ساخت و ساز روی حریم گسل منطقه ۱

ساخت و ساز روی حریم گسل منطقه 1

بخش بزرگی از شهر تهران روی مناطق گسلی ساخته شده است. این موضوع به خصوص در مورد بخشی از شمال پایتخت صدق می کند. حالا صحبت از ساخت یک هتل ۳۰ طبقه در منطقه ی ولنجک و روی حریم گسلی می شود که خطرات جانی فراوانی خواهد داشت.

به گزارش پرشین سازه ، اخیرا شهرداری تهران از صدور مجوز برای ساخت این هتل خبر داده است. شهردار تهران اعلام کرده است که می توان روی حریم گسلی هتل ساخت اما برای کسب اطلاعات دقیق تر باید از مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفته شود.

علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ساخت برج هایی بیش از ۱۲ طبقه در حریم گسل ها ممنوع است. این مصوبه در سال ۹۷ به شهرداری ها ابلاغ شده و از آن زمان تا به امروز نیز، اجرایی شده است.

این مقام مسئول گفت: هیچگونه استعلامی به دست ما نرسیده و درخواستی هم به بخش زلزله نشده است. به هرحال حتی اگر استعلامی هم در این خصوص صورت بگیرد، با توجه به قانون، ساختمان سازی بلندمرتبه در حریم گسلی تهران ممنوع است.

وی تاکید کرد که مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۷ به صراحت اعلام می کند که ساخت هر گونه ساختمانی با بیش از ۱۲ طبقه و کاربری بیمارستانی، مدارس، پمپ بنزین و گاز، ممنوعیت دارد. در واقع منظور این مصوبه، هرگونه ساختمانی است که در صورت وقوع زلزله لازم است که سر پا بماند و به مردم خدمات ارائه کند. چنین ساختمان هایی نباید در حریم گسلی ساخته شوند.

بیت اللهی خاطرنشان ساخت که مصوبه ی مزبور در مورد ساخت خانه های مسکونی کم طبقه در این حریم صحبتی نکرده است و چنین اقدامی بلامانع می باشد.

وی در ادامه به ساخت هتل ولنجک اشاره کرد و اعلام نمود که اگر قرار است این هتل بیش از ۳۰ طبقه باشد، مشخصا برخلاف مصوبات شوراست و ساخت آن ممنوع خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که هنوز مختصات دقیق این هتل ارائه نشده و نمی توان تا آن زمان، اظهار نظر قطعی داشت.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد که فلسفه ی اصلی این ممنوعیت، به خاطر این است که ساختمان های بلندمرتبه ای که روی گسل ساخته شوند، خسارت ثانویه ایجاد می کنند. چرا که تراکم جمعیتی بیشتری دارند. بیش از ۳۰ سال است که ساخت این ساختمان ها روی حریم گسلی ممنوع شده است.

منطقه ۱ تهران، محل عبور سه گسل اصلی تهران است. از آن جایی که بیشترین ساختمان های بلندمرتبه در این منطقه واقع شده اند، میتوان گفت که در صورت وقوع زلزله، خطر بیشتری ساکنان این محدوده را تهدید می کند. همچنین نباید فراموش کرد که بیشترین تقاطع های گاز نیز در این منطقه قرار دارد.

علی بیت اللهی در ادامه به تشریح آمار و ارقامی که در این زمینه وجود دارند، پرداخت و خاطرنشان ساخت که در تهران بیش از ۱۲ هزار پلاک ساختمانی وجود دارد که روی گسل ساخته شده اند. هر یک از این پلاک ها دارای چندین واحد هستند.

به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که ۱ هزار ساختمان بیش از ۱۲ طبقه در تهران وجود دارد که روی گسل ساخته شده اند. جالب این جاست که نیمی از این ساختمان ها در منطقه ۱ واقع شده اند.

در میان این ساختمان ها، حدود ۲۴۹ مرکز مهم وجود دارد که بخشی از آن ها عمومی و بخش دیگر، خدماتی هستند. منطقه ۱ بافت فرسوده ی وسیعی هم در محله های جماران، تجریش و گلاب دره دارد که معابرشان بسیار تنگ است. در صورت وقوع زلزله، خدمات رسانی به ساکنین این کوچه ها و محلات، سخت تر می شود.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که در سال های گذشته، به خاطر ایجاد ترس و التهاب در ساکنان این محله ها، از انتشار نقشه های گسل تهران اجتناب شد. اما مردم علاقه ی زیادی به ساخت و ساز در این منطقه از تهران دارند چرا که گران ترین محله های پایتخت در منطقه ۱ واقع شده اند.

اما مسئولین نباید چنین دیدگاهی داشته باشند و ممنوعیت ها را نادیده بگیرند و مجوز ساخت روی گسل بدهند.

وی تاکید کرد که همه ی دستگاه ها باید اهمیت مصوبه ی شورای عالی معماری و شهرسازی را درک کنند. حادثه تنها یک بار رخ می دهد و زمانی که اتفاق بیفتد، اگر برایش آماده نباشیم، می تواند خسارات جبران ناپذیری وارد کند.

دیدگاه ها غیرفعال است