۱۰ مورد از مزایای استفاده از بتن

مزایای بتن

۱. مقرون به صرفه بودن بتن

در مقایسه با مصالح مهندسی سیمانی که در ساخت وساز استفاده می شوند، هزینه تولید بتن سیمانی بسیار پایین است. هم چنین، در سطح جهانی و در مقایسه با فولاد، پلیمرها و سایر مصالح ساختمانی، ارزان و در دسترس تر است. ترکیبات اصلی بتن عبارت اند از: سیمان، آب و سنگ دانه.

۲. بتن در دمای محیط به عمل می آید

بتن در دمای محیط تهیه شده، به عمل می آید و به حداکثر مقاومت خود می رسد. این امر به دلیل آن است که سیمان یک ماده ی غیر ارگانیک است که پیوند آن در دمای پایین اتفاق می افتد؛ بنابراین بتن می تواند در دمای محیط استفاده شود و در صورت لزوم با افزودنی های موردنظر بهبود یابد

۳ . قابلیت قالب گیری و شکل دهی

بتن تازه می تواند در حالت مایع خود، جریان داشته باشد؛ بنابراین می توان آن را در محل، در قالب های مختلف ریخت و یا با تنظیمات خاصی قالب بندی کرد تا  به شکل و سایز موردنظر دربیاید. بتن می تواند با تغییرات در مواد تشکیل دهنده ی آن، به شکل های پیچیده نیز تهیه شود.

قابلیت قالب گیری و شکل دهی بتن

۴. تولید با بهره وری انرژی

میزان انرژی موردنیاز برای تهیه بتن در مقایسه با فولاد کمتر است. برای تهیه  بتن سیمانی ساده فقط kWh⁄ton 750 450 انرژی نیاز است که این عدد برای بتن مسلح به kWh⁄ton3200 800 می رسد. تولید فولاد ساختمانی به kWh⁄ton 8000 انرژی و یا بیش تر نیاز دارد که درواقع ۳ تا ۱۰ برابر بیش تر از بتن است.

۵ . خاصیت ضدآب بودن فوق العاده

اگرچه مواد شیمیایی موجود در آب می تواند موجب خوردگی در بتن و بتن مسلح شود، در مقایسه با چوب و فولاد، بتن می تواند مدت زیادی را در معرض آب باشد بدون آن که دچار زوال جدی شود، به دلیل همین ویژگی، برای ساخت وساز زیر آب و یا برای مواردی که ممکن است سازه در معرض آب قرار گیرد، ایده آل است؛ مانند ساخت سازه ها، خط لوله، سدها، کانال ها، عایق بندی و پروژه های ساحلی. آب خالص به خودی خود برای بتن و حتی بتن مسلح آسیب رسان نیست. مواد شیمیایی محلول در آب مانند سولفات ها، کلریدها و دی اکسید کربن می توانند موجب خوردگی شوند.

۶ . مقاومت در برابر دمای بالا

بتن دماهای بالا را بهتر از چوب و فولاد تحمل می کند. کلسیم سیلیکات هیدرات که عامل اصلی چسبندگی در بتن است، می تواند تا دمای ۹۱۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. بتن عایق خوبی برای گرما است و می تواند مقدار قابل توجهی از گرمای محیط زیست را در خود نگه دارد. در موقع آتش سوزی، بتن بین ۲ تا ۶ ساعت مقاومت خود را حفظ می کند که زمان مناسبی برای اجرای عملیات نجات تأمین است. از بتن برای ضد آتش کردن فولاد، در دماهای بالا و پوشش های ضد انفجار استفاده می شود.

مقاومت بتن در برابر دمای بالا

۷ . توانایی استفاده جهت بازیافت زباله و مصرف آن

بسیاری از زباله های صنعتی می توانند برای استفاده به عنوان جایگزین سیمان و سنگ دانه، بازیافت شوند. خاکستر، گدازه، زباله ی شیشه و حتی تایرهای اتومبیل می توانند در تهیه بتن استفاده شوند؛ بنابراین تولید بتن می تواند به صورت چشم گیری آثار زیست محیطی زباله های صنعتی را کاهش دهد. استفاده از این زباله ها، علاوه بر اینکه مشخصات بتن را بهبود می بخشد، گاها مشخصات آن را نیز بهبود می دهد و کیفیت سازه را به خطر نخواهد انداخت.

۸ . قابلیت استفاده در بتن مسلح

بتن دارای ضریب انبساط حرارتی قابل مقایسه با فولاد است. علاوه بر اینکه بتن به مقاومت فشاری اعضای بتن مسلح و سازه ها کمک می کند، در محیط های خورنده دارای CH و آلکالی ها، به عنوان محافظی برای فولاد عمل می کند.

۹ . نیاز به نگهداری صفر یا بسیار کم

سازه های بتنی نیازی به تمدید پوشش و یا نقاشی برای مقاومت در برابر هوازدگی ندارند. درحالی که در مورد سازه های فولادی و یا چوبی این امر اجتناب ناپذیر است. روکش ها به صورت منظم جایگزین و مجدداً ساخته می شوند که این امر هزینه نگهداری بتن را بسیار کمتر از فولاد یا چوب می کند.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

۱۰ . روش های اجرای متنوع

یکی از مزیت های اصلی بتن، قابلیت پیاده سازی و استفاده از آن با روش های مختلف است. بتن می تواند با دست اضافه شود، ریخته شود، پمپ گردد، اسپری شود، به صورت گروت اجرا گردد و حتی توسط روش های پیشرفته ی شاتکریت در تونل ها به کاربرده می شود.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است