قطعات بتنی پر کاربرد۲۰۲۴

انواع قطعات بتنی پر کاربرد تولید و استفاده آن

قطعات بتنی چیست؟

قطعات بتنی از جمله محصولات ساختمانی هستند که با ریختن بتن در قالب ‌های فلزی یا پلاستیکی تولید می ‌شوند. این قطعات پس از مرحله قالب‌ گیری، آماده استفاده در پروژه ‌های مختلف می‌ باشند. مزیت استفاده از قطعات بتنی بتنی پیش‌ ساخته، علاوه بر سرعت بخشیدن به ساخت پروژه، مقرون به صرفه بودن آن و کاهش قابل توجه ضایعات ساختمانی است، بدون اینکه استحکام سازه دچار کمبود شود.

در طرح های توجیهی تولید قطعات بتنی رایگان و پروژه هایی که بتن ‌ریزی در محل ممکن نیست، نیروی مجرب برای بتن‌ ریزی وجود ندارد و یا هوا از شرایط جوی مناسبی برای عملیات بتن‌ ریزی برخوردار نیست، استفاده از قطعات بتنی می ‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

قطعات بتنی چیست

 

تولید قطعات بتنی

بتن از منظر محل اجرا به دو نوع درجا و پیش‌ ساخته تقسیم می ‌شود. هر کدام از این روش ‌ها بسته به شرایط تولید و احداث می‌ توانند به شرایط کمک شایانی کنند و در سرعت عمل تاثیر داشته باشند.

بتن درجا اصولاً در سازه ‌هایی که ابعاد بزرگ داشته و دارای شکل منحصر به فرد یا کاربری خاصی مانند مخازن هستند، کاربرد دارد. لذا، در مواقعی که نیازمند ساخت قطعاتی با مشخصات مشابه و با تعداد بالا هستیم، معمولاً این امر به صورت پیش‌ ساخته تولید و در محل نصب می ‌گردد. هرچند که در این موارد نیز ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.

از مزایای ساخت بتن به صورت پیش‌ ساخته می ‌توان به کنترل دقیق کیفیت تولید و عمل‌ آوری، سرعت تولید بالا و امکان تولید و نگهداری به صورت دپو اشاره کرد.

انواع قطعات بتنی

برخی از قطعاتی که در حال حاضر به صورت پیش ‌ساخته توسط کارخانجات بتن تولید و به مصرف‌کنندگان ارائه می ‌شوند، عبارتند از:

– انواع جداول بتنی

– انواع کف ‌پوش ‌های بتنی

– انواع کف ‌پوش ‌های بتنی پازلی

– انواع دیوارهای بتنی

– انواع نیوچرسی‌ های بتنی

– انواع دال‌ های بتنی پیش‌ ساخته

– درپوش کانال ‌ها و منهول های آب و فاضلاب

– شمع ‌های پیش ‌ساخته بتنی

– قطعات بتنی پل ‌ها

– لاینینگ تونل و متروها

– خانه ‌های بتنی پیش‌ ساخته

– بتن‌ های نما و اکسپوز پیش‌ ساخته

– فونداسیون ‌های پیش‌ ساخته

– فنس و تیرهای برق

– تیرهای برق

– لوله ‌های بتنی در سایزهای مختلف

– کانال ‌های بتنی پیش‌ساخته (کانیو)

کاربردهای قطعات بتنی

تولید بتن ‌های پیش‌ ساخته به دلایل مختلفی استقبال زیادی دارد. از جمله این دلایل می‌ توان به عدم وجود فاصله حمل، کاهش مشکلات حمل، و حفظ کیفیت اشاره کرد. همچنین، با توجه به متمرکز بودن محل تولید، مشکلات تولید به حداقل می ‌رسد و استفاده مکرر و بهینه از قالب ‌ها، هزینه ‌های قالب ‌سازی را به طور قابل توجهی کاهش می ‌دهد.

اما شاید بزرگترین مزیت این روش را در سرعت اجرا و تولید می ‌توان یافت. اصل این مزیت در بحث کیورینگ قرار دارد. در بسیاری از کارخانجات تولید قطعات بتنی پیش ‌ساخته، معمولاً از سیستم عمل‌آوری با بخار استفاده می ‌شود. این روش با تاثیر در کسب مقاومت سریع قطعات بتنی، علاوه بر امکان تولید تعداد بیشتری از قطعات در بازه زمانی محدود، منجر به کاهش هزینه‌ های تولید به دلیل استفاده مکرر از تجهیزات قالب‌ سازی می ‌شود.

کاربرد قطعات بتنی

 

قطعات بتنی پیش ساخته

یکی از اختراعات بسیار مهمی که بشر در صنایع ساخت و ساز داشته، قطعات پیش ‌ساخته بتنی است. این قطعات برای مصارف مختلف و با ابعاد و اندازه ‌های گوناگون در کارخانه‌ ها تولید می ‌شوند. به عنوان مثال قطعات پیش ‌ساخته بتنی نما از قبل در قالب ‌های مخصوص قرارگرفته و در محل پروژه فقط نصب می ‌شود. قطعات بتنی پیش ‌ساخته در واقع عناصر ساخته ‌شده از بتن هستند که شامل بتن مسلح با استیل می‌ باشند و در کارگاه ‌ها یا کارخانجات یا در محل ساختمان ساخته می ‌شوند. از آنجایی که قطعات پیش‌ ساخته بتنی نما موجب افزایش سرعت ساخت پروژه می ‌شوند، بنابراین نقش تاثیرگذاری در کاهش هزینه ‌های پروژه دارند. در صورتی که قطعات پیش ‌ساخته بتنی در کارخانه ‌های معتبر ساخته شوند، باید برای ساخت آن ‌ها الزامات و استانداردهای مربوطه را در نظر گرفت. همچنین برای تولید آن‌ ها باید از مصالح مرغوب استفاده شود تا دارای کیفیت، دوام و مقاومت بالایی باشند.

کف پوش بتنی

کفپوش‌های بتنی یکی از انواع قطعات بتنی پیش‌ ساخته هستند. این قطعات در برابر سایش و نیروهای شدید مقاومت باور نکردنی‌ای را از خود به نمایش می ‌گذارند، تا حدی که برخی کارخانه‌ ها آن را با ضمانت مادام‌العمر عرضه می ‌کنند. کف پوش‌ های بتنی پازلی کاربرد گسترده‌ای دارند؛ حوزه استفاده آن ‌ها می‌ تواند از دکوراسیون داخلی تا فضاهای عمومی باشد. با اضافه کردن مواد افزودنی به بتن، می‌ توان ظاهری شخصی‌ سازی شده برای کف پوش ‌های بتنی به وجود آورد.

نمای جی اف آر سی بادوام

یکی از موضوعات مهم در ساخت یک ساختمان، طراحی نما و استفاده از متریال ‌های مناسب برای اجرای نمای آن ساختمان است. نمای ساختمان جی ‌اف ‌آر سی یکی از مناسب‌ ترین نوع متریال‌ ها است که می ‌توان با کمک آن نمای مدرن یا سنتی را در خانه ‌های پیش ‌ساخته اجرا کرد. جی ‌اف ‌آر سی همان بتن الیاف شیشه یا نمای خشک است. این قطعات بتنی بسیار ضعیف ‌تر از فایبرگلاسی است که در بدنه قایق‌ ها استفاده می ‌شود. ترکیب الیاف شیشه با بتن و سیمان باعث تقویت مقاومت و رفع ضعف مقاومت کششی پایین سیمان و بتن می‌ شود. الیاف شیشه‌ای موجود در این ترکیبات، باعث تحمل بار کششی می ‌شود و حکم میلگرد را در این ترکیب دارند. این ترکیب، یک ترکیب مقاوم و با دوام است که در هر طرح و رنگ و شکلی قابل اجراست. همین تنوع باعث محبوبیت این متریال شده است.

همانطور که پیش ‌تر اشاره شد، در جی ‌اف ‌آرسی با ترکیب بتن و مواد افزودنی، خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی بهبود می ‌یابد. این ترکیب مطلوب باعث بوجود آمدن متریالی می ‌شود که در ابعاد و رنگ‌ های مختلف، در اشکال و سطوح منحنی و نامتوازن قابل اجرا باشد. این متریال را می ‌توان در هر اقلیم و هر آب و هوایی به عنوان نمای ساختمان جی اف آر سی استفاده کرد. به دلیل مقاومت این متریال در برابر زنگ ‌زدگی و خوردگی، می‌ توان در مناطق دریایی و محیط‌ های شور از آنها استفاده کرد. این متریال از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که باعث می‌ شود در ابعاد بسیار کوچک و وزن کم ساخته شود. امکان جابجایی آسان و اجرای سریع و راحت آن ها نیز از دیگر ویژگی ‌هایش است که این ویژگی استفاده از آن را در خانه های پیش ساخته آسان می کند. چون این قطعات می ‌توانند در ابعاد کم و نازک و سبک ساخته شوند، می‌توان به کمک آن ها احجام بسیار پیچیده و متنوعی ساخت و به راحتی نیز قابل ترمیم و تعویض هستند. همچنین باید دانست که جی ‌اف ‌آر سی ‌ها با بتن الیافی متفاوت هستند. برای ساخت جی ‌اف ‌آرسی‌ ها از الیاف شیشه فقط استفاده می‌شود، اما در هنگام ساخت بتن الیافی، می‌توان از هر نوع الیافی مانند پروپیلن، پلی‌استر، فلز و … استفاده کرد.

نمای جی اف آر سی با دوام

 

کارخانه قطعات بتنی

هر کارخانه قطعات بتنی برای پیشبرد اهداف خود تلاش می‌کند و سعی در ارائه قطعاتی با کیفیت و در عین حال ارزان قیمت دارد. محصولات تولید شده در این کارخانه ها جزو بهترین قطعات بتنی جدید هستند. انواع مبلمان شهری، آجر سبک، بلوک‌ های سبک، جدول در سایزهای مختلف و قطعات بتنی در رنگ‌ ها و سایزهای متنوع جز پرکاربردترین قطعات به خصوص برای ساخت خانه های پیش ساخته هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است