مدت زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ چقدر است؟

به اعتقاد مهندسین و پیمانکاران، زمان خشک شدن سیمان دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که این زمان است که افراد میتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند که چه وقتی باید بقیه اقدامات لازم را انجام دهند. خشک شدن سریع سیمان سفید و پودر سنگ به عوامل مختلفی وابسته است و برای سریع خشک کردن آن میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با راه های سریع خشک کردن سیمان آشنا کنیم و هر یک را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

سیمان سفید و پودر سنگ

زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ چقدر است؟

به طور دقیق نمی توان زمان مشخصی برای خشک شدن سیمان سفید و پورد سنگ ذکر کرد ولی معمولا این نوع از مصالح ساختمانی پس از گذست یک الی دو روز به اندازه کافی مستحکم میشوند. به زبان ساده تر میتوان گفت که هر چقدر از ریخته شدن سیمان و ملات کاری بگذرد، سیمان بیشتر خشک میشود. روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید سیمان سفید و پودر سنگ را سریع تر خشک کنید. برای آشنایی بیشتر با این روش ها ادامه مطالب را از دست ندهید.

آشنایی با فرایند خشک شدن سریع سیمان سفید و پودر سنگ

ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ، به صورت کلی با تبخیر آب موجود در آن، خشک شده و مستحکم میشود. به مرور زمان و پس از اینکه آب موجود در داخل سیمان به سطح برسد، کلا تبخیر میشود و سطح سیمان خشک خواهد شد.
برای اینکه این فرایند سریع تر شود، باید از میزان آب کافی در ملات استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر در زمان مخلوط کردن سیمان سفید و پودر سنگ از آب زیادی استفاده کنید، پس از عمل آوری میزان آب زیادی در ترکیب باقی خواهند ماند. در نتیجه سیمان دیر تر خشک میشود و باید زمان زیادی را در انتظار ماند.
یکی دیگر از بهترین راه هایی که به خشک شدن سریع سیمان کمک میکند، استفاده از میزان بیشتری سیمان و پودر سنگ است. البته باید توجه داشته باشید که اگر بیش از حد از سیمان استفاده کنید ممکن است روی سطح مورد نظر به دلیل انقباض، ترک خوردگی ایجاد شود. همچنین برای جلوگیری از افزایش زمان خشک شدن سیمان بهتر است از سیمان سنگین با سنگدانه های مصنوعی اسفتاده کنید تا اب کمتری را به خود جذب کنند. البته معمولا قیمت این نوع سیمان در بازار بیشتر است و از این رو توصیه میکنیم که قبل از خرید خود قیمت سیمان امروز را مورد بررسی قرار دهید تا خریدی مطمئن تر داشته باشید.
معمولا سیمان سبک نسبت به دیگر سیمان ها آب بیشتری جذب میکند و به همین خاطر دیر تر خشک میشود. همچنین بهتر است از مواد پخت، شکستن باند و آب بندی استفاده نکنید؛ چراکه این مواد میتوانند جلوی تبخیر آب را گرفته و مدت زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ را افزایش میدهند.

سیمان سفید و پودر سنگ

روش ها موثر در خشک شدن سریع سیمان پس از ریختن

پس از اینکه سیمان و پودر سنگ سریع و کامل خشک شد، خیلی سریع فضا را محاصره و دیوار کشی کنید تا از جذب رطوبت زیاد جلوگیری کنید. با اینکه محافظت از ملات در برابر رطوبت بالا راهکار بسیار مهمی است، ولی چند نکته دیگر نیز وجود دارد که در سریع تر خشک شدن سیمان میتواند به شما کمک کند.

حفظ دما و رطوبت محیط

رطوبت موجود در محیط دارای اهمیت زیادی است چراکه میتواند تبخیر شدن یا نشدن آب موجود در ملات را کنترل کند. اگر محیط رطوبت بالایی داشته باشد، ملات نمی تواند سریع خشک شود. می توانید با محصور کردن محیط از سیستم های برودتی راحت تر برای کنترل رطوبت استفاده کنید. این سیستم ها در حالت سرمایش مانند رطوبت گیر یخچال عمل می کنند و سطح رطوبت را تا ۵۰ درصد حفظ می کنند.
همچنین سیستم های HVAC در حالت گرمایش نیز با افزایش دما باعث کاهش رطوبت نسبی می شوند. این نوع از سیستم های تهویه مطبوع راهی اصولی برای گردش هوا در اطراف سیمان سفید و پودر سنگ محسوب می شوند.

زیاد ماله نکشید!

نباید سطح مورد نظر را بیش از حد آب بندی کرده و ماله کشی کنید! انجام این کار باعث می شود منافذ سیمان مسدود شده و در نتیجه عملیات تبخیر رطوبت نیز کمتر اتفاق بیافتد. به این ترتیب زمان خشک شدن سیمان نیز افزایش پیدا میکند. باید به طور اصولی و درست از سیمان سفید و پودر سنگ استفاده کنید و اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید می توانید از افراد با تجربه و کارشناس در این خصوص مشورت و کمک بگیرید.

از رطوبت گیر ها استفاده کنید.

برای از بین بردن سریع تر رطوبت موجود در محیط می توانید از دستگاه های رطوبت گیر استفاده کنید. معمولا در برخی از تأسیسات رطوبت گیر مرکزی وجود دارد که می توانید از آن برای خشک کردن سریع تر سیمان کمک بگیرید. همچنین به جای استفاده از تجهیزات پیچیده و گران قیمت، می توانید از تجهیزاتی مثل پنکه و رطوبت گیر های قابل حمل و ارزان قیمت استفاده کرده و فرایند خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ را سریع تر کنید.

سیمان سفید و پودر سنگ

تفاوت زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ

سیمان سفید و پودر سنگ هر دو خاصیت انحلال پذیری در آب را برخوردار هستند. البته زمانی که سیمان و آب با هم ترکیب می شوند، سیمان خیلی سریع شروع به خشک شدن می کند. این در حالی است که پس از مخلوط شدن پودر سنگ و آب، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز است. این ویژگی در سرعت پروژه های عمرانی و ساختمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است!
معمولا زمانی که نیاز است تا پروژه ساختمانی با سرعت بیشتری پیش برود، می توان از سیمان سفید برای پروژه استفاده کرد. در غیر این صورت می توان از پودر سنگ استفاده کرد. همچنین برای استفاده در نمای ساختمان نیز میتوانید هم سیمان سفید و هم پودر سنگ را به اندازه مساوری با هم ترکیب کرده و استفاده کنید. همچنین باید اضافه کرد از آنجایی که زمان خشک شدن سیمان سفید نسبت به سایر مصالح ساختمانی مثل سیمان سیاه بیشتر است و سریع تر خشک می شود، قیمت آن نیز از قیمت سیمان سیاه و دیگر سیمان های موجود در بازار بیشتر است.

سخن پایانی

پودر سنگ و سیمان سفید از جمله مهم ترین و اصلی ترین مصالحی محسوب می شوند که در پروژه های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو ملات، از نظر ظاهری شباهت زیادی با هم دارند ولی ساختار و زمان خشک شدن آنها باهم تفاوت دارد. به همین دلیل باید بر اساس نیاز و شرایطی که دارید، گزینه مناسب را انتخاب کنید. اگر پروژه مورد نظر شما باید سریع تر تکمیل شود، باید از سیمان سفید استفاده کنید. ولی در غیر این صورت می توانید از ترکیب هر دو یا از پودر سنگ برای پروژه ساخت و ساز خود بهره بگیرید.

سوالات متداول

مدت زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ چقدر است؟

عوامل مختلفی می توانند روی خشک شدن سیمان تأثیر داشته باشند که از جمله آنها می توان به نوع سیمان، شرایط آب و هوایی محیط، ضخامت لایه سیمان و همچنین میزان رطوبت اشاره کرد. ولی به صورت کلی زمان خشک شدن سیمان سفید بین یک الی دو روز است. البته بهتر است برای اطمینان خشک شدن سیمان حداقل یک هفته زمان در نظر گرفت.

دیدگاه ها غیرفعال است