انواع درب آسانسور اتوماتیک و لولایی + مشخصات فنی

انواع درب آسانسور

انواع درب آسانسور یک وظیفه واحد دارند. آن‌هم تأمین امنیت مسافران است. اما این درب‌ها با توجه به نوع کارکرد به دو دسته درب کابین و درب طبقه تقسیم می‌شوند. هدف ما از نوشتن این مقاله، آشنا کردن خریداران با انواع درب آسانسور و قیمت آن‌ها است تا هنگام انتخاب و خرید، بتوانند راحت‌تر تصمیم بگیرند.

معرفی انواع درب آسانسور

درب آسانسور یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که بدون آن، حفظ امنیت مسافران ممکن نیست. برای جلوگیری از سقوط مسافران، وجود درب در طبقات و بخش کابین ضروری است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از درب‌های آسانسور تولید می‌شوند که علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، وظیفه تأمین امنیت را هم به عهده دارند. این درب‌ها دارای دو دسته نیمه اتوماتیک و اتوماتیک هستند. قیمت انواع درب اتوماتیک آسانسور با نمونه‌های نیمه اتوماتیک متفاوت است و معمولاً در قسمت کابین نصب می‌شوند. زیرا درب کابین باید به‌صورت خودکار و اتوماتیک باز و بسته شود.

انواع مدل درب آسانسور دو نوع هستند.

  • دربی که به خود کابین متصل است.
  • درب هایی به تعداد طبقات وجود دارد.

نوع باز و بسته شدن این درب‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. بعضی از آن‌ها لولایی و بعضی دیگر اتوماتیک هستند. خود درب‌های اتوماتیک نیز دارای نمونه‌های تلسکوپی یا کشویی، درب‌های از وسط بازشو و … هستند. پیش از ارائه لیست قیمت درب آسانسور به معرفی انواع آن می‌پردازیم تا بهتر با ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن‌ها آشنا شوید.

۱. درب کابین آسانسور

درب کابین آسانسور که به خود کابین متصل است، همراه آسانسور در طبقات جابجا می‌شود و فقط در حین توقف باز و بسته می‌گردد. این درب پس از بسته شدن، فضای کابین و مسافران را به‌صورت کامل از محیط اطراف جدا می‌کند و دارای بخش‌های مختلفی است. انواع درب کابین آسانسور به‌صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته می‌شوند. اجزای تشکیل دهنده آن‌ها عبارت‌اند از:

  • موتور سر درب
  • سیل درب
  • تسمه
  • کفشک
  • کنتاکت
  • قرقره‌ها
  • چهارچوب
  • لته‌ها

۲. درب طبقات آسانسور

انواع درب طبقات آسانسور دارای نمونه‌های مختلفی مانند درب‌های آکاردئونی، درب‌های لولایی، سانترال و تلسکوپی هستند. این درب‌ها را بر اساس نوع آسانسور و طراحی آن انتخاب می‌کنند. درب طبقات باید بر اساس استانداردهای مخصوص طراحی شود و با نوع کاربری آسانسور هماهنگی داشته باشد. انواع آسانسور خانگی دارای درب طبقات هستند که بین چاه آسانسور و ایستگاه طبقه قرار می‌گیرد. درواقع این درب‌ها دسترسی به چاه آسانسور را برای افراد محدود می‌کنند و از به وجود آمدن اتفاق‌های ناگواری مانند سقوط در چاهک آسانسور یا برخورد با کابین جلوگیری می‌کنند. درب‌های طبقات آسانسور فقط زمانی باز می‌شوند که آسانسور متوقف‌شده باشد و مسافران در حال سوارشدن و پیاده شدن از آسانسور باشند.

درب لولایی آسانسور

انواع درب آسانسور لولایی از گذشته تاکنون مورداستفاده قرار می‌گیرند. این درب‌ها بیشتر برای آسانسورهای کوچک کاربرد دارند. آسانسورهایی که دارای فضای محدودی هستند، بهترین محل برای نصب درب‌های لولایی هستند. زیرا عرض این درب‌ها بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. همان‌طور که از نامشان مشخص است، این درب‌ها به‌صورت لولایی باز می‌شوند و یکی از معایب آن‌ها این است که هنگام باز کردن درب آسانسور، مسیر راهرو ممکن است به‌صورت کامل مسدود شود. همچنین این درب‌ها نیاز به نیروی مکانیکی زیادی برای باز و بسته شدن دارند و استفاده از آن‌ها برای سالمندان، کودکان و افراد معلول سخت است.

درب اتوماتیک آسانسور

درب‌های اتوماتیک آسانسور هم در بخش طبقات و هم در قسمت کابین قابل‌استفاده هستند. درواقع نوع نیروی لازم برای باز و بسته کردن درب‌ها است که انواع آن‌ها را مشخص می‌کند. این درب‌ها به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شوند و دارای نمونه‌های مختلفی چون انواع درب تلسکوپی آسانسور و درب‌های سنترال هستند. انواع درب کشویی یا تلسکوپی از یک طرف باز و بسته می‌شوند و نمونه‌های سنترال از وسط به طرف کناره‌ها حرکت می‌کنند. خوبی درب‌های اتوماتیک آسانسور این است که با سرعت بالایی باز و بسته می‌شوند و دارای سروصدای کمی هستند. البته نمونه‌های سنترال معمولاً هنگام بسته شدن کمی صدا دارند که با انجام سرویس و تعمیرات دوره‌ای این مشکل هم برطرف می‌شود.

درب نیمه اتوماتیک آسانسور

درب‌های نیمه اتوماتیک نیاز به یک نیروی مکانیکی برای باز و بسته شدن دارند. معمولاً مسافران این درب‌ها را در طبقات به‌صورت لولایی باز و بسته می‌کنند. درب‌های بخش کابین آسانسور، معمولاً جزو نمونه‌های تلسکوپی هستند. همان‌طور که گفتیم این درب‌ها به‌صورت کشویی و بدون دخالت مسافر خودشان باز و بسته می‌شوند. بر اساس نوع باز و بسته شدن درب، می‌توان آن‌ها را به نمونه‌های لولایی تک لنگه و لولایی دو لنگه تقسیم نمود. انواع آسانسور کششی در ساختمان‌های امروزی مورداستفاده قرار می‌گیرند که با توجه به نوع طراحی آسانسور، فضای موجود و استانداردهای موردنیاز، دارای درب‌های گوناگونی هستند. علاوه بر آسانسورهایی که در ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شوند، بعضی از آسانسورها وظیفه باربری در ساختمان‌های مختلف را به عهده دارند. این آسانسورها نیز درب‌های متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درب عمودی

درب عمودی آسانسور از طرف پایین به طرف بالا می‌رود و به این صورت هنگام توقف آسانسور، درب باز می‌شود. برای بسته شدن نیز درب از بالا به سمت پایین می‌آید و فضای کابین را از طبقات جدا می‌کند. درب‌های عمودی دارای نمونه‌ها الکترومکانیکی و دستی هستند. نمونه‌های الکترومکانیکی موتور دارند و به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شوند. اما درب‌های دستی، نیاز به نیروی مکانیکی توسط انسان دارند.

درب کپسولی

درب کپسولی آسانسور نیز از یک طرف باز و بسته می‌شود. این نوع از درب‌ها دارای سه قاب هستند که بالای درب نصب می‌شوند و هنگام باز و بسته شدن روی یکدیگر قرار می‌گیرند. درواقع می‌توان گفت که نحوه بسته شدن درهای کپسولی به‌صورت کشویی است و سرعت خوبی نسبت به نمونه‌های لولایی دارند.

درب اتوبوسی

درب اتوبوسی آسانسور با نام درب تاشو نیز شناخته می‌شود. عملکرد این درب‌ها مانند نامشان شباهت بسیاری به درب اتوبوس دارد. پس از توقف آسانسور، لته‌های درب به حالت آکاردئونی از هم باز می‌شوند. گاهی اوقات نیز عملکرد آن‌ها به‌صورت تلسکوپی است و از یک طرف باز می‌شوند. بعضی از درب‌ها نیز به‌صورت سانترال هستند و به دو طرف حرکت می‌کنند و جمع می‌شوند. معمولاً در مکان‌هایی که برای طراحی آسانسور محدودیت وجود داشته باشد از این درب‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر کابین می‌توان درب طبقات آسانسور را نیز به‌صورت اتوبوسی طراحی نمود.

درب منحنی

درب‌های منحنی در آسانسورهای لوکس و گران‌قیمت به کار می‌روند. این مدل‌ها معمولاً در نمایشگاه، هتل، فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که فوق لاکچری هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. نحوه باز و بسته شدن آن‌ها نیز به‌صورت سانترال، کشویی یا لولایی است.

قیمت انواع درب آسانسور

قیمت انواع درب آسانسور با توجه به کیفیتی که دارند، متفاوت است. نوع طراحی آن‌ها، شرکت تولیدکننده، برند درب آسانسور، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن و مواردی چون تعداد لته‌ها، نوسانات ارزی، نوع لته‌ها، اندازه درب و … تعیین‌کننده قیمت هستند. معمولاً درب‌های نیمه اتوماتیک دارای قیمت کمتری نسبت به درب‌های اتوماتیک هستند و نمونه‌های لولایی نسبت به نمونه‌های تلسکوپی، قیمت پایین‌تری دارند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع درب آسانسور آشنا کنیم. نمونه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم هر یک در بعضی از ساختمان‌ها کاربرد دارند. آسانسورهایی که معمولاً در طول روز زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرند و ظرفیت بالایی دارند، دارای درب‌های نیمه اتوماتیک هستند. اما در مکان‌هایی که ظرفیت آسانسور و میزان استفاده از آن کمتر است، می‌توان نمونه‌های گران‌تر را انتخاب نمود. درواقع هنگام انتخاب درب آسانسور باید به کیفیت آن توجه داشته باشید و ازنظر کارشناسان این حوزه استفاده کنید.

دیدگاه ها غیرفعال است