متخلفین ساختمانی بخوانند

متخلفین ساختمانی بخوانند

چند هفته ای هست که از حادثه دلخراش متروپل می گذرد. حادثه ای که در طول آن، ۴۰ نفر از هموطنان آبادانی خود را از دست دادیم و به یکی از غم انگیزترین حوادث سال ۱۴۰۱ تبدیل شده است. تا به امروز، عامل اصلی ریزش ساختمان، افزایش بار و تعداد طبقات، اعلام شده است. با توجه به شرایط خاک منطقه، بیشتر از ۴ طبقه نباید ساخته می شد، اما در نهایت مجوز ساخت ۱۰ طبقه صادر شده است. همین انباشت بار، در نهایت منجر به ریزش ساختمان و مرگ تعدادی از آبادانی های عزیز شد. این در حالیست که این ساختمان، پیش از افتتاحیه‌ی خود دچار این سانحه شده است.

به گزارش سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور، اصلی ترین مقصر این حادثه، شهرداری بوده است چرا که این سازمان وظیفه دارد به تذکرات مهندسین ناظر توجه داشته باشد. توجهی که در مورد ساختمان متروپل اعمال نشد و در نهایت فاجعه آفرید.

در حالیکه یک ماه از این حادثه گذشته است، ۱۰ نفر که در بروز این حادثه دخیل بوده اند، بازداشت شده اند.

به گزارش پرشین سازه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران درباره حادثه متروپل آبادان چنین گفت: با مقصران حادثه برخورد جدی خواهیم کرد. باور دارم که علت اصلی وقوع برخی از حوادث تلخ، عدم رعایت استاندارد و اهمال کاری است. مصداق بارز آن نیز، حادثه متروپل است. تخلفی که در ساخت این سازه صورت گرفته بسیار واضح و محرز است. ناظر ساختمان چندین بار نامه تذکر هم ارسال می کند اما ساخت پروژه متوقف نمی شود و با متخلف هم برخوردی صورت نمی گیرد. عده ای تصور می کنند که حتی اگر تخلف هم انجام بدهند، برخوردی با آن ها نخواهد شد اما قانون در رابطه با متخلفین مشخص است.

رئیس کمیسیون عمران در ادامه چنین گفت: مهندس ناظر در مورد تخلفات متروپل گزارش داده است. می توان به عملکرد شرکتی که نظارت اولیه را انجام داده و همچنین شهرداری که پروانه را صادر کرده است، ایراد وارد کرد. هم چنین عدم توجه شهرداری به تذکرات مهندس ناظر که نباید ساختمان، افزایش ارتفاع پیدا می کرد نیز توجیه پذیر نیست. در مورد متروپل، خیلی از افراد نامه هایی به شهرداری ارسال کرده اند و ایرادات آن را بیان نموده اند اما هیچگونه اراده ای برای توقف این سازه وجود نداشته است. همه می دانستند که این ساختمان مشکلاتی دارد و برای هم نامه می نویسند اما کسی به میدان نیامده است.

رضایی کوچی گفت: از نظر ما شهرداری کاملا مقصر است و تخلف انجام داده. وزارت شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالی باید جلوی اجرای پروژه را میگرفت اما ناظر عالی هم به درستی کار نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران در مورد ارتباط میان مهندس ناظر و مالک ساختمان متروپل چنین اظهار نظر کرد: برخورد ما به ماجرای متروپل کاملا فنی است. بنابراین اینکه مهندس ناظر به چه کسانی وصل بوده است و یا چه کسانی از وی حمایت کرده اند، موضوعاتی است که مراجع قضایی و نهادهای امنیتی به آن ورود کرده اند و مورد بررسی قرار می دهند.

دیدگاه ها غیرفعال است