تفاوت ترموود و چوب پلاست

ترموود یا چوب پلاست | تفاوت ترموود و چوب پلاست

ترموود یا چوب پلاست به دلیل خواص منحصربه فرد خود، از پایدارترین محصولات ساختمانی در بازار هستند. بهتر از هر ماده کامپوزیتی موجود، خود را در برابر تغییرات دما حفظ می کنند و همین موضوع باعث می شود که گزینه های مناسبی برای استفاده در عرشه ها، باغ ها و تراس خانه ها و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان ها و… و به طورکلی در فضاهای خصوصی و عمومی باشند.

ترموود حافظ محیط زیست

امروزه، در عصر تسلط پلاستیک و پلیمرها به مواد طبیعی، به سازگاری با محیط زیست بیش از هر زمان دیگری اهمیت داده می شود.

چوب برای استفاده در دکوراسیون داخلی، سبک، انعطاف پذیر و از همه مهم تر زیبا و چشم نواز است و حس حضور در طبیعت را به خانه ها و محل کار افراد می آورد، اما اختلاف سلیقه بسیاری در خصوص نوع چوب وجود دارد؛ فردی بلوط کلاسیک را دوست دارد، دیگری کاج و آن یکی هم طرفدار توسکا است. برای انتخاب نوع چوبی که قرار است استفاده شود، همیشه موافقان و مخالفان بسیاری وجود دارند، اما فناوری هایی برای به دست آوردن نوع جدیدی از چوب به وجود آمده است که حلال همه این مشکلات است و محصولی تولید می کند به نام ترموود! محصول حاصل در ترموود حاوی ۲۰۰٪ ترموود است زیرا ترموود بیشتری در چوب پلاست نسبت به چوب جامد در همان ابعاد وجود دارد. ترموود، سازگاربامحیط زیست است زیرا الیاف مورداستفاده، یک محصول جانبی بازیافتی است و ۸۵٪ محصول از مواد بازیافتی تولید می شود، فاقد PVC است و از همه مهم تر غیر سمی است.

ترموود یا چوب پلاست درواقع یک چوب طبیعی فرآوری شده هستند که با مکانیسم های پیشرفته حرارتی تولید می شوند. دوام، طول عمر و مقاومت آن ها در مقایسه با چوب طبیعی بیشتر است. چوب پلاست از ابتدا با رویکرد حفاظت از محیط زیست از ترکیب پودر چوب و پلاستیک های بازیافت شده با فرایندی خاص تولید می شود که دارای خصوصیات کاملاً متفاوت و ارزشمند است و می تواند عملیات سوختن را کُند، کند. ضد آب است، عمری طولانی دارد، در برابر آفات مقاوم و نفوذ حشرات به آن غیرممکن است و دیگر نیازی به لکه گیری ندارد. درواقع چوب پلاست، یک محصول چوبی است که عیب و ایرادهای جوب را ندارد و درعین حال تمام خواص آن را نیز دارد. پس می توان گفت؛ چوب خوب است، اما چوب پلاست بهتر است!

چوب پلاست

عملیات حرارتی جایگزینی مناسب به جای روش های حفاظتی شیمیایی

اگر چوب اشباع شود، با رنگ پوشانده شود و سپس پوششی از لاک یا رنگ روی آن قرار بگیرد، می توان ماده ای مشابه خواص ترموود به دست آورد. بااین حال، طبیعی بودن چوب از بین خواهد رفت. فراموش نکنید هرگونه «مواد شیمیایی» در خانه هایی که افراد آلرژیک و کودکان در آن زندگی می کنند و همچنین در مراکز بهداشتی و درمانی بسیار نامناسب است.

ترموود یا چوب پلاست می توانند جایگزین طبیعی بسیار مناسبی در ساختمان های شما باشند. به همین دلیل و به علت مضر بودن چوب هایی که با مواد شیمیایی پوشانده می شوند، برای سلامت و محیط زیست، از سال ۲۰۰۴، اتحادیه اروپا استفاده از آن ها را ممنوع کرده است و تولیدکنندگان برای ساخت محصولات چوبی با فرایند اصلاح حرارتی فعال تر شده اند. در محصولاتی مانند چوب پلاست، چوب بدون کمک واکنش دهنده های مصنوعی، عیب های ذاتی خود را از دست می دهد و ازنظر محیط زیست، تمیز و ازنظر بهداشتی خنثی باقی می ماند.

ترموود یک متریال ساختمانی جدید

ترموود نوعی از مصالح ساختمانی جدید است، البته هنوز موفق به جایگزینی کامل متریال قدیمی ساختمانی که مشخصات معمولی چوب را دارند، همچون الوارها و تخته های دیوار نشده است، اما هر چه زمان بیشتر می گذرد و افراد بیشتری با خواص این محصول آشنا می شوند، ترموود به دنیای بی رقیب نزدیک تر می شود.

ترموود بهترین گزینه برای بالکن ها، کف سازی، کف پوش باغ، عرشه کشتی ها و عناصر تزئینی قایق ها، قایق های بادبانی، نرده تراس ها، نمای چوبی خارجی، نرده های بادوام برای پله ها و … است و در همه این موارد بهترین انتخاب برای جانشینی چوب خالص است.

چوب پلاست از قبایل آفریقا تا پروژه های مدرن ساختمانی

سال ها است که از حرارت برای بهبود و افزایش خصوصیات طبیعی چوب استفاده می شود. در دوران باستان، قبایل در آفریقا برای سخت کردن نیزه های خود، آن ها را بر روی آتش حرارت می دادند و وایکینگ ها قسمت بیرونی کشتی های خود را می سوزاندند تا آن ها را در برابر آتش وآب مقاوم کنند. می گویند: در اوایل قرن بیستم، مشخص شد که خشک کردن چوب در دمای بالا باعث افزایش پایداری (مقاومت در برابر تورم و جمع شدن) و کاهش رطوبت (توانایی جذب و حفظ رطوبت) می شود.

ترموود یا چوب پلاست، برداشتی مدرن از این فنون قدیمی هستند. مطالعات در مورد مزایای احتمالی اصلاح حرارتی چوب از اوایل دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ در اروپا و ایالات متحده آغاز شد، اما روند تولید در آن زمان هرگز به مقیاس صنعتی نرسید و در همان حد مطالعه و تولید بسیار محدود باقی ماند. چند دهه بعد، VTT (موسسه تحقیقات فنی فنلاند) به این ایده علاقه مند شد و درنتیجه، ثبت اختراع و نام تجاری ترموود در اواخر دهه ۱۹۹۰ در فنلاند راه اندازی شد. چوب تصفیه شده ترموود، زیبا، پایدار و دارای مزایای بسیاری نسبت به چوب های تصفیه نشده است که آن را تبدیل به گزینه ای محبوب برای استفاده در پروژه های ساختمانی، به ویژه کف سازی و روکش کرده است.

بیشتر بخوانید: لوستر و انواع آن

ترموود ساخته شده از گونه های مختلف چوب

چوب اصلاح شده ترموود یا چوب پلاست، با حرارت دادن طیف وسیعی از گونه های چوبی مثل؛ Frake، As، Pine، صنوبر و… تا دمای ۱۸۰ درجه ساخته می شوند. چوب تا ۷۲ ساعت در این دما نگهداری می شود. در فرایند ساخت ترموود، بخار برای محافظت از چوب و جلوگیری از شکافتن و آسیب دیدن الوار استفاده می شود. عملیات حرارتی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می شود و کیفیت آن را افزایش می دهد. بخارآب در فرایند تولید، به عنوان محافظ هادی گاز و گرما استفاده می شود که اجازه می دهد، چوب تا دمای بالاتر از دمای اشتعال چوب گرم شود.

این فرایند به شما امکان می دهد خواصی از چوب را که باید اصلاح شوند تا بتوان از آن استفاده های مختلف کرد را اصلاح کنید. اصلاحات، امکان تولید محصولی دقیقاً با همان خصوصیات موردنیاز را به مصرف کنندگان می دهد. ساخت و تولید ترموود، فرایندی بسیار تمیز و سازگاربامحیط زیست است که فقط خواص چوب را بهبود می بخشد. در این فرایند فقط از دما و بخار بالا استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی، کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی خواهد بود. عملیات حرارتی، خواص مختلف چوب ، مانند ثبات، عایق حرارتی، مقاومت در برابر پوسیدگی، شکل بدون تغییر و بهداشت را افزایش می دهد.

ترموود

تفاوت عملیات مختلف حرارتی در تولید ترموود

برای تولید ترموود یا چوب پلاست، چوب در دو کلاس استاندارد عملیات حرارتی؛ Thermo-S و Thermo-D تولید می شود. تفاوت این کلاس ها در دما و زمان عملیات حرارتی است.

چوب Thermo-S ، سایه قهوه ای روشن جذابی دارد و از پایداری بسیار بالایی برخوردار است. چوب در دمای نرم تر (+ ۱۸۵ درجه سانتی گراد ± ۳) حرارت می بیند. محصولات Thermo-S عمدتاً برای دکوراسیون داخلی استفاده می شوند، اما در مناطق محافظت شده خارجی نیز می توانند مورداستفاده قرار گیرند. چوب Thermo-D رنگ قهوه ای تیره تری دارد. دوام پوسیدگی و پایداری مکانی بالایی دارد. Thermo-D در دمای بالاتر (+ ۲۱۵ درجه سانتی گراد در ۳ درجه سانتی گراد) ازنظر حرارتی اصلاح شده و برای استفاده در محیط داخلی و خارجی مناسب است.

مزایای استفاده از ترموود

ثبات

یکی از مهم ترین مزایای ترموود یا چوب پلاست نسبت به انواع دیگر الوارهای فراوری شده، پایداری و ثبات بالای آن ها است. گرمای شدیدی که در طی فرایند استفاده می شود، چوب را از عمق و درون خشک می کند. با این کار تمام رطوبت و رزین الوار از بین می رود. وقتی ترموود و یا چوب پلاست روی محل موردنظر نصب می شوند، به اندازه الوارهای تصفیه شده متورم نشده، ترک نمی خورند و جمع نمی شوند. همچنین حتی در دمای شدید نیز شیره ای از آن ها ترشح نمی شود. این پایداری برای بسیاری افراد که از الوارهای حرارتی استفاده می کنند، ازجمله طراحانی که به دنبال محصولی مناسب برای خطوط مستقیم بلند هستند، خاصیت بسیار مهمی است.

طول عمر

عملیات حرارتی بر روی چوب با این روش، به افزایش طول عمر چوب کمک می کند. شرایط جوی و محیطی که چوب در معرض آن است همچنان در تعیین دوام چوب نقش مهمی دارد. بااین حال، چوب گرما داده شده در مقایسه با چوب استاندارد، عمر متوسط ​​بیشتری دارد زیرا برخی از قندهای طبیعی از بین رفته اند و درنتیجه مقاومت آن در برابر پوسیدگی و قارچ افزایش می یابد. این یک مزیت عمده برای کسانی است که می خواهند پروژه های ساختمانی آن ها طول عمر مفید بیشتری داشته باشند.

عایق کاری

وقتی چوب تا دمای بالا گرم می شود، آب از دست می دهد و متخلخل می شود. این موضوع می تواند تأثیر زیادی در قدرت عایق بودن آن داشته باشد و به این معنی است که چوب حرارتی در عایق بندی ساختمان در مقایسه با چوب تصفیه نشده بسیار بهتر است.

منبع پایدار

مواد اولیه ترموود یا چوب پلاست، از جنگل های تائید شده تهیه می شوند. در طول تولید هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نمی شود و درختانی که این محصولات از آن ساخته شده است با رشد دوباره در بهبود کیفیت هوا در محیط نقش اساسی دارند.

مشاهده کنید: قیمت سنگ

استفاده از ترموود در اماکنی با رطوبت بالا

به دلیل مقاومت و پایداری بالا و سایر خصوصیات ترموود یا چوب پلاست که پیش ازاین ذکر شد، این محصولات یک انتخاب طبیعی برای روکش یا استفاده در کف هستند. همچنین می توانند در فضای باز که تحت تأثیر مداوم مرطوب قرار دارند، مورداستفاده قرار گیرند. حتی در محیط های کم ثبات و دارای رطوبت بالا مانند زیرزمین ها نیز کاربرد فراوانی دارند. این محصولات، به طور گسترده ای برای تزئینات داخلی مکان های مختلف نیز به کار می روند، اما بیش از آن همان طور که در بالا ذکر شد در مکان هایی با رطوبت زیاد مثل اتاق بخار، حمام، سونا و… کاربرد دارند. نیمکت های ساخته شده از ترموود، راحت و بهداشتی هستند و کف بسیار بادوام تر است. رنگ تیره شیک در طیف گسترده ای از سایه ها به شما امکان می دهد فضای جالبی ایجاد کنید.

فلزات هرگز با چوب اصلاح شده حرارتی واکنش شیمیایی ایجاد نمی کنند.

برخلاف محصولات چوبی تحت فشار، از ترموود می توان به همراه فلز نیز استفاده کرد. رطوبت کم آن به این معنی است که فلزات با چوب اصلاح شده حرارتی واکنشی نشان نمی دهند.

ترموود

تفاوت ترموود و چوب پلاست

ترموود محصولی صد درصد طبیعی است و فرایند تولید آن فقط شامل بخار، فشار و گرما است. این یک روند کاملاً اکولوژیکی و طبیعی از ابتدا تا انتها است. از مرحله تهیه مواد اولیه تا نصب محصول نهایی، از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی کند. ترموود برای همه شرایط آب وهوایی مناسب است و درواقع اصلاح حرارتی چوب باعث افزایش دوام و پایداری بیشتر می شود. این ماده قابل بازیافت و کاملاً بی ضرر است و با هزینه کم قابل نگهداری و تجدید است. وزن کمتری که ترموود دارد حمل و نصب آن را آسان تر می کند.

چوب پلاست اما که در چند سال گذشته موقعیت خود را در بازار بهبود بخشیده است، هنوز ازنظر عملکرد و تأثیر بر طبیعت نتایج و بازخورد نهایی خود را ثابت نکرده است. اگرچه چوب پلاست در نام خود از کلمه چوب استفاده می کند، اما نسبت پلاستیک موجود در محصول طی فرایند تولیدی که این محصول طی می کند همچنان زیاد است. پایداری آن ها به هیچ وجه به اندازه ترموود نیست و درواقع در طول خود ۱-۲ میلی متر در هر متر، منبسط و کوچک می شوند. ازآنجاکه چوب پلاست ها یک محصول کاملاً طبیعی نیستند، هنگامی که تخته آسیب می بیند یا خراشیده می شود، نمی توان رنگ اصلی مواد را بازیابی کرد. با توجه به مقدار پلاستیک موجود در محصول، دمای سطح می تواند در هوای گرم بالا باشد.

بسیاری از چوب پلاست ها حاوی مواد غیرقابل بازیافت هستند و درنهایت می توان گفت ترموود یا چوب پلاست بسته به نوع و محل استفاده هرکدام می تواند انتخاب متفاوتی برای مصرف کننده باشد.

کلام آخر

معماران در کل کره زمین تا چند سال پیش از چوب به عنوان یکی از مهم ترین مصالح استفاده می کردند. در مواردی که شرایط طبیعی همچون نوسانات دما، رطوبت و میزان بارندگی بسیار شدید است، گاهی اوقات زندگی یک فرد به میزان اطمینان خانه محل زندگی اش بستگی پیدا می کند و رسیدن به این میزان از اطمینان به راه حل های نوآورانه و روش ها و محصولات مدرن نیاز پیدا می کند، چراکه چوب در شکل طبیعی آن، به اندازه کافی مقاوم نیست. بهترین تخته های چوبی انتخاب شده، تحت تأثیر رطوبت، در معرض پوسیدگی، آسیب قارچی و تاب خوردگی قرار می گیرند و در چنین مواقعی است که نیاز به یک محصول مطمئن تر بیشتر احساس می شود.

رنگ های خاص در چوب های حرارتی آن ها را تبدیل به یکی از محبوب ترین متریال برای معماران و طراحان ساختمانی کرده است. ترموود یا چوب پلاست، همان طور که از نام آن ها مشخص است، چوب سخت یا چوب نرم اصلاح شده ازنظر حرارتی و تحت عملیات حرارتی هستند. چوب با استفاده از یک عمل کاملاً طبیعی و غیرسمی تصفیه شده و به عبارتی در دمای بیش از ۱۰۰ درجه پخته می شود. فرایند گرمایش در محیطی فاقد اکسیژن انجام می شود و با این کار، ترکیبات آلی سلول های الوار از بین می رود تا چوب به نوعی اصلاح شود. محصول چوبی حاصل با حداقل جذب رطوبت، محصولی بسیار پایدارتر است.

ماندگاری بیشتری دارد و حشرات و قارچ ها که باعث آسیب به چوب می شوند و از آن تغذیه می کنند به چوب پلاست آسیبی نمی رسانند. به دلیل محتوای آب کمتر، ترموود سبک وزن است. به دلیل تغییر ساختار داخلی چوب درنتیجه عملیات حرارتی شدید، ترموود متفاوت به نظر می رسد. چوب های حرارتی اصلاح شده معمولاً ظاهری به رنگ قهوه ای تیره دارند و بسیار جذاب و تقریباً عجیب وغریب هستند. این رنگ شکلاتی خاص را می توان حفظ کرد و آن را به طور طبیعی تحت سایه رنگ خاکستری قرار داد و این موضوع موردعلاقه بسیاری از معماران و طراحان ساختمانی است.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است