ماجرای خانه های ۲۵ الی ۳۵ متری چیست؟!

ماجرای خانه های 25 الی 35 متری چیست؟!

اخبار مربوط به ساخت مسکن های کوچک متراژ برای جوانان و زوجین این روزها حسابی داغ است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی و انبوه سازی تهران اعلام کرد که هزینه ی خرید این واحدهایی که مبله هم هستند، حدودا ۱ میلیارد تومان خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، چند روز پیش بود که خبر ساخت واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری اعلام شد. خشایار باقرپور به شرح جزئیات بیشتری در خصوص این طرح پرداخت. این طرح که به نام مسکن اقتصادی ما، نام گذاری شده و در کمیسیون عمران مجلس نیز مطرح شده، با استقبال خوب رئیس جمهور مواجه شده است.

وزارت راه و شهرسازی نیز آماده ی مشارکت در ساخت این واحدها است و این مسئله را به اتحادیه نیز اعلام نموده!

باقرپور تاکید کرد که این طرح مربوط به جوانان و زوج های جوان است. در واقع هدف این است که جوانانی که تصمیم به ازدواج دارند، به دلیل گرانی مسکن و شرایط اقتصادی سردرگم نماند. به خصوص با توجه به این نکته که قدرت خرید مسکن خیلی پایین آمده و اجاره ها هم بسیار بالا رفته است.

طرح مسکن ما، در البرز و تهران

این طرح به صورت آزمایشی قرار است در استان های تهران و البرز به اجرا دربیاید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی و انبوه سازی تهران در خصوص این موضوع چنین گفت:

جوانان و زوج هایی که بیشتر ساعات روز خود را سر کار هستند و بعد از اتمام ساعات کاری، به یک سرپناه نیاز دارند، می توانند از چنین طرحی استفاده کنند و صاحب خانه شوند. الگوی ما در ساخت این واحدها هم، آسیای شرقی بوده که واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری می سازد. رویکرد اصلی این جاست که همزمان با حفظ کیفیت، قیمت تمام شده را به حداقل برسانیم!

وی خاطرنشان ساخت که این واحدها دارای پارکینگ هستند و مبله شده، فروخته خواهند شد. بنابراین زوج های جوان کافیست با یک چمدان وارد خانه ی جدید خود شوند. اصلی ترین هدف این جاست که زوجین به هنگام ازدواج، دغدغه ای از بابت مسکن نداشته باشند.

باقرپور تاکید کرد که مالکیت این واحدها، صد در صد برای خریداران است.

البته چنین طرحی با انتقادهای زیادی همراه بود. مثلا بسیاری از کارشناسان می گفتند که این واحدهای کوچک متراژ، انگیزه ی فرزندآوری را در زوجین کم می کند. اما دفاع انبوه سازان این بود که برای فرزندآوری، ابتدا باید ازدواج را تسهیل کرد.

در این فاز، بهتر است ابتدا مسکن جوانان حل شود که همین هم، کار بزرگ و ارزنده ای است.

خشایار باقرپور اعلام کرد که زوجین می توانند با وام ازدواج و هزینه هایی که برای جهیزیه کنار می گذارند، این خانه ها را خریداری کنند. قیمت نهایی این واحدهای مبله ۱ میلیارد تومان خواهد بود.

زوجین می توانند به تدریج، واحدهای خود را به احسن تبدیل کنند. اما ابتدا باید دغدغه ی اجاره نشینی را از جوانان دور کرد.

وی همچنین در خصوص طراحی این واحدهای ۲۵ متری نیز توضیحاتی ارائه کرد. مثلا قرار است که فضای مهمانپذیر با دیگر نقاط خانه ادغام شده و طراحی مدرنی به کار گرفته شود تا ساکنان خانه از بابت مهمانداری و…دچار مشکل نشوند.

همچنین چیدمان این واحدها به گونه ای خواهد بود که بیشترین بهره وری را بتوان از فضای خانه داشت. دسترسی به مراکز مورد نیاز مثل سوپرمارکت، نانوایی و…نیز در این شهرک ها در نظر گرفته شده است.

باقرپور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که برای ساخت این واحدها، طراحی سنتی به کار نمی آید و تلاش بر این است که از تکنولوژی های مدرن در راستای ساخت این واحدها استفاده شود.

فعلا این طرح در استان های تهران و البرز اجرایی می شود و در صورت موفقیت، به دیگر استان ها نیز تعمیم داده خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکید کرد که این واحدها به شکل سوئیت نیستند و دارای اتاق خواب، نشیمن، سرویس و آشپزخانه هستند که به شکل جداگانه ای در طراحی این واحدها، قرار داده شده اند.

قرار بر این است که از وام ازدواج زوجین برای ساخت این واحدها استفاده شود. چرا که تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن، از سوی بانک ها پرداخت نشد و خیلی از آن ها همکاری لازم را نداشتند.

باقرپور اعلام کرد که برای ساخت این واحدها، روی وام مسکن زوجین هیچ حسابی باز نکرده اند. همچنین اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، می توان در راستای افزایش جمعیت، مسکن فرزند اول و دوم را نیز تولید کرد. اما در حال حاضر، تاکید روی تسهیل شرایط ازدواج برای جوانان است.

دیدگاه ها غیرفعال است