قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ در تهران و شهرستان ها

قیمت اوراق مسکن 1401 در تهران و شهرستان ها

زمانی که صحبت از اوراق مسکن می شود، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند، چیست؟ حتما شما هم شنیده اید که برای دریافت وام و تسهیلات مختلف مسکن، نیازمند خریداری اوراق مسکن هستید.

  • اما این اوراق مسکن چه هستند؟
  • قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ چقدر شده است؟
  • آیا برای تهرانی ها و شهرستانی ها، این قیمت فرق دارد؟
  • از کجا این اوراق را تهیه کنیم؟
  • چه شرایطی برای خریداری آن ها وجود دارد؟
  • مدارک لازم چیست؟

اگر تمام این سوالات در ذهن شما پرسه می زنند اما جوابی برایشان ندارید، اصلا نگران نباشید چرا که قرار است در این مقاله از وبسایت پرشین سازه به تک تک این سوالات پاسخ بدهیم.

در صورتی که تصمیم به دریافت وام مسکن دارید یا این که می خواهید قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ را بدانید، حتما تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

قیمت اوراق مسکن 1401 در تهران و شهرستان ها

بیشتر بخوانید : اخبار و جزییات وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

حتما شما هم شنیده اید که تک تک افرادی که می خواهند تسهیلات بانک مسکن را برای خرید خانه دریافت کنند، حتما باید اوراق مسکن خریداری نمایند. در واقع خرید اوراق مسکن نوعی میانبر است که بانک در برابر متقاضیان قرار می دهد. در صورتی که پیش از این، هیچ حساب سپرده ای در این بانک ندارید، بانک به شما راهکار می دهد تا امتیاز وام شخص دیگری را بگیرید. برخی افراد هستند که پیش از این در بانک مسکن، سپرده گذاری داشته اند و حالا صاحب امتیاز وام به حساب می آیند و می توانند آن را به شما انتقال دهند.

به این ترتیب شما می توانید بدون معطلی و خیلی سریع، وام تسهیلات مسکن را دریافت کنید و این کار، بدون فرد صاحب امتیاز وام میسر نیست. انجام این روند، با خرید اوراق مسکن صورت می گیرد.

این اوراق که با نام تسه نیز شناخته می شوند، در حقیقت امتیازی برای دریافت وام است. بانک مسکن برای این که مشتریان خود را ترغیب به سپرده گذاری کند، علاوه بر پرداخت سود، به آن ها اوراق نیز می دهد. این اوراق بعدها می توانند برای دریافت وام نیز به کار آیند. هر برگ اوراق مسکن، شرایط دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام از بانک مسکن را فراهم می کند.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟
اوراق مسکن را از کجا بخریم؟

یکی دیگر از سوالات بسیار رایجی که متقاضیان می پرسند این است که اوراق مسکن را چگونه و از کجا خریداری کنند؟

در پاسخ باید بگوییم که به طور کلی دو روش برای خرید اوراق مسکن وجود دارد. در روش اول، باید خودتان حساب سپرده ی ممتازی در بانک مسکن داشته باشید و به این ترتیب بابت این سپرده، اوراق مسکن خریداری کنید.

اما ممکن است گاهی مواقع، لازم باشد که سریع تر وام خود را دریافت کنید. مثلا می خواهید خانه ای خریداری کنید و به این این تسهیلات احتیاج دارید. در چنین شرایطی می توانید اوراق را از شخص دیگری که سپرده ی ممتاز بانک مسکن دارد، خریداری کنید. این اوراق در بازار فرابورس معامله می شوند.

گاهی وقت ها، زمانی که صحبت از بورس می شود مردم نگران هستند که مبادا روند کار پیچیده باشد. اما به طور کلی، کافیست که برای خرید اوراق مسکن، یک کد معاملاتی در فرابورس دریافت کنید و سپس پای کامپیوترتان نشسته و اوراق را خریداری کنید.

راه دوم نیز این است که به یکی از شعبات بانک مسکن مراجعه کرده و درخواست خرید اوراق مسکن داشته باشید. به این ترتیب خود مسئولین و پرسنل بانک؛ تمام کارهای شما را انجام خواهند داد. نگران قیمت اوراق مسکن نیز در این دو حالت نباشید چرا که یکسان می باشند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که اساسا قیمت اوراق مسکن بر چه اساسی انتخاب می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اوراق مسکن با توجه به سیستم عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شوند. به این ترتیب هر چقدر که میزان تقاضا بیشتر باشد، طبیعتا قیمت نیز بالاتر می رود. به همین دلیل است که حتی در طول روز هم ممکن است قیمت اوراق مسکن مدام تغییر پیدا کند.

ما در این مطلب تنها می توانیم قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ را به صورت تقریبی بیان کنیم چرا که این رقم به طور دائم تغییر می کند.

اوراق مسکن چقدر اعتبار دارند؟

اوراق مسکن چقدر اعتبار دارند؟
یکی دیگر از سوالات رایجی که در مورد اوراق مسکن وجود دارد این است که چقدر اعتبار دارند و تا کی می توان از آن ها استفاده کرد؟

اولین نکته این جاست که باید به سراغ اوراقی بروید که سر رسید آن ها نزدیک تر است و مهلت زیادی تا انقضای آن ها باقی نمانده است. این دسته از اوراق ارزان تر هستند. به همین دلیل با صراحت می توان گفت که قیمت اوراق مسکن در ماه های مختلف، با هم متفاوت است. مثلا تصور کنید که یک اوراق مسکن در آبان ماه سال ۹۶ صادر شده است و دیگری در مردادماه سال ۹۷! طبیعتا قیمت مورد اول ارزان تر است چرا که تا آبان سال ۹۸ منقضی خواهند شد و فرصت استفاده از آن ها نیز تمام می شود. در حالی که اوراقی که سر رسیدشان در مرداد سال ۹۷ است تا سال ۹۹ فرصت دارند.

در صورتی که مدت استفاده از اوراق وام مسکن به پایان برسد، بانک دیگر موظف به پرداخت وام مسکن نخواهد بود. البته در خیلی از مواقع، بانک یک فرصت ۶ ماهه ی دیگر نیز در اختیار صاحبان اوراق قرار می دهد و معمولا مهلت دو ساله، تمدید می شود.

این اصولی که ذکر کردیم، همواره بر بازار اوراق مسکن حاکم نیست. گاهی مشاهده می شود که اوراق قدیمی تر با قیمت گران تری معامله می شوند. دلیل چنین مسئله ای، سفته بازی برای اوراق قدیمی تر است. اما همواره بدانید که اوراق قدیمی تر مزیت خاصی ندارند و حتی به جهت نزدیک بودن به سررسید، خریدشان با ریسک بیشتری همراه است.

کدام اوراق مسکن مناسب تر است؟

هیچ فرقی خاصی میان اوراق مسکن وجود ندارد. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهلت انقضای هر یک از اوراق را بررسی کنید. حتی توصیه می کنیم که پیش از خرید اوراق با بانک نیز مشورت کنید. چرا که ممکن است دریافت وام بیشتر از دو ماه طول بکشد و باید مطمئن شوید که در این فرصت، اوراق شما از اعتبار ساقط نخواهد شد.

کدام اوراق مسکن مناسب تر است؟
شرایط دریافت وام خرید مسکن بانک مسکن

برای این که بتوانید وام مسکن را از این بانک دریافت کنید، باید در ابتدا خرید اوراق حق تقدم را نزد یکی از شعبه های بانک مسکن انجام بدهید. سپس پرونده ی خود را تشکیل داده و پس از طی نمودن مراحل اداری، منتظر سررسید اوراق مسکن و دریافت وام باشید.

اما یکی از سوالات مهمی که در این میان مطرح می شود این است که اوراق حق تقدم چیست؟ این اوراق، همان اوراق تسه هستند که اولویت شما برای دریافت وام را تعیین می کنند.
شرایط دریافت وام خرید مسکن بانک مسکن

سقف تسهیلات وام خرید مسکن ( برای زوجین تهرانی)

به دلیل گرانی قیمت مسکن در تهران، طبیعتا مبلغ وام مسکن در این شهر بیشتر است. در صورتی که ساکن تهران هستید و به عنوان یک زوج، می خواهید اقدام به دریافت وام مسکن کنید، می توانید رقم ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنید.

اما در صورتی که به صورت جداگانه و فردی می خواهید ثبت نام وام مسکن را انجام دهید، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر یک از زوجین، به شما تعلق می گیرد.


نکته این جاست که در خبرگزاری های مختلف، صحبت از رقم وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن برای زوجین تهرانی است. رقم هشتاد میلیون ، وام جعاله است که به طور همزمان با وام مسکن پرداخت می شود. در صورتی که زوجین بخواهند به طور جداگانه اقدام به دریافت وام جعاله ی مسکن بنمایند، مبلغ این وام، ۴۰ میلیون تومان به ازای هر نفر خواهد بود.

بازپرداخت و سود وام مسکن

یکی دیگر از سوالات مهم ، در مورد بازپرداخت و سود وام با اوراق حق تقدم مسکن چقدر است؟

در پاسخ به این سوال نیز باید به این نکته اشاره کنیم که بازپرداخت و سود این وام به دو صورت ساده و پلکانی خواهد بود.

در واقع برای مناطقی که خارج از بافت فرسوده ی شهری هستند، بازپرداخت به دو صورت ساده و پلکانی خواهد بود. به این ترتیب بازپرداخت این وام در مهلت ۱۲ ساله و با نرخ سود ۱۷.۵ درصد می باشد.

برای مناطقی که در بافت فرسوده ی شهری هستند نیز روش بازپرداخت به شکل ساده است. به این ترتیب بازپرداخت آن در مهلت ۱۵ ساله خواهد بود. در روش پلکانی، حداکثر مهلت پرداخت ۱۲ ساله و با نرخ سود ۱۶ درصد است.

برای دریافت وام مسکن چه مدارکی لازم است؟

برای این که بتوانید وام مسکن را دریافت کنید، نیازمند یک سری مدارک و اسناد هستید که اوراق مسکن تنها بخشی از آن ها خواهند بود. در ادامه به مهم ترین و اصلی ترین مدارک لازم برای دریافت وام مسکن اشاره کرده ایم. اما از آن جایی که هر شعبه ای ممکن است مدارک خاص خودش را بخواهد و همیشه باید چیزی کم باشد ، چندان به این فهرست اعتماد نکنید و حتما به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

برای دریافت وام مسکن چه مدارکی لازم است؟

  • اصلی و کپی کارت ملی جدید و تمام صفحات شناسنامه ی خریدار و فروشنده
  •  افتتاح یا داشتن حساب قرض الحسنه به نام خریدار
  •  کارت حساب یا اوراق حق تقدم
  •  اصل و کپی تمام صفحات سند ( تا اطمینان حاصل شود که ملک مزبور در رهن هیچ کجا نیست)
  •  اصل و کپی بنچاق( در صورتی که ملک نوساز باشد؛ به جای بنچاق باید تقسیمنامه را ارائه کرد)
  •  اصل و کپی تمام پروانه های ساخت
  •  اصل و کپی ملک مورد خرید( با کد پستی همراه باشد)
  •  گواهی اشتغال به کار متقاضیان دریافت وام

باز هم باید اعلام کنیم که این اسناد و مدارک در هر یک از بانک ها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین خودتان را برای یک پروسه ی سخت اداری آماده کنید.

چند نکته در مورد وام مسکن برای تهرانی ها

در صورتی که می خواهید وام مسکن دریافت کنید و ساکن تهران می باشید، حتما نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید:

اگر مبلغ وام شما ۴۰۰ میلیون تومان باشد، باید رقم ۶.۶۶۱.۵۴۸ هزار تومان قسط بدهید. حال اگر وام جعاله مسکن به مبلغ ۸۰ میلیون تومان را نیز دریافت کرده باشید، باید اقساط ماهانه ۲.۰۰۹.۷۷۷ هزار تومانی را نیز به رقم بالا اضافه کنید. به این ترتیب مجموعا باید ۸.۶۷۱.۳۲۵ هزار تومان قسط بدهید. یعنی هر یک از زوجین باید ماهانه مبلغ ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را برای پرداخت اقساط این وام کنار بگذارد.سود وام مسکن و سود وام جعاله، تنها نیم درصد کمتر از سقف سود وام های بانکی است. هر دوی این تسهیلات، سود ۱۷.۵ درصدی دارند.

برای اطلاع از قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱، باید همواره آنلاین و به روز باشید. چرا که سیر قیمت این اوراق صعودی است و هر لحظه تغییر می کند. بنابراین نمی توان عدد ثابتی برای آن در نظر داشت.

تا این لحظه، زوجین تهرانی برای دریافت وام مسکن باید حدود ۹۶۰ برگه اوراق مسکن خریداری کنند. در صورتی که قیمت هر یک از این اوراق را به طور متوسط ۱۱۹ هزار تومان در نظر بگیریم، حدود ۱۱۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان باید هزینه خرید اوراق مسکن ۱۴۰۱ شود.

قیمت خرید اوراق مسکن برای مجردهای تهرانی

بر همین اساس، مجردهایی که ساکن تهران هستند و می خواهند وام خرید مسکن را دریافت کنند، می توانند مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان را از بانک مسکن دریافت کنند. از این رقم، ۲۰۰ میلیون تومان آن جهت خرید مسکن و مبلغ ۸۰ میلیون تومان نیز وام جعاله است.

برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری شود. در حال حاضر اوراق مسکن با رقم ۱۱۹ هزار تومان معامله می شود. به این ترتیب برای خرید اوراق مسکن ۱۴۰۱، باید مبلغ ۴۷ میلیون تومان پرداخت شود.

همچنین جهت دریافت وام جعاله نیز باید ۱۶۰ورق به مبلغ ۱۹ میلیون تومان خریداری شود که جمعا، هزینه ی خرید اوراق مسکن برای مجردهای تهرانی ۶۷ میلیون تومان خواهد بود.

باز هم باید عنوان کنیم که این اعداد و ارقام کاملا تقریبی و بر اساس قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ تعیین شده اند. برای اطلاع از قیمت روز اوراق مسکن باید به مراجع اطلاع رسانی سر بزنید. قیمت اوراق مسکن به صورت لحظه ای در حال تغییر است و نمی توان رقم ثابتی برای آن در نظر گرفت.

قیمت اوراق مسکن در دیگر شهرستان ها

قیمت اوراق مسکن در دیگر شهرستان ها

تا به این جای کار در مورد اوراق مسکن در تهران و وام ازدواج زوجین تهرانی صحبت کردیم. اما این مسئله در شهرستان ها متفاوت است.

برای شهرهایی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، وضعیت مبلغ وام و خرید اوراق مسکن به شرح زیر است:

برای مجردها، مبلغ وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومان می باشد. به این ترتیب باید ۳۲۰ اوراق مسکن خریداری کنند که رقم آن با توجه به هزینه خرید اوراق، حدود ۳۸ میلیون تومان پرداخت کنند.

برای متاهلین این شهرستان ها نیز رقم وام ۳۲۰ میلیون تومان است. پس به این ترتیب باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که مبلغ کلی برای خرید این اوراق، حدود ۷۶ میلیون تومان خواهد بود.

باز هم باید بگوییم که این اعداد و ارقام؛ کاملا نسبی و با توجه به قیمت اوراق می باشند. به همین دلیل است که پیش از هر گونه اقدامی می توانید به صورت آنلاین، مبلغ هر ورق مسکن را درآورده و سپس اقدام به خرید کنید.

متقاضیان وام چهارصد و هشتاد میلیونی

یکی دیگر از سوالات خیلی مهمی که در رابطه با وام مسکن وجود دارد این است که چرا تا این حد متقاضی دارد؟

اقساط آن که در حال حاضر سنگین و بالاست. برای دریافت آن نیز باید اوراق مسکن را با قیمت های گزافی خریداری کرد. پس چه دلیلی دارد که حجم استقبال از این وام بالاست و خیلی از افراد متقاضی دریافت آن هستند؟

نکته ای که منتقدان این طرح و تسهیلات بیان می کنند این است که در حال حاضر با رقم ۴۸۰ میلیون تومان پول نقد؛ می توان خانه ای در اطراف تهران خریداری کرد یا این که بخش قابل توجهی از هزینه خرید خانه در تهران را تامین نمود. پس چرا باید به سراغ وامی برویم که هم بازپرداخت آن ۱۲ سال طول می کشد و هم اینکه نرخ سود آن ۱۷.۵ درصد است؟ به این معنی که باید بیشتر از ۱ میلیارد تومان به بانک پس داده شود. صرف نظر از پول های دیگری که صرف خرید اوراق مسکن و هزینه های جانبی وام می شود.

چرا وام مسکن 480 انقدر متقاضی دارد؟

اما این دسته از دوستان، فاکتور خیلی مهمی به نام تورم را نادیده می گیرند. همین امروز هم قیمت ها با دیروز متفاوت است. بارها و بارها شاهد بوده ایم که کالایی در طول چند روز؛ رشد سرسام آوری پیدا کرده است و دیگر نمی توان با قیمت سابق آن را خریداری کرد.

در شرایطی که تورم بازار مسکن حتی از تورم عمومی کشور هم بالاتر رفته است، دریافت وام مسکن، گزینه ای کاملا ایده آل می باشد و به همه پیشنهاد می شود. شاید در حال حاضر به نظر بیاید که مبلغ قسط ۸ میلیون تومانی خیلی سنگین است و اقشار زیادی از عهده ی پرداخت آن برنمی آیند اما به خاطر داشته باشید که با روند کنونی تورم، این عدد در آینده ای نه چندان دور، هیچ خواهد بود و کم کم، سنگینی و وزن خود را از دست می دهد. به همین دلیل است که خانواده های زیادی می توانند در سال های بعدی، قسط های خود را پرداخت کنند.

در عوض پرداخت این هزینه ها، شما همچنان دارای خانه ای از خودتان خواهید بود که یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و برخلاف پول نقد که به مرور از ارزش آن کاسته خواهد شد، روز به روز بر قیمت و اعتبار آن اضافه می شود.

به همین دلیل است که خیلی از افراد، متقاضی پر و پا قرص وام مسکن حساب می شوند. در شرایطی که تورم رسمی کشور بالای ۴۰ درصد است و برخی آمارهای غیر رسمی، میزان تورم برخی کالاها از جمله بازار مسکن را بالای ۶۰ درصد عنوان می کنند، سود کمتر از ۲۰ درصد بانک ها، رقم ناچیزی محسوب می شود. چرا که این اطمینان وجود دارد که قیمت مسکن که کالایی سرمایه ای است به مرور زمان افزایش پیدا می کند و این مسئله کاملا تضمین شده است. به همین جهت است که خیلی از کارشناسان اقتصادی در چنین شرایطی، دریافت وام های مختلف را توصیه می کنند.

به خصوص وام مسکن که شرایط ویژه ای دارد و به نوعی، بر اساس درخواست دولت پرداخت می شود.

در حال حاضر، قیمت مسکن با میانگین متری ۴۵ میلیون تومان در تهران معامله می شود. بنابراین وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن تنها برای خرید ۱۰ متر مسکن کافیست. به این ترتیب وام مسکن تنها می تواند ۱۰ درصد هزینه های خرید مسکن در تهران را پوشش دهد.

اوضاع در شهرستان های دیگر و مراکز استان ها نیز تفاوت چندانی ندارد و به همین وخامت است. بنابراین شاید تنها گزینه ای که در پیش روی افراد باقی می ماند ثبت نام در طرح های دولتی تولید مسکن مثل طرح نهضت ملی مسکن است که الباقی مبلغ تولید مسکن را به صورت قسطی و خرد دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید : اخبار طرح نهضت ملی مسکن

کلام آخر

در نهایت باید بگوییم که دریافت وام مسکن، در حال حاضر برای خیلی از تهرانی ها و شهرستانی ها تبدیل به معضلی جدی شده است. تا همین سال پیش بود که مبلغ هر ورق مسکن انقدر زیاد نبود. اما با رشد قیمت مسکن، قیمت اوراق نیز به شدت بالا رفت و طبیعتا شرایط را برای کسانی که متقاضی دریافت وام بودند، سخت تر ساخت.

فراموش نکنید که در هر لحظه، قیمت اوراق مسکن در حال تغییر است. همان طور که توضیح دادیم قیمت اوراق بر اساس سیستم عرضه و تقاضا مشخص می شود. بنابراین همواره خودتان را آپدیت نگه دارید تا از آخرین قیمت اوراق مسکن مطلع باشید.

در آخر باید اشاره کنیم که وبسایت پرشین سازه، به عنوان یکی از مراجع اخبار صنعت ساختمان، می تواند بهترین گزینه ی شما برای دریافت آخرین خبرهای مربوط به وام مسکن باشد. شما می توانید به صفحه ی اخبار صنعت ساختمان در پرشین سازه مراجعه کنید و از آخرین اخبار روز ساختمانی اطلاع پیدا کنید.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعاتی در زمینه وام های مسکن به شما ارائه کنیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است