بررسی اقساط سنگین وام مسکن

بررسی اقساط سنگین وام مسکن

اخبار مربوط به وام ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیونی مسکن، خیلی از مسئولین را به وجد آورده است اما واقعیت این جاست که با کف حقوق های کارگری در جامعه، خیلی از خانواده ها حتی قادر به پرداخت اقساط این وام نیز نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی، ضمن نقد این وام عنوان کرد که وام ۸۰۰ میلیونی در حالی که بیشتر کارگران، حقوق ۱۰ میلیونی دارند، اصلا قابل دریافت نیست.

آرمان حاجیان فرد تصریح کرد که حتی اگر هر دو نفر زوجین شاغل باشند، باز هم تسهیلاتی که اقساطش ۱۹ میلیون تومان است را دریافت نمی کنند. چرا که جایی برای دیگر هزینه های زندگی باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد که بازارهای مالی در سال های اخیر روی هم اثر می گذارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرخ ارز می تواند بازارهای مالی ایران را تغییر دهد. مخصوصا حالا که کشورمان درگیر تحریم های کمرشکن، کسری بودجه و رشد نقدینگی است.

حاجیان فرد در خصوص ارتباط این وضعیت با بازار مسکن، چنین خاطرنشان کرد:

در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش سریع قیمت مسکن بودیم. به نحوی که حدود ۶۰ درصد رشد داشت و از متری ۳۲ میلیون به ۵۵ میلیون تومان رسید. حتی نرخ شاخص مسکن در برخی از نقاط کشور، در طی ۵ سال اخیر ۱۰ برابر شده است. به این ترتیب، بخش زیادی از اقشار کارگری و کارمندی جامعه، نمی توانند مسکن مناسبی برای خود تهیه کنند و خرید خانه از دسترس دهک های پایین جامعه خارج شده است.

وی در ادامه به تسهیلات ۸۰۰ میلیونی مسکن برای زوجین تهرانی اشاره کرد که قرار است از محل اوراق حق تقدم پرداخت شوند. این مبلغ با وام جعاله که ۱۶۰ میلیون تومان است جمع می شود و مجموعا، مبلغ وام ۹۶۰ میلیون تومان خواهد شد.

بازپرداخت وام خرید که ۸۰۰ میلیون تومان است، ۱۲ ساله خواهد بود. در حالیکه وام تعمیر و جعاله نیز ۵ ساله می باشد. به این ترتیب مبلغ قسط وام خرید مسکن ۱۶.۱ میلیون و وام تعمیر، ۴.۵ میلیون تومان می شود. مجموع اقساط این وام، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان خواهد شد.

آرمان حاجیان فرد این پرسش بسیار مهم را مطرح کرد که در حالیکه کف دستمزد کارگران ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، چگونه می توان توقع داشت که اقساط بیش از ۲۰ میلیون مسکن را پرداخت کنند؟

بیشتر کارگران در بالاترین حالت خود، ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. حتی اگر هر دو زوج شاغل باشند و حقوق خود را پای اقساط مسکن پرداخت کنند، باز هم نمی توانند از پس زندگی خود برآیند.

به گفته ی این کارشناس اقتصادی، در حال حاضر هزینه های زندگی یک خانوار ۲ نفره، حدود ۱۷ میلیون تومان است. این در حالیست که مرکز پژوهش های مجلس، خط فقر سال جاری را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرده است. در نتیجه برای دریافت چنین وامی، زوجین باید حداقل ۳۷ میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته باشند که همان را صرفا خرج هزینه های زندگی کنند.

در نتیجه به نظر می رسد که چنین وامی اساسا برای اقشار ضعیف جامعه طراحی نشده و هیچکس قادر به دریافت آن نیست. احتمالا اعلام چنین مبلغی برای وام مسکن، صرفا جنبه ی تبلیغاتی دارد و از دایره ی کارکرد خارج است.

با این وجود، حتی پرداخت چنین وامی هم نمی تواند منجر به خرید خانه شود. چرا که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، ۵۵ میلیون تومان است و این وام برای خرید ۲۰ متر کفاف می دهد. خریداران مسکن برای خرید یک واحد ۵۰ الی ۶۰ متری باید حداقل ۲ میلیارد تومان، نقدینگی داشته باشند.

البته با چنین مبالغی می توان در مناطق جنوب شهر، خانه ای خریداری کرد و حتی برای خرید ملک در مرکز شهر نیز کفایت نمی کند.

آرمان جاجیان فرد ضمن تشریح تمام این شرایط و نقد تسهیلات جدید مسکن، تاکید کرد که دولت به جای چنین اقداماتی که کاملا سطحی و تبلیغی هستند، بهتر است به کنترل بازارهای موازی مشغول شود و اجازه ندهد که گرانی ارز بر زندگی مردم اثر بگذارد. همچنین با مدیریت بودجه، حفظ ارزش پول ملی، کنترل تورم، جلوگیری از رانت و…راحت تر می تواند بازار مسکن را کنترل کند.

وی در نهایت از وضعیت دستوری بازار مسکن انتقاد کرد و اعلام نمود که در هیچ کجای دنیا از چنین سیاست هایی برای کنترل بازار مسکن استفاده نمی شود. ارائه ی چنین تسهیلاتی هم کاربردی نیست و با شرایط اقتصادی مردم همخوانی ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است