دستاوردهای دولت سیزدهم در مسکن تیر ۱۴۰۲

دستاورد دولت سیزدهم در مسکن

رئیس جمهور در سالگرد انتخاب خویش، تاکید کرد که تمام تلاش دولت سیزدهم تامین مسکن است اما به نظر می آید که کل دستاوردی که این دولت تا به اینجا داشته است، تامین زمین برای ساخت ۱ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۴ واحد مسکونی، ساخت ۴ بیمارستان با ظرفیت ۸۲۷ تخت و دریافت ۳۲۲ مصوبه ی شورای عالی شهرسازی و معماری بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، در حالی که قرار بود بعد از گذشت ۲ سال، حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی داشته باشیم، حالا تمام آن چه که دولت سیزدهم در طی این دو سال به دست آورده است، همین مواردی بود که عنوان شد.

دولت سیزدهم تا به اینجای کار توانسته است که برنامه ای عظیم در جهت ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال تدوین کند. این طرح از همان روزهای نخست آغاز کار دولت سیزدهم، پیگیری شد و حالا به تامین زمین برای ساخت نزدیک به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده است.

این برنامه ی چهار ساله، تمام استان ها و شهرهای کشور را تفکیک کرده و برای هر کدام از آن ها، ساخت تعداد مشخصی از واحدهای مسکونی را تکلیف کرده است.

البته لازم به ذکر است که کل واحدهایی که قرارداد سازنده دارند، ۴۴۲ هزار و ۹۴۸ واحد مسکونی بوده است. حدود ۳۲۵ هزار و ۷۵۶ واحد نیز موفق به دریافت پروانه ساختمانی شده اند.

تعداد واحدهایی که به مراحل اجرایی کار و فوندانسیون رسیده اند نیز، حدود ۱۸۱ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی می باشد.

بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن به نوسازی واحدهای قدیمی و فرسوده می پردازد. تا این جای کار، سهم این واحدها از طرح مزبور، ۳۷ هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی بوده است که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند. بانک نیز از این میان با ۱۹ هزار و ۸۴۲ واحد قرارداد منعقد کرده است.

مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری

یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ی مسکن، اخذ ۳۲۲ مصوبه ی شورای عالی شهرسازی و معماری بوده است.

برخی از مصوبه های این شورا به شرح زیر است:

حدود ۱۹ هزار و ۴۹۵ هکتار در کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی به نهضت تولید مسکن اختصاص داده شد.

۱۸۳ مصوبه نیز در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شود که از این میان، ۵۷ طرح جامع وجود داشت. ۱۷ سیاست گذاری و ضابطه گذاری صورت گرفت. همچنین ۸۹ مغایرت اساسی، هفت پادگان و زمین های نظامی، ۱۲ طرح ویژه و یک طرح فرادست نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت و مصوباتی در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

چهار بیمارستان در دولت سیزدهم احداث شد!

یکی از بخش های مهمی که اقدامات ساخت و سازی دولت سیزدهم را تشریح می کند، ساخت ۴ بیمارستان در سطح کشور است که مجموعا ۸۲۷ تخت دارند.

این بیمارستان ها به ترتیب در شهرستان های زیر و با ظرفیت های مشخص، ساخته شده اند:

  • بیمارستان آموزشی در شهرستان تربت حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت!
  • بیمارستان جایگزین شهید رجایی در شهرستان گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت!
  • بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد در مهدی شهر با ظرفیت ۹۹ تخت
  • بیمارستان آموزشی در شهرستان جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت

در کنار ساخت بیمارستان، دولت سیزدهم اقدام به ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی مختلفی نیز کرده است که مهم ترین آن ها، تکمیل پروژه ی سیگنالینگ قطار برقی گلشهر به شهر جدید هشتگرد بوده است. این خط ریلی ۲۶ کیلومتر است.

گزارش هایی که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده، نشان می دهد که اولویت اصلی این وزارتخانه، ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن بوده است. بعد از آن به توسعه ی شهرهای جدید، توسعه ی حمل و نقل در این شهرها، نوسازی بافت فرسوده، افزایش کیفیت معماری شهری در محدوده های تاریخی بوده است.

البته در کنار تمام اقدامات و دستاوردهایی که دولت سیزدهم برای پیشبرد بخش مسکن داشته است، مهم ترین جنبه به تامین زمین مربوط می شود.

حالا که دو سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و باید حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی تکمیل می شد، تمام دستاورد دولت به تامین زمین برای ساخت ۱ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۴ واحد مسکونی خلاصه شده است.

البته بسیاری از مسئولین طرح مزبور مدعی هستند که دو سال ابتدایی را صرف رفع موانع و مشکلات مربوط به مسکن سازی کرده اند و از این به بعد، سرعت ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بالاتر می رود. در همین راستا، اخبار مختلفی در خصوص آغاز به کار پروژه های ساختمانی در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد. اما با این وجود، بعید است که عقب ماندگی ۲ ساله، در عرض دو سال باقی مانده جبران شود و بتوان به هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در عرض ۴ سال، دست پیدا کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است