارید تمام قسمت‌های داخلی و خارجی خانه خود را تعمیر و بازسازی کنید، باید این کار را به ترتیب انجام دهید. معمولا ترتیب انجام بازسازی به صورت زیر است.

افزایش استحکام ساختمان و تخریب

اولین قدم برای شروع بازسازی، محکم سازی و افزایش استحکام ساختمان است. در صورت نیاز باید ستون یا دیوارهای موردنیاز حذف یا اضافه شده و سپس برای تغییرات دیگر اقدام کنید.

عملیات تخریب در ساختمان

یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل در بازسازی و تعمیرات ساختمان، عملیات تخریب است. این کار به منظور حذف یا جابجایی دیوارهای مختلف باربر و غیر باربر در ساختمان، تعویض تأسیسات و لوله کشی‌های قدیمی و … است. تمام مراحل تخریب باید با دقت کامل و تحت نظارت مهندس ناظر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است با تخریب یا جابجایی اشتباه دیوار یا ستون‌های مختلف، ساختمان دچار ریزش شود.

نکته مهمی که هنگام تخریب و ایجاد دیوارهای جدید باید به آن توجه داشته باشید، تناسب میان فضاهای مختلف است. برخی از افراد هنگام بازسازی با جابجایی دیوارها قصد بزرگ‌تر و دلبازتر کردن فضاهایی مانند پذیرایی را دارند، اما این کار به صورت غیراصولی انجام شده و در نهایت فضاهای دیگر کوچک می‌شوند.

بازسازی سقف منزل

طراحی سقف به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. می‌توانید از سقف‌های آماده استفاده کرده و یا از روش‌های دیگر برای طراحی سقف استفاده کنید. این موضوع به سلیقه و میزن بودجه شما بستگی دارد. در گذشته از سقف‌های گچ بری استفاده می‌شد اما امروزه از سقف‌های دکوراتیو، سقف کناف، قاب‌های فایبرگلاس همراه با نورپردازی و … استفاده می‌شود.

 

مراحل بازسازی خانه

 

بازسازی لوله کشی‌های سرد و گرم

بخش دیگری که پس از تعمیر و بازسازی سقف باید صورت گیرد، تعمیر یا تعویض تأسیسات و لوله کشی‌های سرد و گرم است. معمولا با توجه به عمر ساختمان، متریال به کار رفته، سلیقه و بودجه فرد، نوع بازسازی این موارد تعیین می‌شود. اگر از عمر ساختمان بیش از ۱۰ سال گذشته باشد، تأسیسات باید به طور کامل تعویض شوند. گاهی اوقات نیز می‌توانید از سیستم‌ها و تأسیسات مدرن‌تر استفاده کنید. اگر تأسیسات تقریبا نو و بدون مشکل باشند، می‌توانید همچنان از آن‌ها استفاده کرده و تنها به سرویس کردن آن‌ها بسنده کنید.

بازسازی کف خانه

در ادامه پاسخ به سوال برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم، به مرحله کف خانه می‌رسیم. برای کف خانه از مصالح بسیار متنوعی می‌توانید استفاده کنید. انتخاب مصالح با توجه بودجه، سلیقه، نوع دکوراسیون، ایمنی، راحتی در حرکت و … انجام می‌شود. انواع مختلفی از سنگ، سرامیک، پارکت، لمینت و … برای کف ساختمان قابل استفاده هستند. مصالح ارزان‌تر مانند موزاییک نیز در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

 

بازسازی کف خانه

 

بازسازی آشپزخانه

آشپزخانه از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه است و بازسازی آن باید با دقت و مهارت بالایی انجام شود. بازسازی آشپزخانه به دو صورت سطحی یا اساسی انجام می‌شود. در نوع اول تنها کابینت‌ها یا رنگ‌ها تعویض شده، کفپوش و بخش‌های سطحی‌تر تعویض می‌شوند. اما در صورت نیاز به بازسازی اساسی، به طور کامل تأسیسات تعویض شده و فضای داخلی آشپزخانه فضایی جدید به خود می‌گیرد.

بازسازی پذیرایی و نشیمن

پذیرایی و نشیمن به اندازه آشپزخانه جزئیات و ریزه کاری نداشته و در زمان کمتری نیز انجام می‌شود. تغییرات مختلفی در زمینه تغییر پوشش سقف، کفپوش محیط، جابجایی سیم کشی‌های برق، نورپردازی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … صورت می‌گیرد. تغییر رنگ و متریال به کار برده شده در فضا نیز می‌تواند با توجه به سلیقه شما در دستور کار قرار بگیرد.

در نهایت بازسازی اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام، حیاط، تراس و .. نیز انجام شده تا کار بازسازی به اتمام برسد. نکته مهمی که در تعمیرات و بازسازی ساختمان باید به آن توجه کنید، تقسیم بندی فضا برای بازسازی است. شما می‌توانید این کار را به صورت اصولی انجام دهید و هر بخش را در زمان مشخصی بازسازی کنید. به این صورت در زمان مناسب اقدام به بازسازی شده و کار باکیفیت‌تری انجام می‌شود.

سخن آخر

برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم؟ بازسازی ساختمان به معنای بهبود ساختار قدیمی و کهنه یک ساختمان آسیب دیده است، به صورتی که ساختمان مجددا برای سکونت افراد مورد استفاده قرار گیرد. البته گاهی اوقات ساختمان کاملا فرسوده نشده و افراد تنها برای ایجاد تغییر و زندگی در فضایی جدیدتر و مدرن‌تر دست به بازسازی می‌زنند. در هر صورت بازسازی باید بر اساس قواعد و اصول مشخصی انجام شود تا در نهایت ساختمانی ایمن با ظاهری زیبا و موردپسند حاصل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است