اجرای صحیح میلگرد گذاری ستون بتنی؛ معرفی مراحل اصولی انجام کار

میلگرد گذاری ستون بتنی

اگر نگاهی به ستون‌ها بیندازید، احتمالا تصور می‌کنید که فقط حجم بالای بتن موجود در ستون‌ها عامل اصلی مقاومت این المان‌ها است، اما در اصل باید بدانید که میلگرد‌های کار گذاشته‌شده در ستون‌ها نیز عامل مهم دیگر این مقاومت به شمار می‌روند. علاوه بر کیفیت میلگرد‌ها، میلگرد گذاری مناسب نیز در ستون‌ها اهمیت بالایی دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

از این رو در ادامه نوشته پیش‌رو قصد داریم به صورت کامل به بررسی اجرای صحیح میلگرد گذاری ستون بتنی و معرفی مراحل اصولی انجام کار بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

چرا میلگرد گذاری در ستون اهمیت ویژه‌ای دارد؟

تنها کاربرد ستون‌های بتنی، افزایش مقاومت سازه است و همان‌طور که گفته شد، این امر امکان‌پذیر نیست، مگر با میلگرد گذاری درست در ستون‌ها. میلگرد گذاری روشی است که به کمک آن می‌توان ویژگی‌های مکانیکی ستون بتنی مانند مقاومت کششی و خمشی را افزایش داد.

مراحل میلگرد گذاری در ستون بتنی

میلگرد گذاری در ستون بتنی اگر به روش غلط صورت گرفته باشد، موجب ضعف مقاومت سازه می‌شود. در فرایند میلگرد گذاری مراحل مختلفی وجود دارد که باید با دقت بالا و اصول درست پیاده‌سازی شوند. در ادامه این مراحل را به شکل کامل بررسی کرده‌ایم.

نقشه کشی و طراحی

برای میلگرد گذاری در ستون بتنی، مانند هر فرایند مهندسی دیگری باید از یک نقشه دقیق و اصولی بهره برد. از این رو در ابتدا نیاز است که مطابق نقشه‌های مهندسی، ابعاد و توپولوژی ستون را مشخص کنید. این امر شامل ابعاد ستون، میلگردهای مورد استفاده، تعداد لایه‌ها و تقاطع میلگردها با یکدیگر و با ستون می‌شود.
در این مرحله انجام محاسبات اهمیت بالایی دارد و باید سعی کنید که تمامی اعداد را به دقیق‌ترین شکل ممکن به دست آورید تا بعدا در مرحله ساخت به مشکل خاصی برخورد نکنید.

برش و تنظیم میلگرد ها

قدم بعدی و بسیار مهم در فرایند میلگرد گذاری در ستون بتنی، برش و تنظیم میلگرد‌ها است. در این مرحله بسیار مهم است که ابعاد میلگرد‌ها و فرم آن‌ها را کاملا مطابق نقشه به‌دست آورید. میلگردها به طول مورد نیاز برش داده شده و در صورت لزوم، با مته و ابزارهای مشابه تنظیم می‌شوند.

تنظیم میلگردها می‌تواند در محل‌هایی که نیاز به انعطاف دارند (مانند نقاط تقاطع) انجام شود. در این بین باید توجه داشته باشید که میلگرد‌های بی‌کیفیت در این فرایند دچار له‌شدگی و پاره‌شدگی می‌شوند و از این رو بهتر است تا با بررسی قیمت میلگرد سایز ۸ و سایر انواع این محصول، بهترین گزینه در دسترس را انتخاب کنید.
برای اینکه تمامی ابعاد کاملا مطابق نقشه‌ها به دست بیایند، می‌بایست برش را با استفاده از دستگاه‌های دقیق و مناسب انجام دهید.

نصب میلگردها

در این مرحله که مهم‌ترین مرحله به شمار می‌رود، باید میلگرد‌ها را به خوبی نصب کنید. میلگردها به دقت در تیغ‌بندها و محل‌های مشخصی در ستون نصب می‌شوند. طول و تعداد میلگردها باید مطابق با نقشه‌ها و مشخصات مهندسی باشد. همچنین، میلگردها می‌بایست به حالت ایستا (بدون جابجایی) نصب شوند. در نصب میلگرد‌ها احتمالا از تجهیزاتی مانند پیچ و مهره و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود و باید دقت کنید که این ابزار‌ها نیز از کیفیت مناسب برخوردار باشند.

میلگرد گذاری در ستون

تراکم و تنظیم میلگردها

تنها نصب میلگرد‌ها اهمیت ندارد، بلکه میلگردها باید با دقت در ستون استقرار یابند و سپس به تنظیم نهایی آن‌ها بپردازید. تنظیم میلگردها کمک می‌کند که ستون به شکل دقیق‌تر و مستحکم‌تری ساخته شود.

بتن ریزی

پس از میلگرد گذاری در ستون بتنی، دیگر زمان بتن‌ریزی رسیده تا ستون تکمیل شود. در این بتن در ستون ریخته می‌شود. اطمینان حاصل کنید که بتن به دقت و به صورت یک‌نواخت و بدون حباب هوا ریخته شود. بتن‌ریزی امری بسیار حساس است و حتما توصیه می‌شود که این کار را به نیروی با تجربه و متخصص بسپارید.

متراکم کردن بتن

بتن در ستون لایه به لایه ریخته می‌شود و با استفاده از وسایل تراکمی مثل ویبره، تراکم می‎‌یابد.

پیش تنیدگی

در این مرحله از میلگرد گذاری در ستون بتنی که از مراحل پایانی محسوب می‌شود، برای مدت معینی (بستگی به شرایط) باید به بتن امکان داد تا به شکل مناسب خود سختی و تنیدگی پیدا کند.

کیورینگ بتن و پیشگیری از ترک

تا زمانی که بتن به شکل کامل خشک و مقاوم نشود، احتمال ایجاد ترک‌خوردگی وجود دارد. از این رو باید به شکل مرتب، بتن مرطوب گشته و در صورت نیاز از ترکیبات شیمیایی ضدترک استفاده کرد.

نکات مهم در میلگرد گذاری در ستون بتنی

بعد از اتمام تمامی مراحل، یک‌سری نکات کلی وجود دارد که بهتر است رعایت کنید. بعد از ساخت، مهم‌ترین کاری که باید در نظر داشته باشید تعمیرات و نگهداری است، زیرا این ستون‌ها در طی زمان امکان دارد دچار فرسایش شوند.

از مصالح باکیفیت برای ستون‌ها استفاده کنید و به دقت به مشخصات مهندسی و نقشه‌ها پایبند باشید. همچنین، در صورتی‌که نیاز به تعویض یا تعمیر ستون‌ها پس از مدتی وجود داشته باشد، از اساتید مهندسی و تکنسین‌های متخصص مشاوره بگیرید.

خرید انواع میلگرد با بهترین قیمت

همان‌طور که بارها گفته شد، یکی از مهم‌ترین نکات در کاشت میلگرد در ستون بتنی، استفاده از میلگرد‌های باکیفیت و با ویژگی‌های مکانیکی مناسب است. اگر قصد خرید چنین محصولی را دارید، پیشنهاد ما برای شما استفاده از خدمات فروش ویژه مجموعه بازرگانی آیرومارت است.

تمامی محصولات آیرومارت به شکل مستقیم از معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور تامین می‌شوند و به همین واسطه، می‌توانید خریدی بدون واسطه را با خدماتی نظیر ارائه قیمت رقابتی، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و از همه مهم‌تر، مشاوره تخصصی و رایگان تجربه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت میلگرد نیشابور امروز و قیمت روز هر نوع میلگرد و مقاطع فولادی دیگری می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

مراحل میلگرد گذاری در ستون بتنی

کلام آخر

روی یک ستون بتنی فشار‌ها و بار‌های مختلفی وجود دارند و از آنجا که بتن به تنهایی خواص مکانیکی مناسبی برای تحمل همه این فشارها ندارد، باید از روش‌های دیگری برای تقویت بتن استفاده کرد. در این بین بهترین راهکار، مسلح کردن ستون بتنی با میلگرد‌ها است به این فرایند، میلگرد گذاری در ستون بتنی نیز می‌گویند و ما در این نوشته کوشیدیم تا جزئیات این فرایند را برای شما تشریح کنیم.

دیدگاه ها غیرفعال است