وام مسکن روستایی ۴۰۰ میلیون می شود؟

وام مسکن روستایی 400 میلیون می شود؟

بنیاد مسکن متولی تامین مصالح مسکن حمایتی؛ افزایش وام روستایی در هاله‌ای از ابهام!


آخرین خبری که در خصوص تامین مصالح ساختمانی و به ویژه فولاد و سیمان مسکن حمایتی منتشر شد، این بود که رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد که متولی تامین این دو مصالح ساختمانی، بنیاد مسکن خواهد بود. این نهاد، ابتدا فولاد و سیمان را از بورس کالا دریافت کرده و سپس توزیع خواهد کرد. این درحالیست که زمزمه هایی هم از افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان شنیده می شود.

به گزارش پرشین سازه ، قرار بود که فولاد و سیمان موردنیاز مسکن حمایتی با نرخ مناسب و ارزان در اختیار سازندگان قرار بگیرد. بستر ارائه این مصالح نیز بورس کالا تعیین شد. تلاش دولت بر این بود که با ارائه مصالح ساختمانی ارزان قیمت، هزینه نهایی ساخت و ساز را کاهش دهد و پروژه نهضت ملی مسکن را با سرعت بیشتری پی بگیرد.

هیئت وزیران بعد از تصویب این موضوع، دستوری به بورس کالا ابلاغ کردند که بر اساس آن، باید محصولات مزبور با نرخ حمایتی و مناسب در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که کارگزار اصلی ساخت مسکن است، قرار بگیرد.
رئیس این بنیاد تاکید کرد که بنیاد مسکن توان اجرای این مصوبه را به عنوان کارگزار خواهد داشت. این مصوبه هیئت وزیران می تواند کارگشا و تسهیل گر باشد و سرعت ساخت و ساز را بالاتر ببرد. از آن جایی که بخش زیادی از تاخیرهای به وجود آمده در طرح نهضت ملی مسکن به خاطر عدم تامین مالی است، فروش مصالح ساختمانی با قیمت ارزان تر، می تواند راهگشا باشد.

به این ترتیب یک تالار اختصاصی برای نهضت ملی مسکن در بورس باز خواهد شد و این کالا را به شکل حمایتی در اختیار سازنده قرار می دهد.
غلامرضا صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد:

بر اساس نیاز پروژه های نهضت ملی مسکن، از منابع صندوق برای خرید مصالح ساختمانی استفاده شده و در اختیار پروژه ها قرار می گیرد. به این ترتیب، بنیاد مسکن، فولاد و سیمان موردنیاز پروژه ها را توزیع می کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس بنیاد مسکن به آن اشاره کرد، افزایش سقف وام روستایی بود. بر اساس صحبت های ایشان، به نظر می آید که پیشنهاد افزایش این وام از ۳۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان ارائه شده اما هنوز جلسات مربوط به آن برگزار نشده است.

وی تاکید کرد که روستاییان متقاضی وام مسکن در انتظار افزایش وام نمانند و هرچه سریع تر برای نوسازی و ساخت مسکن خود اقدام نمایند و همان وام ۳۵۰ میلیونی را دریافت کنند.

احتمال افزایش سقف وام مسکن روستایی بالا نیست!

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس بنیاد مسکن به آن اشاره کرد این بود که احتمالاً در سال جاری، سقف وام مسکن روستایی بیشتر نشود. وی با وجود اینکه تاکید کرد پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی ارائه شده اما شاید سقف این وام در سال جاری بیشتر نشود. بنابراین متقاضیان نباید معطل بمانند.
متاسفانه این شرایط در حالی پیش آمده که هزینه ی ساخت و ساز با تورم بالایی همراه است. به همین دلیل است که هیچگونه تعللی جایز نیست. افزایش وام مسکن روستایی قطعا به اندازه تورمی که در این مدت شامل حال هزینه های ساخت می شود، نخواهد بود. بنابراین هرکسی که به دنبال نوسازی یا ساخت مسکن در روستاست، باید دست به کار شده و فوراً اقدام به دریافت وام کند.

در حال حاضر و بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، ساخت هر متر مربع مسکن روستایی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. بنابراین برای ساخت یک واحد ۷۰ متری باید ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شود. وام ۳۵۰ میلیونی می تواند تا ۵۰ درصد هزینه های ساخت و ساز در روستاها را پوشش دهد. بنابراین اثرگذاری این وام در قیاس با دیگر وام های مسکن بالاتر است و می تواند مفید و کارگشا باشد.
غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن در بخش انتهایی سخنان خود به متقاضیان وام مسکن روستایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که متقاضیان وام مسکن روستایی ۳۵۰ هزار نفر بوده اند که از اول دی ماه سال گذشته تا امروز، ثبت نام کرده اند. از این میان، ۲۷۰ هزار نفر به بانک ها برای دریافت وام مسکن روستایی معرفی شده اند و ۱۵۰ هزار نفر نیز موفق به عقد قرارداد با بانک ها شده اند.
به نظر می آید که با توجه به شرایط کنونی، کمتر از نصف متقاضیان وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی موفق به عقد قرارداد با بانک ها شده اند و باید سرعت بیشتری در روند پرداخت وام حاصل شود. متقاضیان می توانند با مبلغ این وام، بخشی بزرگی از هزینه های ساخت و ساز مسکن روستایی را پوشش دهند، بنابراین در پرداخت آن نباید تعلل صورت بگیرد.

نکات قابل توجه
  • این خبر برای متقاضیان مسکن حمایتی و روستایی حائز اهمیت است.
  • بنیاد مسکن با متولی شدن تامین مصالح ساختمانی، به دنبال کاهش هزینه ساخت و ساز و تسریع روند نهضت ملی مسکن است.
  • افزایش سقف وام مسکن روستایی می تواند به نفع متقاضیان در روستاها باشد.
  • با وجود پیشنهاد افزایش وام، هنوز تصمیمی در این خصوص نهایی نشده است.
  • متقاضیان وام مسکن روستایی می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن برای دریافت وام اقدام کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است