روند پلمپ دفاتر املاک در ۳ استان، سرعت گرفت!

روند پلمپ دفاتر املاک در 3 استان، سرعت گرفت!

گرچه برنامه هایی که شورای عالی مسکن دنبال می کند، گسترده است اما یکی از مهم ترین آن ها، برخورد با بنگاه های متخلف است. این روزها، پلمپ این دفاتر غیرقانونی و متخلف همچنان ادامه دار بوده و گفته می شود که بیشترین آمار این بنگاه ها مربوط به شهر جدید پردیس است.
به گزارش پرشین سازه ، سه تا از استان های کشور به شدت درگیر پلمپ کردن این دفاتر مشاوره املاک بوده اند. بعد از دستور رئیس جمهور در خصوص این موضوع، این روند شدت بیشتری پیدا کرد.

رئیس دولت سیزدهم از روند اجرای طرح ساماندهی بنگاه های مشاورین املاک گلایه کرد و تاکید داشت که باید سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین قوانین مربوط به صدور مجوز برای مشاورین املاک باید اصلاح شود و سخت گیرانه تر گردد.

دولت بر این باور است که ساماندهی بنگاه داران می تواند به ثبات بازار کمک کند. اما خود مشاوران املاک عقیده ی دیگری دارند و دلیل اصلی وضعیت کنونی بازار را گرانی مصالح، عوارض شهرداری و دستمزد کارگر می دانند. آن ها می گویند که گرانی ها، ربطی به مشاوران املاک ندارد.

یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک گرگان اعلام کرد که شغل مشاور املاک در کل دنیا مرسوم است. البته در دیگر نقاط دنیا، تمام امور مربوط به قیمت گذاری، جا به جایی و…توسط این مشاوران انجام می شود اما در ایران، چنین چیزی رسم نیست.

علی اکبر صفرپور خاطرنشان ساخت که در شرایطی که بازار از رکود فراوان رنج می برد، مشاوران املاک نمی توانند خانه ای را گران یا ارزان کنند. به همین دلیل است که می گوییم فعالیت صنفی این افراد ربطی به تورم مسکن ندارد.

این موضوع توسط انبوه سازان نیز تایید شده است. فرشید پور حاجت، یکی از اعضای کانون سراسری انبوه سازان نیز تاکید کرد که مشکل اصلی مسکن کشور، کمبود ۶ میلیون واحد مسکونی است و با راهکارهای موقت، حل نمی شود.

پورحاجت گفت: مشاوران املاک بخش مهمی از پازل عرضه ی مسکن هستند و شرایط را برای مردم ساده تر می کنند. به همین دلیل تغییر شرایط آن ها، منطقی نیست و نمی توان بر اساس آزمون و خطا پیش رفت.

وی در ادامه تصریح کرد که مشاوران املاک، شغلی قانونی دارند و نمی توان آن ها را مقصر اصلی شرایط فعلی بازار دانست. با راه اندازی فلان سامانه هم نمی شود بازار مسکن را کنترل کرد. با این اقدامات، صرفا در حال فرار از واقعیت ها و بدیهیات بازار هستیم.

فرشید پورحاجت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که مسئولین و اعضای مجلس و دولت، به جای پیگیری چنین اموری، بهتر است فضا را برای ورود سرمایه های شخصی آماده کنند. با ورود این بخش به حوزه ی مسکن، می توان به بهبود وضعیت بازار مسکن امیدوار بود.

این عضو کانون سراسری انبوه سازان همچنین به بروکراسی های معیوب کشور نیز اشاره کرد و وجود این قوانین دست و پاگیر را اصلی ترین دلیل عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه ی مسکن دانست. در حال حاضر بخش زیادی از این سرمایه ها در پیچ و خم تولید مسکن کشور سردرگم هستند.

وی تاکید کرد که با شعار و وعده نمی توان مشکل مسکن را حل کرد و نیازمند اقدامات جدی و واقعی هستیم.

البته دولت همچنان به مسیر خود برای پلمپ کردن بنگاه داران متخلف ادامه می دهد. در حال حاضر حدود ۱۰۶ بنگاه در استان های تهران، البرز و زنجان پلمپ شده اند. بیشترین میزان بازرسی ها مربوط به شهر جدید پردیس بوده است. در گشت های بازرسی از ۱۵۳ بنگاه در پردیس، بازرسی به عمل آمد و از این میان ۲۹ بنگاه، پلمپ شدند.

در شهر پرند نیز حدود ۲۰ بنگاه از ۵۴ بنگاهی که بازرسی شدند، پلمپ گردیدند. این بازرسی ها به شهر هشتگرد نیز رسید و ۶ دفتر مشاور املاک پلمپ شد.

استان زنجان نیز بعد از تهران و البرز، بیشترین میزان بازرسی را داشت که در این روند، ۵۱ بنگاه پلمپ شدند. لازم به ذکر است که جریمه هایی هم برای این بنگاه داران در نظر گرفته شده که تا به امروز، مجموع آن از ۳ میلیارد تومان بیشتر شده است.

در روند بررسی این دفاتر املاک، تخلفاتی مثل نبود جواز کسب، ثبت قرارداد در مبایعه نامه ی غیرمجاز، عدم دریافت کد رهگیری، گران فروشی و اخذ حق الزحمه ی بیش از اندازه، عدم نصب جواز به دیوار و در معرض دید مشتریان، عدم رعایت سقف افزایش اجاره بها، انکار درآمد خود برای فرار از مالیات و…در نظر گرفته شد. همچنین برخی از این بنگاه داران به اخلال در بازار مسکن متهم شده و پلمپ شدند.

دیدگاه ها غیرفعال است