رفع تصرف زمین خواران شمال شرق تهران

بخش زیادی از احتکار زمین و مسکن توسط سازمان ها و ارگان های دولتی و بانک ها بوده است. بررسی ها نشان می دهد که علاقه ی زمین خواران به مناطقی مثل شمیرانات، پردیس و دماوند بیشتر بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از سه ماه است که اراضی دولتی در این مناطق رفع تصرف می شوند و مشخصاً بخش زیادی از علاقه ی زمین خواران به این نواحی بوده است.

از آن جایی که زمین های موجود در این نواحی از ارزش بالایی برخوردار هستند، چنین موضوعی دور از انتظار هم نبود. زمین هایی که دولت در دامنه های البرز مرکزی، شمیرانات و شهرهایی مثل لواسان، اوشان، فشم، میگون و…دارد، آن قدر ارزش دارند که به سادگی آن ها را واگذار نکند و حاضر نباشد که از این اراضی دل بکند.

آمارهایی که در خصوص رفع تصرف اراضی دولتی به گوش می رسد، نشان می دهد که بیشترشان در همین نواحی بوده اند. در سه ماه نخست سال جاری، حدود ۱۱۹ فقره زمین، رفع تصرف شده است که ارزش این زمین ها، ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مساحت این زمین ها نیز ۲۱۴ هزار متر مربع بوده! جالب این جاست که بخش زیادی از این زمین ها در نواحی شهرهای پردیس، دماوند و شمیرانات بوده است. از آن جایی که قیمت زمین های موجود در این شهرها بالاست، مشخصاً رفع تصرف آن ها می تواند اتفاق مثبتی برای خانه سازی باشد.

با توجه به قیمت زمین های لواسان، خیلی دور از ذهن است اما باید بدانید که این شهر به مرکز زمین خواران کشور تبدیل شده است. زمین و خاک موجود در اراضی شمیرانات بسیار با ارزش است و نمی توان آن را قیمت گذاری کرد. در واقع مهم ترین و گران ترین مراتع کشور در شمیرانات و لواسانات قرار دارد.

به همین دلیل است که بخش زیادی از محتکران و زمین خواران به این نقطه از کشور هجوم آورده اند و آن را پایتخت زمین خواری ساخته اند.

بیش از ۵۰ سال است که در زمین های این شهرستان، ویلاسازی و خانه سازی صورت می گیرد. به نحوی که در مدتی کمتر از نیم قرن، تبدیل به یک شهر پر امکانات شده است. اما نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد، این است که لواسان، ظرفیت پذیرش این حجم از جمعیت را ندارد و ممکن است اکوسیستم آن تغییر کند.

اما زمین خواران از چه روش هایی برای زمین خواری استفاده می کنند؟

این افراد معمولا اقدام به جعل سند، فروش زمین، تغییر کاربری و تصرف زمین در پوشش کاشت درخت می نمایند و پس از مدتی، قطعه زمین مورد نظرشان را قبضه می کنند.

مدت هاست که گفته می شود باید فکری به حال زمین خواری صورت بگیرد و آن را جرم انگاری کرد. در حال حاضر، تنها اقدامی که صورت می گیرد، رفع تصرف و تخریب بنا است. اما برای این که چنین پدیده ای از بین برود، نیازمند قوانین بازدارنده ی بیشتری هستیم.

بنا بر ماده ۶۹۰ قانون مجازات، زمین خواران ممکن است از یک ماه تا یک سال، زندانی شوند. البته بیشتر مواقع، زمین خوارانی که محکوم به مجازات زندان می شوند، در کنار زمین خواری به جرم های دیگری مثل جعل سند، استفاده از سند جعل شده، کلاهبرداری، پرداخت رشوه به کارمندان دولت و…دست زده اند. در نهایت میزان مجازات این زمین خواران، با توجه به جرائم ارتکابی شان، تعیین می گردد.

جالب این جاست که عدم رسیدگی به جرائم این زمین خواران، اصطلاحات دیگری را هم به فرهنگ لغت فارسی اضافه کرده است. حالا با پدیده های دیگری مثل جنگل خواری، کوه خواری،دریاخواری، رودخانه خواری و حتی نخل خواری هم رو به رو شده ایم. باور نکردنی است اما برخی از این زمین خواران در مناطق شمال شرق تهران، از فروش قبر در زمین های تصرفی هم، پول در می آورند.

سوال این جاست که تا چه زمانی باید در برابر دست درازی این افراد به منابع طبیعی استان تهران، سکوت کرد؟

در ماه های پایانی سال گذشته بود که اخبار عجیبی در مورد قیمت قبر در قبرستان تپه سرخه لواسان منتشر شد. زمین خواران برای یک قطعه قبر در این ناحیه، مبلغ ۶۰۰ میلیون الی ۱ میلیارد تومان را درخواست می کردند.

البته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران خیلی زود نسبت به این اواخر واکنش نشان داد و اعلام کرد که زمین های مزبور به دولت تعلق داشتند اما برخی از افراد، آن ها را تصرف کرده و به کسب درآمد از این زمین ها مشغول بودند. البته حالا این اراضی رفع تصرف شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است