ساز و کار شهرداری برای رفع مشکلات اجاره نشینی

ساز و کار شهرداری برای رفع مشکلات اجاره نشینی

آیا صدور پروانه ساخت در تهران ، افزایش پیدا میکند؟

مشکل مسکن، یکی از اصلی ترین مشکلات جامعه است که خانواده های زیادی را درگیر کرده است. در این میان، اقدامات دولت و مجلس نیز نتوانسته است به طور کامل، این معضل را برطرف کند. اما مشکل اصلی از کجاست؟ چرا بعد از سال ها سیاست گذاری و اقدامات جدی، هنوز هم با این مشکل مواجه هستیم؟

به گزارش پرشین سازه ، شهردار تهران در حاشیه مراسم کلنگ زنی ۳ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۸، در مورد این مسئله صحبت کرد و کاهش آمار صدور پروانه های ساختمانی در بهار سال ۱۴۰۱ را از جمله اصلی ترین دلایل رکود بازار مسکن در نظر گرفت: این روند را از اوایل دهه ۹۰ داشته ایم. در آن زمان آمار صدور پروانه های ساختمانی به ۳۱ هزار واحد مسکونی رسیده بود. اما بعد از سال ۹۱، آمارها کاهش پیدا کرد و از هشت سال قبل تا به امروز، همچنان نیز ادامه دارد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: اصلی ترین دلیل رکودی که در بازار مسکن مشاهده می کنیم، سیاست های غلطی است که در این حوزه بر کشور حاکم شد. نتیجه ی این تفکر غلط نیز، همین بدمسکنی و بی مسکنی است که امروزه می بینیم. در تلاش هستیم که تدابیری اتخاذ کنیم تا ساخت و ساز در شهر تهران، صرفه و صلاح اقتصادی برای ساختمان سازان داشته باشد. به ویژه مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران که در مورد بافت فرسوده است و تسهیلاتی که در خصوص تسهیل روند صدور پروانه ساخت، در نظر گرفته شده است.

علیرضا زاکانی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر، کمبود ۱ میلیون مسکن مشاهده می شود. از سوی دیگر با این سامان یافتگی که در حوزه تولید مسکن به شکل انبوه، انجام گرفته است، امیدوار هستیم که روند نزولی صدور پروانه ساخت، مثبت شود. شهرداری نیز اقداماتی در این خصوص انجام داده است و با همکاری بنیاد مسکن در حال ساخت ۱۰ هزار مسکن در شهر تهران است. به این صورت، این امکان فراهم می شود که وعده ای که به مردم تهران جهت تامین مسکن و رفع مشکلشان در خصوص اجاره نشینی داده بودیم؛ عملی شود.

علیرضا زاکانی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که با وجود اقدامات و تسهیلاتی که در نظر گرفته ایم، روند صدور پروانه های ساخت مسکن در تهران افزایش پیدا کند.

وی همچنین در مورد پروانه هایی که از شروع سال جدید تا به این لحظه صادر شده اند، چنین گفت: با توجه به مصوبه ای که در کمیسیون ماده ۵ اخذ شد، امیدواریم هستیم که روند صدور پروانه ساخت در ماه آینده، افزایش پیدا کند. به طور کلی، تنها ۱۰ روز است که این مصوبه صادر شده است و برای دیدن نتیجه، باید کمی منتظر ماند و این پروسه زمان بر است.

زاکانی همچنین در مورد ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران نیز چنین گفت: ما از تمام ظرفیت های شهر تهران برای ساخت این ۱۸۰ هزار واحد مسکونی بهره می بریم. به خصوص بافت هایی که قابل نوسازی هستند را هدف گذاری کرده ایم. این ساخت و ساز در هر ۲۲ منطقه تقسیم شده است و قدرالسهم امسال هر یک از این مناطق نیز مشخص شده است.

وی افزود: با مجموعه ای که در منطقه ۱۹ مستقر بود و همچنین آیت الله تحریری، تفاهماتی داشتیم که بر اساس این تفاهمات، قرار است ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه، تعیین تکلیف شود. اقداماتی هم در رابطه با زمین موقوفه مروی داشته ایم که امکان ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه را فراهم می آورد.

شهردار تهران، در ادامه به مسئولیتی که بر دوش شهرداری است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کمر مردم زیر بار اجاره نشینی در حال شکستن است و عرق شرم از روی جوانان ما به خاطر عدم تهیه مسکن نشسته است. ما متعهدیم که مسئولیت خود را در برابر این عرق شرم به اجرا برسانیم و باری از روی دوش مردم برداریم.

زاکانی گفت: شهرداری تهران با شرکای خود، تصمیم گرفته است که در نقاط مختلف تهران، ساخت مسکن را در پیش گرفته و قرار است قدرالسهم شهرداری، جهت خدمات رسانی به اقشار پایین جامعه در نظر گرفته شود. خودمان را برای اجاره داری حرفه ای آماده کرده ایم.

دیدگاه ها غیرفعال است