همه چیز در مورد “تیرآهن”

“تیرآهن” | همه چیز در مورد “تیرآهن” | قیمت “تیرآهن”

می توان گفت تیرآهن یکی از مهمترین مصالحی می باشد که امروزه برای  ساخت و ساز استفاده می شود. آشنایی با این سازه فلزی و اطلاع از قیمت به روز آن به دلیل جلوگیری از پرت هزینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

قیمت تیرآهن

همانطور که می دانید تیرآهن ها از نظر ظاهری دارای تنوع بالایی هستند. برای خرید تیرآهن لازم است که با انواع و قیمت آن آشنا باشیم. شرکت های معتبر بسیاری وجود دارند که هم اکنون در بستر وب بروزترین قیمت محصولات فولادی را منتشر می کنند. شرکت آهن ملل اصفهان یکی از شرکت های معتبری است که همه روزه به روزترین قیمت آهن آلات به ویژه قیمت تیرآهن را منتشر می کند. برای آشنایی با این محصول تا پایان همراه با ما بمانید.

شاید برایتان جالب باشد : تحمل وزن تیرآهن

• مشخصات تیرآهن

• معرفی و بررسی انواع تیرآهن

• تیرآهن IPE استاندارد اروپا و ایران

• تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه

• تیرآهن IBP بال پهن

• بررسی عملکرد انواع تیرآهن

• مزایای استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی

• معرفی تیرآهن لانه زنبوری

• تحمل بار تیرآهن چقدر است؟

• نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

• قیمت تیرآهن در بازار آهن

مشخصات تیرآهن

پیش از خرید تیرآهن نیاز است که در مورد مشخصات این سازه اطلاعاتی داشته باشیم. به طور کلی تیرآهن ها از لحاظ شکل ظاهری شبیه حرف H می باشد. به قسمت بالا و پایین تیرآهن بال گفته می شود و به قسمتی که این دو بال را به هم متصل می کند تیغه می گویند.

علاوه بر این، به فاصله پشت به پشت بال ها جان تیر گفته می شود و سایز تیرآهن نیز بر اساس طول جان اعلام می گردد.

هر قسمت از تیرآهن با حرف انگلیسی خاصی نمایش داده می شود که به شرح زیر می باشد:

• طول جان تیرآهن یا سایز تیرآهن با حرف H

• طول بال تیرآهن  با حرف B

• طول صاف تیغه تیر با حرف D

• طول تیغه داخلی تیر با حرف Hi

معرفی و بررسی انواع تیرآهن

به طور کلی سه نوع تیرآهن IPB و IPE و INP در بازار موجود است. در ادامه به معرفی هر کدام از انواع این نوع تیرآهن می پردازیم:

تیرآهن IPE استاندارد اروپا و ایران

این تیرآهن بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. از مهمترین مشخصات این نوع تیرآهن می توان به ضخامت بال های یکسان آن اشاره کرد و طول هر بال نصف طول جان تیرآهن می باشد. این نوع تیرآهن دارای محبوبیت بالایی می باشد، زیرا نقشه های ساختمانی تهیه شده در ایران بر اساس تیرآهن IPE است.

 

قیمت تیرآهن

از جمله مرغوب ترین کارخانه های تولیدکننده این نوع تیر می توان به تیرآهن ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. وزن تیرآهن کارخانه های مختلف متفاوت است. تیرآهن ذوبی دارای وزن زیادی است و از جدول اشتال پیروی می کند. در مورد کیفیت نیز می توانیم بگوییم که تیرآهن این کارخانه نسبت به تیرآهن سایر کارخانه ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

سایر کارخانجات مانند اهواز، فایکو، یزد و آرین متفرقه بوده و در بازار با این نام شناخته شده اند. تیرها از سایز ۱۲ تا ۳۰ در ایران تولید می شوند و سایر سایزها وارداتی است و به نام ترک، روس و اوکراین به ایران وارد می شود.

تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه

این نوع تیرآهن بر اساس استانداردهای کشورهای چین و روسیه به تولید می رسد. در ابتدای این نوع تیرآهن بال ها دارای ضخامت نازکی هستند و به مرور در انتها ضخیم می شوند.

بیشتر بخوانید : قیمت تیرآهن

ضخامت بال این نوع تیرآهن به مرور با فاصله گرفتن از جان آن کمتر می شود. به گونه ای که در صورتی که از سر تیرآهن به آن نگاه کنیم، شیب ملایمی را در ضخامت بال ها مشاهده خواهید کرد.

تیرآهن IPB بال پهن

این نوع تیرآهن با نام های تیر بال پهن، عریض یا تیر H نیز نامیده می شود. در تیر بال پهن طول بال ها نسبت به تیرآهن IPE بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که علامت V که پس از نام این تیرها آورده می شود به معنای تیر سنگین و علامت L نشان دهنده تیرآهن سبک می باشد. برای مثال IPBV به معنای تیرآهن بال پهن سنگین و IPBL به معنای تیرآهن بال پهن سبک می باشد.

 

قیمت تیرآهن

بررسی عملکرد انواع تیرآهن

تیر اصلی: وظیفه تیر اصلی منتقل نمودن بار از تیر فرعی به سمت ستون ها بوده و در سازه به ستون متصل می گردند.

تیر فرعی: تیر فرعی به تیرهای اصلی متصل گردیده و افقی می باشد. وظیفه اصلی تیر فرعی انتقال بار به تیر اصلی می باشد.

تیر کلاف: وظیفه اصلی تیر کلاف منتقل نمودن بار از تیر عرضی به ستون ها می باشد و به دو تیر عرضی که در سقف و خرپای ستون ها قرار دارد متصل می شود.

مزایای استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی

یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی تیرآهن است. مزیت های استفاده از این سازه فلزی به شرح زیر می باشد:

• اجرا و نصب سریع

• امکان اتصال چندین قطعه

• امکان توسعه پس از اتمام سازه

• تیرها به صورت پیش ساخته در کارخانه وجود دارد

• کاربرد فراوان در ارتفاع زیاد

• معایب استفاده از تیرآهن در سازه

• تضعیف تیر در دمای بالا

• احتمال خوردگی

• تمایل به کمانش

همچنین در صورت عدم اتصال مناسب قطعات به یکدیگر سازه دچار مشکل می گردد.

معرفی تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری دارای فضاهایی توخالی می باشد و در واقع شبیه لانه زنبور است. از علل نام گذاری این نوع تیرآهن می توان به شکل آن که بعد از بریدن و جوش دادن به وجود می آید اشاره کرد.

هدف از انجام این کار این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل کند . زمانی که بر روی تیرآهن این کار انجام می شود، ارتفاع تیر افزایش پیدا کرده و در نتیجه اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال می توان گفت که با انجام این کار، ارتفاع پروفیل که ۱۸ سانتی متر است به ۲۷ سانتی متر افزایش پیدا می کند . در ساخت تیر لانه زنبوری ارتقاع تیر ساخته شده ۱.۵ برابر تیر اولیه خواهد بود.

تحمل بار تیرآهن چقدر است؟

در هنگام استفاده از تیرآهن بایستی یکسری اصول رعایت شود تا یک ساختمان مستحکم و پایدار ساخته گردد. میزان تحمل بار تیرآهن یکی از عوامل بسیار مهم است که برای مقاومت کافی ساختمان باید به آن توجه شود.

تیرآهن برای مقاوم سازی سازه و انتقال بار ساختمان به فونداسیون و سپس به زمین مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن ها عموما از فولاد و درصد مشخصی کربن تولید می شود.

تیرآهن قابلیت تحمل بارهای محوری و جانبی و مقاومت خمشی بالای دارد. جذب ارتعاش مناسب این محصول در مقابل نیروهای خارجی باعث شده است که به طور مداوم جزو رایج ترین مصالح ساختمانی قرار گیرد.

 

تحمل بار تیرآهن

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

همانطور که می دانید، در کارخانه های فولادی انواع تیرآهن تولید می شود که در اندازه ها و ابعاد متفاوتی از نظر سطح مقطع تولید و در بازار عرضه می شود. طول تیرآهن ها عموما ۱۲ متر است.

اگر کارخانه های تولید تیرآهن در فرایند تولید تیرآهن، مطابق با استانداردهای بین المللی عمل کنند، تحمل بار هر نوع تیرآهن را میتوانید با یک جدول مشخص محاسبه کرد و بر اساس آن، تیرآهن مورد نیاز را انتخاب کرد. تیرآهن از دو قسمت لبه و جان تشکیل می شود. ضخامت و طول آن ها در تحمل بار تیرآهن ارتباط مستقیم دارد.

یکی از مهمترین پارامترها در تحمل بار تیرآهن، شرایط تولید آن و رعایت اصول استاندارد است. ساختمان ها باید اصولی مثل استفاده از رنگ های ضد اکسیداسیون را رعایت کنند تا در گذر زمان عمر آن کم نشود. در برخی از سازه ها که بارهای بالایی قرار دارد، تیرآهن ها را به یکدیگر می دهند و یا از صفحات ضخیم استفاده می شود تا سازه ای تولید شود که تحمل بارهای موجود را داشته باشد که این امر بسیار متداول است.

بر طبق جداول استاندارد، به راحتی میتوان با استفاده از پارامترهایی که برای هر تیرآهن در نظر گرفته شده است، میزان تحمل بار تیرآهن را محاسبه کرد. البته شیوه قرار گرفتن تیرآهن روی تکیه گاه و بارگذاری آن نیز از عوامل مهم آن به شمار می رود.

یکی از نکات تاثیر گذار دیگر در انتخاب تیرآهن، موقعیت قرار گیری آن می باشد که برای تیرهای اصلی و فرعی متفاوت است. در جدول زیر پارامترهای تعریف شده بر روی تیرآهن، میزان تحمل بار هر تیر با ابعاد مختلف نمایش داده می شود.

 

قیمت تیرآهن

همانطور که می دانید، یکی از اجزای اصلی در سازه های عمومی و صنعتی، تیرآهن است. این محصول، طبق شکل و کاربرد آن، انتخاب میگردد. هر تیرآهن تحت تأثیر تنش های برشی، تسلیم موضعی بین جان و بال، تنش های خمشی، تنش های برشی ناشی از خمش و کمانش جانبی بال، تسلیم موضعی بین جان و بال، تنش های برشی ناشی از خمش و کمانش جانبی بال تحت فشار قرار می گیرد. با رعایت کردن یکسری اصول در زمان ساخت ساختمان، تحمل بارهای تیرآهن افزایش می یابد.

قیمت تیرآهن در بازار آهن

به طور کلی نمی توان قیمت مشخصی برای محصولات فولادی پیش بینی کرد، زیرا قیمت آهن آلات به پارامترهای مختلفی وابسته است. همانطور که اشاره کردیم می توان گفت بهترین نوع تیر موجود در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان است. تیرهای وارداتی کشور ترکیه و کره از نظر وزنی مشابه تولیدات ذوب آهن اصفهان است ولی ارزان تر می باشند. همچنین محصول کارخانجات یزد، فایکو، ناب و آرین سبک بوده و از سایر محصولات ارزان تر است.

از جمله عواملی که در تعیین قیمت محصولات فولادی اثرگذار می باشد، شرایط داخلی و خارجی بازار و قیمت ارز می باشد. شما عزیزان می توانید همه روزه به روزترین قیمت تیرآهن را در سایت آهن ملل اصفهان دنبال کنید و یا جهت اطمینان بیشتر به صورت تلفنی با شماره تلفن ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس حاصل فرمایید و استعلام قیمت کنید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است