انواع حمایت‌های دولتی برای خرید مسکن در ایران

انواع حمایت‌های دولتی برای خرید مسکن در ایران

حمایت‌های دولتی از خرید مسکن؛ راهکاری برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد؟


خرید مسکن برای اقشار متوسط و مرفه هم تبدیل به یک معضل بزرگ شده است، چه برسد به خانواده های فقیر و کم درآمد! به همین دلیل است که دولت به بهانه های مختلف، تلاش می کند تا کمک هزینه خرید خانه در اختیار این افراد قرار دهد.

به گزارش پرشین سازه ، گروه هایی که مشمول کمک هزینه خرید خانه می شوند، بسیار متنوع هستند. از مشمولان کمیته امداد گرفته تا خانواده هایی که در راستای جوانی جمعیت، بچه دار شده اند.

خانواده های کم درآمد که توان خرید مسکن را ندارند، معمولآً تحت پوشش نهادهای حاکمیتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار می گیرند. البته نباید تصور کرد که این کمک هزینه ها بسیار چشمگیر است و حتما می تواند به خانه دار شدن آنها کمک کند.

یکی دیگر از افرادی که تحت حمایت دولت برای خرید خانه قرار می گیرند، افراد بی سرپرست یا بدسرپرست هستند. همچنین زوج های جوان نیز در قالب طرح های دولتی مسکن مهر یا اقدام ملی مسکن و نهضت ملی، می توانند صاحبخانه شوند. در طی این طرح ها، وام هایی در اختیار زوجین قرار می گیرد تا به کمک این وام ها که البته بعضاً بهره های سنگینی دارند، خانه دار شوند. گاهی مواقع نیز، زمین رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد تا اقدام به خانه سازی کنند.

تسهیلات دولتی مسکن در اختیار نخبگان و استعدادهای برتر نیز قرار می گیرد. مثلاً افرادی که در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و دیگر موارد دستاورد خاصی داشته اند، گاهی مواقع از سوی دولت یا نهادهای مربوط به بنیاد ملی نخبگان حمایت شده و مسکن در اختیار آن ها قرار می گیرد.

در سازمان بهزیستی، بودجه مخصوصی برای تامین مسکن افراد معلول وجود دارد. سازمان، مبلغی را در اختیار افراد دارای معلولیت قرار می دهد تا به کمک آن، خانه بخرند. البته بیشتر مواقع این مبلغ نیز ناچیز است و برای خرید مسکن کفاف نمی دهد.

علاوه بر تمام این موارد، بازنشستگان و کارمندان دولتی نیز گاهی مواقع از تسهیلات ویژه مسکن برخوردار می شوند و می توانند وام هایی با سود ناچیز دریافت کنند و از آن مبلغ در راستای خرید خانه بهره ببرند. تعاونی های مسکن سازی که در ذیل ادارات دولتی و نهادهای مختلف راه اندازی می شوند، در واقع همین وظیفه را به عهده دارند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که دولت باید برای خانه دار کردن مردم انجام دهد، ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیری مثل کارگران است. در این میان، اینجا و آنجا، پروژه هایی برای مسکن کارگری آغاز می شود اما معمولاً به نتیجه خاصی نمی رسند. علاوه بر این، باید حمایت کارفرما نیز به ساخت مسکن کارگری جلب شود تا این کار زودتر صورت بگیرد.

کمک هایی که به کارگران و دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه ارائه می شود، معمولاً از جنس تسهیلات بانکی، زمین رایگان و دیگر کمک های بلاعوض مالی می شود. هر دولتی که بر سر کار می آید، سیاست های خود را دارد و ممکن است کمک هزینه های خرید خانه در دوره مدیریت هرکسی، یک نوع خاصی باشد.

قبل از اینکه قیمت مسکن به شکل سرسام آوری بالا برود، پرداخت تسهیلات خرید مسکن به شدت اثرگذار بود و خیلی از متقاضیان روی آن حساب می کردند. زوجین با دریافت این وام، می توانستند بیشتر از نصف مبلغ خانه را تامین کنند. اما حالا برای ساکنان شهرهای بزرگ، مبالغ وام مسکن اصلاً موثر و کارآمد نیست و به زحمت برای خرید چند متر خانه کافی می باشند.

گرچه وام خرید خانه به شکل اختصاصی توسط بانک مسکن ارائه می شود اما برخی دیگر از بانک ها هم اعتبار لازم برای پرداخت آن را دارند. به طور کلی، وام خرید مسکن به چند شکل پرداخت می شود: وام خانه به جوانان، وام اوراق، وام خانه روستایی و تسهیلات مربوط به بافت فرسوده!

یکی از بزرگترین مشکلات این وام ها، نرخ سود بالایشان است. مثلاً وام مسکن ۱۸ درصد سود سالانه دارد که مبلغ بسیار زیادی است. شرایط دریافت این وام نیز مانند دیگر تسهیلات مسکن است. قبل از هر چیز باید بالای ۱۸ سال داشته باشید و مبلغ درآمد خالص شما در فیش حقوقی تان به اندازه ای باشد که اطمینان حاصل گردد توان بازپرداخت اقساط این وام را دارید.

البته برخی از این شرایط در گذر زمان تغییر کرده و شکل تازه ای به خود گرفته است. مثلاً فقط کسانی می توانند تسهیلات مسکن دریافت کنند که قبلا، به هر طریق از این تسهیلات بهره نبرده باشند. تمام کسانی که برای بار دوم یا چندم اقدام به دریافت وام می کنند، حتماً باید از طریق اوراق تسه اقدام نمایند.

در ضمن، جواز خانه ای که متقاضی تصمیم به خرید آن را دارد و اساساً وام مسکن را برای خرید آن دریافت می کند، نباید کمتر از ۲۵ سال باشد و ارزش ریالی ملک هم باید به اندازه هشتاد درصد از مبلغ وام باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است