عدم صدور کد رهگیری، تخلف محسوب می شود

عدم صدور کد رهگیری، تخلف محسوب می شود

اوضاع بازار اجاره مسکن این روزها التهاب فراوانی دارد. افزایش افسارگسیخته‌ی قیمت اجاره بهای مسکن ، باعث شد که دولت و مجلس به فکر اعطای تسهیلات باشند. اما در این میان ، برای دریافت وام ودیعه مسکن به کد رهگیری معاملات املاک نیاز است. چیزی که به نظر می آید ، مشاورین املاک حاضر نیستند به رایگان ارائه کنند و از مستاجرین تقاضای پول دارند.

به گزارش پرشین سازه ، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران چنین اشاره کرد: صادر نکردن کُد رهگیری در معاملات املاک نوعی تخلف به حساب می آید. به همین دلیل ما از مردم می خواهیم که در بنگاه‌هایی که اقدام به صدور کد رهگیری نمی کنند ، معاملات خود را ثبت ننمایند و این تخلفات را به اتحادیه گزارش بدهند.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران از این کد رهگیری به عنوان ابزاری برای افزایش ضریب ایمنی معاملات املاک نام برد و اشاره کرد که این کُد ، در حقیقت یک اصل قانونی است که بر سلامت معاملات صحه می گذارد. با این وجود ، همچنان هم خیلی از مشاورین املاک و بنگاه های مسکن از صدور آن خودداری می کنند.

متاسفانه این عدم صدور کد رهگیری ، اولین ضربه ای که به مستاجرین زده است در رابطه با دریافت وام ودیعه مسکن می باشد. در این خصوص ، خیلی از مردم گزارش کرده اند که به هنگام ثبت نام در سامانه دریافت وام ودیعه مسکن ، به دلیل عدم داشتن کد رهگیری ، به مشکل برخورد کرده اند.

بررسی های میدانی حاکی از این است که بیشتر بنگاه داران به هنگام انجام معاملات ملکی ، کد رهگیری را چیز بدون کاربرد معرفی می کنند و اگر مستاجر نیز اصرار بر دریافت آن داشته باشد ، مبلغ ۲۰۰ هزار الی ۱ میلیون تومان را از وی اخذ می کنند. مسئله به همین تخلف ختم نمی شود ، بلکه انجام معاملات ملکی بدون کد رهگیری ، منجر به فروش ملک به چند نفر می شود و در نتیجه پرونده های قضایی دادگاه ها را بیشتر می کند.

تخلف ها باید از سوی مردم گزارش شوند!

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران ،  آقای سعید لطفی چنین گفت: مردم می توانند تخلفات مشاهده شده را به شماره تلفن ۷۳۳۴ گزارش دهند. کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک،  برابر قانون نظام صنفی به تخلفات رسیدگی می کند. بنابراین در صورت مشاهده‌ی هرگونه تخلف در عدم صدور کد رهگیری ، آن را گزارش دهید.

لطفی در مورد این موضوع چنین ادامه داد: بعد از ثبت شکایت توسط شهروندان ، اگر بنگاه مورد نظر به قانون تمکین نکند ، دفتر مشاور املاک مربوطه پلمپ خواهد شد. یکی از اصلی ترین دلایل عدم صدور کد رهگیری ، عدم داشتن جواز کسب است. به همین دلیل است که از مردم می خواهیم در بنگاه هایی که جواز کسب ندارند ، معاملات ملکی انجام ندهند. حتی بهتر است که مردم ، آدرس فعلی بنگاه را با آدرس جواز کسب تطابق دهند و در صورتی که تفاوتی در آن وجود داشت ، از ثبت معامله در آن بنگاه خودداری کنند.

وی در ادامه به بحث تخلفات حاصل از عدم صدور کد رهگیری اشاره کرد و گفت: اگر صدور کد رهگیری در دفاتر مشاور املاکی تقویت شود ، به جای این که یک ملک چند بار فروخته شود ، فقط یک بار در یک معامله ی حقیقی منتقل خواهد شد. با صدور کد رهگیری ، میزان تخلفات و جرائم مربوط به خرید و فروش کاهش پیدا می کند. البته این مسئله به شرطی خواهد بود که وزارت اقتصاد نیز همکاری کرده و از معاملات بدون کد رهگیری حمایت نکند و پاسخ استعلامات نقل و انتقالات بدون کد رهگیری را صادر نکند. قانون تمام افراد را ملزم به این کرده که معاملات خود را از طریق کد رهگیری انجام دهند. اما از آنجایی که مالیات ها بر اساس کد رهگیری تعیین می شود ، دلیل دیگری برای فرار از صدور آن به وجود می آید.

دیدگاه ها غیرفعال است