نهضت ملی مسکن؛ تمرکز دولت بر تامین زیرساخت‌ها

نهضت ملی مسکن؛ تمرکز دولت بر تامین زیرساخت‌ها

نهضت ملی مسکن فراتر از خانه‌سازی؛ تمرکز بر زیرساخت‌ها و خدمات شهری


یکی از درس هایی که دولت از مسکن مهر گرفت، این بود که خانه سازی انبوه، یک نقطه را به شهر تبدیل نمی کند و نیازمند تامین زیرساخت ها و خدمات روبنایی هستند. به همین جهت است که سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به این نکته اشاره کرد که در طرح نهضت ملی مسکن صرفاً به دنبال خانه سازی نیستند و سیاست تامین زیرساخت ها را نیز دنبال می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، مسعود بیات منش سفری به استان قم داشت و از سایت های پروژه های نهضت ملی مسکن بازدید به عمل آورد. در حاشیه این بازدید، صحبت های زیادی در مورد هدف طرح مزبور و اقدامات انجام شده در راستای آن صورت گرفت.

بیات منش اعلام کرد که استان قم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از میانگین کشوری بالاتر است و این موضوع نشان می دهد که نسبت پروژه های خوب آغاز شده در استان قم بالاست و ساخت و ساز در شرایط خوبی به سر می برد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که تعداد کلی واحدهای نهضت ملی مسکن که در قالب طرح حمایتی در استان قم آغاز به ساخت کرده اند، ۴۲ هزار واحد می باشد. وی از مردم درخواست کرد که نسبت به صاحبخانه شدن خود اطمینان خاطر داشته باشند، چرا که دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و ادارت کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر شورای مسکن، اجرای طرح نهضت ملی مسکن را با قدرت ادامه خواهند داد.

البته این طرح خالی از چالش و مشکل نیست که مسعود منش در ادامه صحبت های خود به برخی از این چالش ها اشاره کرد. طبق معمول، بزرگترین مشکل به بانک ها مربوط می شود که همکاری چندان خوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ندارند و انتظار می رود که برای تامین مالی و عقد قرارداد الباقی پروژه های باقی مانده با جدیت بیشتری اقدام کنند.

حضور بانک ها در طرح مزبور به مردم کمک می کند تا فشار کمتری را متحمل شوند. ناگفته نماند که قانون جهش تولید مسکن نیز آنها را به حضور در طرح مسکن سازی موظف کرده است. با توجه به تسهیلاتی که به کارمندان و پرسنل خود پرداخته کرده اند، دیگر بهانه ناترازی و عدم تامین بودجه نیز از سوی بانک ها قابل قبول نخواهد بود.

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم که معمولاً در طرح های مسکن سازی مغفول می ماند، رسیدگی به بحث زیرساخت هاست. زیرساخت هایی مثل آب، برق و گاز که از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بدون آن ها، اساساً نمی توان یک مسکن را تصور کرد.

مسعود بیات منش تاکید کرد که با توجه به تکمیل زودهنگام این پروژه های مسکونی و تحویل آن ها به متقاضیان، لازم است که هرچه سریع تر، اجرای زیرساخت ها در پیش گرفته شود و از اولویت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که دولت از تامین زیرساخت ها، سهم یک سومی دارد. به عبارت دیگر، یک سوم هزینه تامین زیرساخت ها به عهده دولت می باشد که با پیشرفت پروژه ها به شرکت های خدمات رسان پرداخت خواهد شد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در طرح نهضت ملی مسکن، فقط خانه سازی مهم نیست، بلکه باید سیاست شهرسازی را دنبال کرد. شهری که زیرساخت کافی و خدمات روبنایی لازم را داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که یکی از دلایل پیشرو بودن طرح نهضت ملی مسکن استان قم همین موضوع می باشد؛ چرا که توجه ویژه ای به طراحی خدمات روبنایی داشته و در راستای اجرایی کردن آن ها گام برداشته است.

ایشان می گوید که اولویت اصلی تامین خدمات روبنایی، تامین و ساخت مدرسه و مسجد در سایت های نهضت ملی مسکن بود که در حال حاضر پیگیری می شود. تا به امروز، طراحی مدرسه برای ۳۵ سایت نهضت ملی مسکن استان قم انجام شده و امیدواری بر این است که اقدامات اجرایی نیز توسط دستگاه های مرتبط هرچه سریع تر آغاز شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که در راستای تامین این زیرساخت ها و خدمات روبنایی تمام تلاش خود را خواهند کرد و با تمام توان به دنبال تامین منابع مالی لازم خواهند بود تا به این ترتیب، فشار اقتصادی کمتری به مردم وارد شود.

این مقام مسئول در طی سفری که به استان قم داشت از سایت های ۵۶۰، ۲۷ و ۲۲ هکتاری مسکن سازی بازدید به عمل آورد و همچنین سری به سایت های یک طبقه طایقان و پرنیان نیز زد تا به این ترتیب، بازدیدی کامل و جامع از طرح های نهضت ملی مسکن در استان قم داشته باشد.

گفته می شود که ساخت و ساز این طرح در نقاط مختلف کشور در حال پیگیری است و میانگین سطح پیشرفت این پروژه ها در کل کشور، نزدیک به ۳۰ درصد می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است