فساد آفت طرح مالیات بر خانه های خالی

بدون پیوست ضدفساد، طرح مالیات بر خانه های خالی ناقص است!

مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی است که مدت هاست در میان دولت و مجلس دست به دست می شود و تلاش می کنند که شکل اجرایی درستی برای آن پیدا کنند. در این میان یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص این موضوع می گوید: مالیات بر عایدی سرمایه منجر به تقویت تولید و سرمایه گذاری در کشور می شود. اما نباید فراموش کنیم که این مالیات باید پیوست ضدفساد نیز داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید به قدری از بخش های تولیدی حمایت کنیم تا سرمایه های خود را برای خرید خانه به ترکیه و کانادا نبرند.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس مسکن در خصوص این موضوع چنین گفت: خیلی خوب است که مالیات بر عایدی سرمایه، شامل فعالیت های سوداگرانه و دلالی نیز شود اما این نگرانی هم وجود دارد که در شکل اجرای این طرح دچار مشکل و ایراد شویم. به همین دلیل است که باید منافذ قانون گریزی را ببندیم. چرا که خیلی مواقع اتفاق افتاده که فعالان بخش های غیرمولد با شگردهای مختلف، از پرداخت مالیات های این چنینی فرار می کنند.

بهنام ملکی، این کارشناس مسکن در ادامه افزود: مثلا پرداخت مالیات بر خانه های خالی یک ضرورت بدیهی و واضح برای اقتصاد است که می توانست حباب قیمت مسکن را بشکند. اما متاسفانه در نحوه ی اجرا دچار مشکل شد. به نظر می آید که علاوه بر اینکه ساختاری وجود ندارد، اراده ای قوی برای تحقق مالیات بر واحدهای خالی از سکنه نیز وجود ندارد.

وی در ادامه توضیح داد که هر نوع مالیاتی، اگر پیوست ضدفساد نداشته باشد، ممکن است خیلی زود تبدیل به معضلی علیه خودش شود. ملکی گفت: باید شفاف سازی را در قانون مالیات بر عایدی سرمایه سرلوحه ی کار قرار داد.

این کارشناس مسکن در ادامه چنین بیان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که خیلی از ایرانی ها، سرمایه های خود را به خارج از کشور می برند و در کشورهایی مثل ترکیه، کانادا، گرجستان و…خانه می خرند. اصلی ترین اقدامی که باید صورت بگیرد این است که موانع سرمایه گذاری در کشور برطرف شود. در گام های بعدی می توانیم بخش های غیرمولد را هدف پایه های مالیاتی قرار بدهیم.

ملکی در ادامه خاطرنشان ساخت: کاملا واضح و روشن است که سوداگری باید مشمول مالیات شود. اما نباید در این میان متغیرهای کلان کشور را نیز در نظر نگیریم. اول باید ببینیم که چرا در گذشته، مالیات های این چنینی اجرا نشده است. همچنین این اقدام نباید منجر به فرار بیشتر سرمایه ها شود. در حال حاضر بخش های مولد در فشار هستند. برخی از مبادی غیر توسعه ای هم به حال خود رها شده اند. لازم است که دولت بخش های توسعه ای را مشمول تخفیف یا معاف از مالیات کند.

وی در ادامه ابراز کرد که ورود خودرو به بازار بورس اتفاق مثبت و خوبی بوده است و افزود: عرضه ی خودرو در بورس، طرحی است که می تواند به رقابت و تقویت تولید کمک کند. اما در این میان، رئیس شورای رقابت که اساسا کارش این است که از رقابت و تولید حمایت کند، نامه می زند که خودرو را از بورس خارج کنند. این کارها برای حاکم کردن انحصار است.

طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، از سال ۱۴۰۰، در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفته است. تا همین دی ماه سال جاری که دوباره این طرح را برای بررسی های بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده اند، مدام در مسیرهای مختلفی قرار گرفته است.

این طرح کمک می کند تا بازار مسکن و خودرو از سیطره ی بلامنازع دلالان و سوداگران خارج شود. به همین دلیل است که مقاومت های زیادی در برابر آن صورت می گیرد. این مالیات می تواند قیمت مسکن را تا حدی متعادل سازد و حتی روی بازار اجاره بهای مسکن نیز تاثیر بگذارد.

در حالی که قیمت مسکن در تهران، به متری ۴۸ میلیون تومان( به صورت میانگین) رسیده است، دلالان و سوداگران همچنان سودای افزایش قیمت مسکن را در سر می پرورانند. به نحوی که در حال حاضر خرید خانه برای خیلی از متقاضیان واقعی مسکن تبدیل به یک رویا شده است.

برخی از محله های تهران که پیش از این، مکان خوبی برای خرید خانه ی اقشار کم درآمد محسوب می شدند، چندین سال است که با افزایش شدید قیمت مواجه شده اند. آخرین امیدها برای خانه دار شدن در چند ماه اخیر و با انفجار قیمت دلار، نقش بر آب شد. همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد و حالا دیگر کمتر کسی هست که می تواند اقدام به خرید خانه کند.

بررسی های اخیر هم نشان می دهد که بیشتر معاملاتی که در آذر و دی ماه سال جاری صورت گرفته است، توسط دلالان بوده است. سهم متقاضیان واقعی مسکن یا خانه اولی ها در معاملات مسکن بسیار پایین بوده است. به نحوی که به نظر می آید، به زودی از این بازار کنار گذاشته خواهند شد.

به طور کلی، وضعیت مسکن کاملا بحرانی به نظر می آید و تا زمانی که فکری اساسی به حال آن صورت نگیرد و طرح های بدون پشتوانه ی فکری مطرح باشند، وضعیت به همین صورت خواهد بود. قطعا پیش از هر چیزی باید شرایط تورم در جامعه بهبود پیدا کند تا بتوان به کاهش قیمت ها در بازار مسکن امیدوار بود. اتفاقی که به نظر می آید، قرار نیست به زودی رخ دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است