ویلایی سازی در استان سیستان و بلوچستان

ویلایی سازی در استان سیستان و بلوچستان

واگذاری زمین برای ساخت 26 هزار واحد ویلایی در سیستان و بلوچستان


برنامه دولت سیزدهم بر این بود که با توج به نیاز و ظرفیت هر منطقه، به متقاضیان مسکن آن جا، زمین رایگان واگذار شود. حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که برای ساخت ۲۶ هزار و ۴۹۵ واحد مسکونی ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن، به متقاضیان سیستان و بلوچستان، زمین واگذار شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در مراسمی که به مناسبت این ماجرا برگزار شده بود، افرادی همچون وزیر راه و شهرسازی، استاندار و دیگر مسئولان کشوری و استانی سیستان و بلوچستان حضور داشتند. بر اساس صحبت هایی که پیش از این صورت گرفته بود و بارها توسط مسئولین وزارت راه و شهرسازی بر آن تاکید شده بود،

ولویت اصلی دولت، واگذاری زمین به خود مردم است. در واقع دولت سیزدهم در تلاش است تا با فراهم کردن بساط ساخت و ساز، مردم را تشویق کند که خود دست به کار شده و ساخت مسکن را در پیش بگیرند. در کنار واگذاری زمین، تسهیلات بانکی با سود حمایتی و پایین نیز عرضه می شود تا به این ترتیب، شرایط برای رونق تولید مسکن از هر لحاظ مهیا باشد.
در مسیر واگذاری زمین به متقاضیان مختلف در استان های کشور، سهم متقاضیان سیستان و بلوچستان تا اینجای کار، زمین کافی برای ساخت نزدیک به ۲۶ هزار و ۴۹۵ واحد بوده است. قرار است این واحدها به شکل ویلایی ساخته شوند که به فرهنگ و سنت مردم منطقه نیز سنخیت بیشتری داشته باشد.

نکته ی بسیار مهم در ویلایی سازی این است که به دلیل مستقل بودن واحدها، می توان ساخت و ساز آن ها را به شکل موازی پیش برد. به عبارت دیگر، هیچ یک از این واحدها به دیگری وابسته نیست و اگر به هر دلیلی، یکی از متقاضیان نتوانست آورده های خود را تکمیل کند، ساخت الباقی این واحدهای مسکونی متوقف نخواهد شد. این بزرگ ترین مزیت ویلایی سازی است که منجر به پیشبرد طرح ها می شود و مسیر تولید مسکن را متوقف نمی سازد.

یکی دیگر از نکاتی که مسئولین شهرسازی به آن توجه ویژه ای دارند و با استفاده از ویلایی سازی به دنبال تحقق آن هستند، توسعه افقی شهرهاست. زمانی که خانه های یک طبقه حیاط دار ساخته شود، می توان شهرها را به شکل افقی توسعه داد و بسیاری از مشکلات مربوط به بازار مسکن را حل کرد و قیمت ها را متعادل ساخت. در واقع، تقاضای مسکن روی یک زمین محدود و کوچک را منتشر کرده و دیگر زمین ها و نقاط شهر را نیز برای خریداران جذاب می سازد.
از سوی دیگر، زمانی که عرضه زمین افزایش پیدا کند، می توان قیمت آن را نیز تحت کنترل درآورد. زمانی که قیمت زمین پایین بیاید، می توان در هزینه های ساخت و ساز نیز صرفه جویی کرد و به این ترتیب، شاید بتوان اثری روی قیمت مسکن گذاشت. البته تمام این نکات به شرطی اجرا می شوند که زمین کافی برای ساخت مسکن در شهر موردنظر وجود داشته باشد.

بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان و مسئولین، ساخت مسکن ویلایی حتی به توسعه مشاغل خانگی نیز کمک می کند و ساکنان خانه بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، می توانند مشاغل خانگی خود را راه اندازی کرده و به این ترتیب در تولید کشور، مشارکت داشته باشند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، بعد از افتتاح واحدهای مزبور تاکید کرد که خانواده های ایرانی بعد از ساخت واحدهای ویلایی، می توانند آسایش بیشتری داشته باشند و حتی در تربیت و پرورش فرزندان خود نیز، بهتر عمل کنند.
عطاالله اکبری در بخش دیگری از صحبت های خود به دیگر مزیت های ساخت واحد ویلایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که سرعت تحویل، امکان ساخت تدریجی، مطابقت با سبک زندگی بومی هر منطقه و محیط خانواده و جمعیت، امکان تامین مالی بهتر، افزایش رضایت اجتماعی و کاهش هزینه های ساخت و ساز، از مزیت های ویلایی سازی در استان سیستان و بلوچستان است. در واقع، می توان گفت که از همان ابتدا، به دلیل وجود اراضی مناسب در استان، ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب ویلا، برای بسیاری از متقاضیان مسکن جالب توجه بوده است.
با توجه به این سخنان، می توان نتیجه گرفت که اولین پیش شرط ساخت واحدهای ویلایی، وجود زمین کافی در سطح شهر است. مثلا چنین طرح هایی با وجود طرح تفصیلی و کمبود اراضی در تهران، قابل انجام نیست و به همین دلیل، معمولاً سازندگان تهرانی به سراغ ساخت واحدهای آپارتمانی می روند.
در روزهای باقی مانده از دولت سیزدهم، مسئولین این دوره از مدیریت کشور تلاش دارند که به مهمترین وعده ای که داده اند، عمل کرده و تا جای ممکن، واحدهای مسکونی بیشتری بسازند. البته عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن به قدری زیاد است که نمی توان آن را در ۴۰ روز جبران کرد.

News summary in English

Villa construction in Sistan and Baluchistan province

The 13th government’s plan aimed to allocate free lands to housing applicants based on each region’s needs and capacities. In the latest updates, it’s reported that land has been allocated to applicants in Sistan and Baluchestan for constructing 26,495 villa units under the National Housing Movement scheme. Government officials, including the Minister of Roads and Urban Development, attended the ceremony marking this occasion. The priority remains empowering citizens by land allocation, encouraging them to engage in housing construction themselves. Alongside land allocation, supportive bank loans are provided to facilitate housing production, ensuring conducive conditions for housing development in all aspects.

دیدگاه ها غیرفعال است