بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

روز جمعه، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با حضور معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و رئیس اتاق تعاون برگزار شد.

به گزارش پرشین سازه، در افتتاحیه این مراسم، مسئولین مختلف به بررسی جنبه های مختلف صنعت ساختمان پرداختند و بر تولید مسکن تاکید نمودند.

مهدی مسکنی، معاون وزیر کار نیز به اهمیت صنعت ساختمان سازی در کشور اشاره کرد و گفت: در پروژه مسکن مهر، نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته شد که از این تعداد ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار واحد به صورت خود مالکی ساخته شدند. حدود ۱ میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکونی نیز از طریق تعاونی ها ساخته شدند. در بازه ی زمانی ۶ ساله، تعاونی ها توانستند ۸۴۰ هزار مسکن بسازند. این مدل از تعاونی ها، به افراد مختلف کمک می کند تا به شکل مشترک و برابر، اقدام به ساخت خانه کنند.

معاون وزیر راه در ادامه به نقش صنعتی سازی این حوزه اشاره کرد و اهمیت آن را در کاهش هزینه های تولید مسکن خاطرنشان کرد. وی ادامه داد: با صنعتی سازی فرآیند ساخت مسکن، می توان نیاز اقشار مستضعف جامعه را برطرف کرد. در این میان اتاق تعاون نقش بسیار مهمی دارد.

مهدی مسکنی در انتهای سخنان خود چنین گفت: مدل ساخت مسکن مهر در ایران، پروژه ای موفقی و تجربه ای مقبول بوده است و امیدواریم که مورد توجه قرار گرفته و در کشورهای دیگر نیز آن را تشریک کنیم.

بعد از معاون وزیر راه، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی به سخنرانی در مورد این صنعت پرداخت. وی با اشاره به قیمت ساخت پروژه ی ۴ میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، چنین گفت: بدون در نظر گرفتن قیمت خدمات و زمین، هزینه ساخت چنین پروژه ای بیشتر از ۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

محمود محمودزاده به این نکته اشاره کرد که بیشتر از ۷۰ درصد هزینه های این پروژه به خرید مصالح ساختمانی برمی گردد. به این ترتیب گردش مالی بیشتر از ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مصالح ساختمانی خواهیم داشت. وی افزود: اصلی ترین نگرانی مسئولین که با وزارت صمت نیز مطرح شده است، تولید مصالح ساختمانی است.

محمودزاده به مشاغل ایجاد شده در طول ساخت این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: با ساخت ۴ میلیون مسکن، بیشتر از ۸.۵ میلیون شغل ایجاد خواهد شد که طبیعتا علاوه بر بعد اجتماعی، در بعد اقتصادی جامعه نیز اثرگذار می باشد.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، از تفاهم نامه ای سخن گفت که با اتاق تعاون ایران منعقد شده است و بر اساس آن باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. ایشان در انتهای سخنان خود در مورد موضوع بیمه کیفیتِ پروژه های ساختمانی نیز صحبت کرد و خاطرنشان ساخت: زمانی که افتتاحیه ی این مسکن ها شروع شد، هر یک از اجزای ساختمان بین ۳ الی ۱۰ سال بیمه می شوند که خود، تحول بزرگی در صنعت ساختمان کشور محسوب خواهد شد.

در ادامه این افتتاحیه، رئیس اتاق تعاون ایران نیز توضیحاتی در خصوص نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان ارائه کرد و گفت: اتاق تعاون به عنوان نماینده ی قانونی تعاونی های کشور در طول این سال ها، به وظایف قانونی خود عمل کرده است و فضا را برای ساخت و ساز مسکن، فراهم آورده است.

بهمن عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد که ۲ ماه پیش، اتاق تعاون چنین نمایشگاهی را در کشور الجزایر برگزار کرده است. وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر از ۸۸۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده اند. شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، چین، فرانسه، ترکیه و امارات در این نمایشگاه حضور دارند.

عبداللهی همچنین به امکان حضور شرکت های دانش بیان در این نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: سالن های ویژه ای برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است. چرا که اتاق تعاون بر این باور است که باید ارتباط میان شرکت های صنعتی با حوزه های دانشگاهی و این شرکت های دانش بیان برقرار باشد. این موضوع می تواند بهبود قابل توجهی را در اوضاع تولید کشور در حوزه های مقاوم سازی، سبک سازی و…به وجود آورد.

در انتهای مراسم نیز، معاون اول رئیس جمهور در مورد طرح نهضت ملی مسکن سخنانی ایراد نمود و گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن بدون کمک خود مردم، برای دولت میسر نیست. این روزها، تمام تلاش دولت این است که نیاز مردم در حوزه های سلامت، معیشت و مسکن را برطرف کند. در حال حاضر نیز زمین برای ساخت ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد تامین شده است. از طرف مردم نیز، ۳۰۰ هزار مسکن در حال ساخت می باشد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در ادامه به ضعف ها و نواقصی که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد اشاره کرد و گفت: صنعت ساختمان سازی کشور نیازمند تحولی جدی و اساسی است. شاهد هستیم که یک ساخت یک ساختمان دو طبقه در کشور، حداقل ۲ سال زمان می برد. این در حالیست که در کشورهای دیگر دنیا، ساخت یک ساختمان ۸۰ طبقه حداقل ۲ ماه زمان می برد.

وی به نقش دولت در سازماندهی مسائل مالی و روش تامین آن اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد هزینه های مردم، مربوط به تامین مسکن است.

محمد مخبر، در ادامه ی سخنان خود، فعالان ساخت و ساز که در مراسم حاضر بودند را خطاب قرار داده و گفت: شما تنها برای ۸۵ میلیون نفر، مسکن تولید نمی کنید. شما در منطقه ای قرار دارید که ۶۰۰ میلیون انسان زندگی می کنند و بخش خیلی زیادی از آن ها، به خدمات فنی و مهندسی شما نیاز دارند که همین موضوع، می تواند صنعت کشور را به طور جدی متحول سازد.

دیدگاه ها غیرفعال است