چرا آمارهای طرح نهضت ملی مسکن ارائه نمی شود؟

چرا آمارهای طرح نهضت ملی مسکن ارائه نمی شود؟

ساخت مسکن یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی دولت ابراهیم رئیسی بود. در واقع طرح نهضت ملی مسکن یکی از بزرگ ترین پروژه های ساختمان سازی دولتی در چند سال اخیر بوده است. اما از آن جایی که تا به امروز، گزارش شفافی در خصوص عملکرد این طرح، منتشر نشده است، خیلی از مردم نسبت به آن بدبین شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، عدم ارائه ی گزارش رسمی از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه های این طرح منجر به التهاب بازار مسکن شده است. به نحوی که خیلی از متقاضیان عقیده دارند که تا به امروز هیچ اقدام خاصی برای ساخت و ساز این واحدها صورت نگرفته است. در نتیجه کل کارنامه ی دولت سیزدهم در راستای ساخت مسکن زیر سوال می رود.

دولت کنونی با وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال، روی کار آمد. با وجود اینکه مدت هاست از آغاز دولت سیزدهم می گذرد، اما هنوز هم گزارش مستند و درستی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی این طرح در دست نیست. در نتیجه، چنین به نظر می آید که اساسا چیز خاصی برای ارائه وجود ندارد.

این موضوع در نهایت تبدیل به بحران و التهاب بزرگی در بازار مسکن شده است. خیلی از افراد در انتظار گران تر شدن واحدهای مسکونی خود هستند چرا که اصلا انتظار ندارند واحدهای مسکونی پروژه های نهضت ملی مسکن روزی به بازار عرضه شوند.

البته برخی از مسئولین مربوطه، گاهی در مورد اجرای این پروژه سخنانی ایراد نموده اند. مثلا آخرین آماری که از سوی مقامات رسمی در مورد نهضت ملی مسکن ارائه شد، مربوط به سخنان سرپرست بانک مسکن در ابتدای بهمن ماه بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرده بود که از میان تمام متقاضیان پروژه های نهضت ملی مسکن، ۸۰۵ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده اند. حدود ۵۱۰ هزار پروژه هم تعریف شده است. از میان تمام متقاضیانی که در بانک مسکن افتتاح حساب کرده اند نیز حدود ۲۰۴ هزار قرارداد پرداخت وام منعقد شده است.

علی عسگری، سرپرست بانک مسکن تعداد کل ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن را ۵.۵ میلیون نفر اعلام کرد که از میان آن ها ۳.۶ میلیون نفر؛ واجد شرایط اعلام شده اند.

با توجه به اعداد و ارقام موجود می توان گفت که متاسفانه استقبال چندان چشمگیری از این طرح صورت نگرفته است. چرا که از میان ۳.۶ میلیون، تنها ۲۲ درصد اقدام به افتتاح حساب کرده اند.

در این میان لازم به ذکر است که تنها بانکی که عملکرد نسبتا خوبی در رابطه با پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن داشته است، بانک مسکن بوده است. الباقی بانک ها به بهانه های مختلف نتوانسته اند به تعهدات خود در قبال قانون جهش تولید مسکن عمل کنند. همین موضوع به دلیل دیگری برای عدم اطمینان به این طرح و پروژه های آن تبدیل شده است.

بر اساس گفته های سرپرست بانک مسکن، تا اینجای کار تنها ۲۰۴ هزار و ۲۱۲ واحد توانسته اند قرارداد تسهیلات با بانک مسکن منعقد کنند. مبلغ کل این قراردادها نیز حدوداً ۶۹ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بوده است.

از این میان، کل مبلغی که سازندگان پروژه های نهضت ملی مسکن دریافت کرده اند، ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان بوده است. از این عدد، مبلغ تسهیلات حدودا ۳۰ هزار و ۱۷۲ میلیارد بوده و ۱۷ هزار و ۴۴ میلیارد تومان نیز توسط متقاضیان تامین شده است.

وی همچنین اعلام کرد که برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین لازم تامین شده است. تا آبان ماه سال جاری نیز حدود ۵۰۹ هزار و ۵۶۷ واحد تعریف شده و در دست ساخت هستند. از این میان، ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله ی فونداسیون می باشند. ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز سقف و اسکلت اصلی را دارند.

۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله ی سفت کاری هستند. ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد به مراحل نازک کاری رسیده اند و تقریبا ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در گام های نهایی ساخت و ساز و پیش از تحویل به سر می برند.

آمارهای مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در دست کیست؟!

سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که اساساً آمارهای مربوط به طرح نهضت ملی مسکن را باید از کجا دریافت کرد. اما چنین به نظر می آید که فعلا بانک مسکن، تنها مرجع رسمی است که اطلاعات کلی در خصوص پروژه های این طرح ارائه می دهد.

طبیعی است که وزارت راه و شهرسازی در سال آتی باید به فکری راهکار دیگری باشد و گزارشی از عملکرد خود در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارائه کند. آمارهای جسته و گریخته از سوی مقامات بانک مسکن نمی تواند مرجع خوبی برای تخمین پیشرفت این طرح باشد.

سوال دیگری که خیلی از کارشناسان مطرح می کنند این است که چرا وزارت راه و شهرسازی به صورت منظم، اطلاعات و آمارهای پروژه ی نهضت ملی مسکن را منتشر نمی کند؟ متقاضیان و مردم حق دارند که در جریان آخرین تحولات این طرح باشند.

در حال حاضر، تنها گزارش هایی که منتشر می شود مربوط به افتتاح شهرهای جدید و تحویل برخی از واحدهای مسکن مهر است. همین گزارش ها نیز به صورت انتخابی و گزینشی، منتشر می شوند.

نکته این جاست که انتشار دقیق و منظم گزارش های مربوط به ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن می تواند از التهاب بازار بکاهد و همچنین امیدواری مردم برای به سرانجام رسیدن این طرح را افزایش بدهد.

در حال حاضر که بیشتر متقاضیان هیچگونه امیدی برای اتمام واحدهای مسکونی خود ندارند، انتشار گزارش هایی پیرامون میزان پیشرفت این واحدها، می تواند وضعیت را بهبود داده و همراهی متقاضیان با پروژه را افزایش دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است