فروش اقساطی بیش از ۵۱ هزار واحد نهضت ملی!

فروش اقساطی بیش از 51 هزار واحد نهضت ملی!

نهضت ملی مسکن در چالش بودجه؛ فروش اقساطی واحدها و مشکلات مالی پروژه‌ها


بر اساس آخرین اخباری که از پروژه های نهضت ملی مسکن به گوش می رسد، گویی بخشی از واحدهای در حال ساخت، به شکل اقساطی فروخته شده اند. آمارها می گویند که تعداد این واحدهای اقساطی ۵۱ هزار و ۲۹۸ واحد بوده است. علاوه بر این، پروژه های مزبور موفق به تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خود شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده نشان می دهد که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن به بهره برداری رسیده است. ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دیگر نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارند اما برای تکمیل آن ها به منابع مالی و تزریق بودجه احتیاج است.

به نظر می آید که دولت به شکل جدی در تامین این منابع دچار مشکل شده و همین موضوع سبب تاخیر در تکمیل طرح نهضت ملی مسکن شده است. اشتباه دولت این بود که حساب ویژه ای روی آورده های مردمی و تسهیلات بانکی باز کرده بود؛ غافل از اینکه نه متقاضیان مسکن آنقدر نقدینگی در اختیار دارند که بتوانند تمام هزینه های ساخت را متقبل شوند، نه بانک ها همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات خواهند داشت.

عدم همکاری بانک ها، صدای بسیاری از مسئولین دولت و حتی نمایندگان مجلس را درآورده است. یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس می گوید که بانک ها وظایف قانونی خود را فراموش کرده و نسبت به اجرای آن ها، تعهدی قائل نیستند. همین موضوع سبب شده تا پروژه های نهضت ملی مسکن با تاخیر شروع شده و حتی همین امروز هم به کُندی پیش بروند.

مجتبی یوسفی می گوید که برای بهبود و پیشرفت وضعیت ساخت و ساز پروژه های مزبور باید منابع مالی به تمامی پروژه ها تزریق شود اما به نظر می آید که همین گزاره ساده، با مشکلات زیادی مواجه است که به سادگی قابل حل نیستند.

در همان زمان که طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم مطرح شد، خیلی از کارشناسان اعلام کردند که احتمالاً با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و دولت بهتر است به فکر منابع مالی دیگری غیر این تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان باشد. حالا پیش بینی کارشناسان درست از آب درآمده و دولت ناچار است برای تکمیل طرح مسکن سازی خود، به فکر تامین مالی باشد.

بر اساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده نهایتاً ۳ بانک از میان ۲۱ بانک عامل، همکاری مناسبی با طرح نهضت ملی مسکن داشته اند و ۱۸ بانک، حتی یک ریال تسهیلات هم پرداخت نکرده اند. از آن جایی که طرح نهضت ملی مسکن سه ساله شده، این حجم از کم کاری، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

مدیرعامل بانک مسکن نیز به همین موضوع اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از پروژه های معرفی شده به بانک مسکن برای عقد قرارداد تسهیلات از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان همیاری شهرداری ها، صندوق مسکن، قرارگاه امام حسن، سازمان صدا و سیما، وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، اتاق تعاون و در نهایت به شکل خودمالکان شهری و روستایی بوده است.

سید عباس حسینی تصریح کرد که از میان ۵۳۰ هزار و ۲۴۶ واحد مسکونی که در قالب ۹۴ هزار و ۵۵۶ پروژه به بانک مسکن معرفی شده اند، ۲۸ درصد به خودمالکان تعلق داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که با وجود همکاری همه جانبه بانک مسکن، باید اعلام کرد که فقط ۳ درصد سپرده های نظام بانکی کشور در اختیار این بانک می باشد. بانک مسکن از تا آغاز شهریور ماه امسال، نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم الشرکه به سازندگان پروژه های نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است که این مبلغ، شایان توجه می باشد و عملاً ۷۰ درصد از پرداختی کل نظام بانکی را در بر می گیرد.

یکی دیگر از نکاتی که مدیرعامل بانک مسکن به آن اشاره کرد، بهره برداری و فروش اقساطی حدود ۵۱ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن است.

حسینی خاطرنشان ساخت که سهم بانک مسکن در سه سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۲۵۹ همت بوده که بیشترین سهمیه را در میان بانک های کشور داشته و عملاً ۱۸.۵ درصد از نقدینگی موردنیاز نهضت ملی مسکن را تامین کرده است. با توجه به اینکه سهم بانک مسکن از کل سپرده های نظام بانکی کشور فقط ۳ درصد می باشد، این آمار شایسته تقدیر و توجه است.

قبل از این، یکی از کارشناسان سیاست گذاری مسکن اعلام کرده بود که اگر بانک ها بخواهند به رویه خود ادامه داده و از پرداخت تسهیلات مسکن اجتناب کنند، روند ساخت مسکن متوقف خواهد شد و همین موضوع، مشکلات زیادی را برای طرح نهضت ملی مسکن به وجود خواهد آورد و سرنوشت آن را به کلافی سردرگم تبدیل می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است